Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-07, 14:46   #401
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ali ville fått det bedre om han og ungen hans og alle vi andre kunne vært trygge på at hudfarge aldri ville spille en rolle for hvordan man ble behandletl hva som ble forventet av en og hva folk antok om deg når de så deg.

For å handle rett må man ha gode holdninger. Det må være en antirasistisk kjerne der inne et sted, som gjør at handlingene er gode, konsekvente og rettferdige.

Det er ikke hverdagsrasisme å hevde at flertallet av drosjesjåfører er av utenlandsk opprinnelse. Men det er litt rart å ha behov for å påpeke det, kanskje ha problemer med det, kanskje ikke ville sette seg i de taxiene osv.

Når det gjelder drosjesjåfører i Oslo ville jeg vel snarere blitt forvirret hvis jeg satte meg inn og sjåføren var norsk.

For mange mennesker er det riktig som du sier, at gode holdninger resulterer i gode handlinger. Men for andre kan det hende man må starte motsatt. Og jeg skal forklare, med den største t-skjea jeg har.

Hvis det er sånn at det i et miljø (ambulanse, politi, osv) utvikler seg en holdning som går på at utlendinger er noe dritt - så påvirker det enkeltindividene. De går ut og er forutinntatte, forvente bråk og faenskap hver gang de skjønner at jobben deres nok en gang vil involvere en utlending. Men du kan ikke styre folks tanker. Bare handlingene. Ved å gå i dialog, få til samarbeid, og jobbe med hvordan man løser oppgavene - så kan man oppnå at de gjør jobben sin bedre. Kanskje har de selv forslag til hvordan akkurat DEN situasjonen kunne vært løst annerledes.

Over tid kan det hende de til og med oppdager at når de gjør jobben sin på en litt annen måte, så er ikke innvandrere generelt stort verre enn "folk flest". Kanskje greier de til og med å SE enkeltindividene, og gradvis innarbeide i sine holdninger at "OK, det er jo ikke ALLE innvandrerne, da...".

Men for å få det til må man ha dialog. Og dialog oppnår man ikke ved å true, kritisere, trakassere - og heller ikke ved å opphøye seg selv og sine egne meninger. Skal man ha dialog må man anerkjenne at den andre har et annet ståsted. Akkurat som du Mim gjør når du jobber med somaliske kvinner. Du må anerkjenne deres kultur og holdninger.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 14:46   #402
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Rasisme og antifeminisme er vel litt to sider av samme sak. Å ha fordommer mot damer, fordommer mot svarte, stigmatisere damer i hvitt som sykepleiere og svarte unge menn som kriminelle...

Gammel 31-08-07, 14:47   #403
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, men det er fordomsfullt.

Ja, det er det. Og ganske menneskelig også.

Gammel 31-08-07, 14:48   #404
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Nettopp, er det fordommer eller rasisme som gjør ambulansepersonalet tror Ali er full/ruset/psykisk ustabil/som tisser rundt seg? Jeg tror førstnevnte.

Fordommer basert på hva da?
Hvorfor skulle de anta at han var det ene eller det andre, og nekte å høre på hva vitnene forklarer? Hvorfor så avvisende?

Rassismen øker her til lands, og mange av dem som har rassistiske holdninger ville ikke engang drømme om å kalle seg selv for rasister. På samme måte som jeg her opplever at veldig mange diskuterer på om dette virkelig er rasisme. Vi vet ikke om det er det, for de kom ikke med spesifikke kommentarer som gikk på hudfarge, men de la frem et menneskesyn som var uholdbart. Nå håper jeg at disse mennene ikke har for vane å håne syke mennesker på den måten og nekte å gi hjelp, og jeg går også ut i fra at de ikke pleier det, for da ville det vel være kommet inn mange flere klager. Så da gjenstår det jo å spørre seg hvorfor akkurat her?

Uansett hva svaret er, så er det uakseptabelt. Men jeg har notert meg at dem som har gransket det konkluderer med at helhetsbildet gir klare rasistiske overtoner, og da blir det for meg meningsløst å si at "man kunne sagt jævla gris til hvem som helst" når det bare er en enkeltfaktor. Jeg synes heller ikke at man skal undervurdere dem som var tilstede i parken sin opplevelse av hva som skjedde heller.

