Sv: Filosofi (transperson som eksempel)
Opprinnelig lagt inn av Ine, her.
Til opplysning reagerer jeg en del på at ordet heldigvis er med. Noen/ganske mange også, tror jeg, har ikke så mye vanskeligheter med å være overvektig.
For meg kan dette utsagnet tolkes i en retning av "Jeg hadde samme problem som deg, men heldigvis har jeg det ikke lenger ", uten at man vet at den det gjelder ser på det som et problem.
Mens jeg tolker det som "Da jeg gikk opp i vekt pga hormonforandringer var dette noe som hjalp for meg, kanskje det er noe av det samme som skjer hos deg?". Så det handler også litt om hvordan man velger å tolke det, i tillegg til kroppsspråk, tonefall, hvilken relasjon man har til vedkommende, og sammenhengen man sier det i. Og jeg tenker ikke at det trenger å være taktløst, frekt og uten sosiale antenner, og hadde ikke nødvendigvis snillet inni meg, men det kommer som sagt an på det over. Men det er det jeg mener med at folk gjerne oppfatter slike velmente tips om hva man bør unngå å si som en hel masse tabu og forbud, som gjør at de blir så usikre at de til slutt unngår å snakke med folk som er annerledes. Ting blir alt for ofte tolket i verste mening, og det gjelder i begge retninger.
Jeg for min del kunne jo tolket dette innlegget:
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Det er jo her man må bruke litt common sense da. Jeg mener at det ikke er så vanskelig som man skal ha det til. For selvsagt kan man både spørre og opplyse om hvor noen er fra, der det er relevant. I ditt tilfelle så kunne det vært "Du, den dialekten din, er den fra Smøla-traktene?" Eller, etter at man har snakket en stund om Mount Everest, begynner å snakke litt om hvor man har vokst opp. Eller at jeg vet at du har en god venninne fra Smøla og sier at Camilla er derfra.
Det blir litt sånn menn som mener man IKKE KAN SPØKE MED NOE HELLER LENGER NÅ DA etter #metoo.
Og jeg mener ikke at det er lett som en plett. Men sånn er det med endring. Det går seg til, om man vil.
som at Tally setter meg i samme kategori som disse mennene, basert på innlegget mitt som hun siterer. Men jeg velger jo å ikke tolke det slik, men heller prøve å forstå hva hun mener.