|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)
Jeg sier det igjen, det at det også skjer med andre beviser ikke at det ikke er rasisme i dette tilfellet. At du greier å lete opp en haug artikler er ikke akkurat et statistisk grunnlag.
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Neida, det vet jeg. Men det har vært hevdet at "dette ville aldri hendt en pen, hvit mann fra Frogner". Mulig det, men det kan hende en narkoman i Larvik, en 11-åring i Buskerud og en kvinne i Fredrikstad. Jeg fant faktisk ingen saker om pene hvite menn fra Frogner, men jeg mener likevel at artiklene underbygger at dette KAN skje deg og meg også. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen av de eksemplene du kommer med har med ambulansepersonell i direkte tjeneste å gjøre. I vår aktuelle sak blir personell ringt til av vitner, ambulansen kommer,- og drar igjen , uten å ha undersøkt vedkommende tilstrekkelig. De lirer av seg stygge fraser, og drar, til tross for store protester fra de som er til stede. Hvor i de andre sakene hører vi om stygg tilsnakk f.eks? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Å kjære... nei du har rett, jeg fant ingen sak hvor en pen hvit mann fra Frogner pisset på ambulansesjåføren og fikk kjeft og ble etterlatt. Så da må vi nok konkludere at dette er det eneste tilfellet i historien hvor helsepersonell har avvist en sterkt trengende pasient - og SELVSAGT var det rasisme bak! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ute på tur
|
Nei, for det er helt normalt å snakke slik til skadede personer og deretter forlate dem, når yrket ditt er ambulansesjåfør
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Nei, du misforstår. Det er ikke fordi det skjedde med DEM at det er rasisme. Det er fordi det var DEM at saken ble kjent.
|
|
|
#8 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du trenger ikke ta "prinsippiell avstand" fra noe, men jeg tror Ali ville fått det bedre hvis du og andre gjenkjente hverdagsrasismen når den oppstår. Det at man gjenkjenner rasistiske tanker, holdninger og oppførsel både hos seg selv og andre - ville gjort all forskjell.
Fordommer mot folk med annen hudfarge, kalles av mange rasisme. Jeg tror at det var fordommer pga hudfarge som gjorde at ambulansepersonalet raskt konkluderte med full/psykisk ustabil i stede for hjerneskadet - og derfor er det en rasismesak.
Hvor vil du hen nå?? Mener du at det som skjedde i Sofienbergparken var helt greit? Og at det bare har fått medieoppmerksomhet fordi det skjedde med en farget person?? Dette er jo i aller høyest grad en uhyrlig sak - uansett hvem det hadde skjedd med! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|