Gammel 31-08-07, 14:49   #405
bina
Ustabil

Standard

Nettopp, er det fordommer eller rasisme som gjør ambulansepersonalet tror Ali er full/ruset/psykisk ustabil/som tisser rundt seg? Jeg tror førstnevnte.

Jeg tror i alle fall at det at han reiste seg, og stilte seg opp og pisset på dem fremkalte alt det verste i dem. De ble provoserte - for de oppfattet han jo som ikke hardt skadet.

Gammel 31-08-07, 14:53   #406
bina
Ustabil

Standard

Rasisme og antifeminisme er vel litt to sider av samme sak. Å ha fordommer mot damer, fordommer mot svarte, stigmatisere damer i hvitt som sykepleiere og svarte unge menn som kriminelle...

Jeg er ikke med på å kalle det antifeminisme om man tror at den unge kvinnelige legen er sykepleier.

Vi har alle en slags forventningsbilder. Jeg innrømmer at det tok tid før jeg skjønte at han tenåringsgutten i barnehagen faktisk var vikar og ikke sønnen til en av de som jobbet der. Han var så ung, og gutt, så jeg tenkte ikke over han som barnehageansatt. De fleste vikarene i barnehagen vår er godt voksne damer. Og så kom han?

Gammel 31-08-07, 14:53   #407
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvis det er sånn at det i et miljø (ambulanse, politi, osv) utvikler seg en holdning som går på at utlendinger er noe dritt - så påvirker det enkeltindividene. De går ut og er forutinntatte, forvente bråk og faenskap hver gang de skjønner at jobben deres nok en gang vil involvere en utlending. Men du kan ikke styre folks tanker. Bare handlingene. Ved å gå i dialog, få til samarbeid, og jobbe med hvordan man løser oppgavene - så kan man oppnå at de gjør jobben sin bedre. Kanskje har de selv forslag til hvordan akkurat DEN situasjonen kunne vært løst annerledes.

Dette er jeg enig i bina, men jeg mener at dette er for resten av ambulansetjenesten. Jeg mener den oppførselen som ble utvist av disse to er så grov at den må få konsekvenser. Både fordi man er kommet veldig langt når man kan få seg til å oppføre seg slik ovenfor en pasient og mangle så totalt empati, og det i tillegg foran en haug med vitner. Og også for å vise resten av tjenesten at det er på tide med en skjerpings på holdninger og at man ikke aksepterer dette. Å bare gi en advarsel her blir som å si nei, ikke lov og vifte med pekefingeren. Ord alene hjelper ikke, det er handling som teller, og jeg mener at dette her MÅ gi konsekvenser.

Gammel 31-08-07, 14:58   #408
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Hvorfor skulle de anta at han var det ene eller det andre, og nekte å høre på hva vitnene forklarer? Hvorfor så avvisende?

Rassismen øker her til lands, og mange av dem som har rassistiske holdninger ville ikke engang drømme om å kalle seg selv for rasister. På samme måte som jeg her opplever at veldig mange diskuterer på om dette virkelig er rasisme. Vi vet ikke om det er det, for de kom ikke med spesifikke kommentarer som gikk på hudfarge, men de la frem et menneskesyn som var uholdbart. Nå håper jeg at disse mennene ikke har for vane å håne syke mennesker på den måten og nekte å gi hjelp, og jeg går også ut i fra at de ikke pleier det, for da ville det vel være kommet inn mange flere klager. Så da gjenstår det jo å spørre seg hvorfor akkurat her?

Uansett hva svaret er, så er det uakseptabelt. Men jeg har notert meg at dem som har gransket det konkluderer med at helhetsbildet gir klare rasistiske overtoner, og da blir det for meg meningsløst å si at "man kunne sagt jævla gris til hvem som helst" når det bare er en enkeltfaktor. Jeg synes heller ikke at man skal undervurdere dem som var tilstede i parken sin opplevelse av hva som skjedde heller.

Ja, rasismen vokser. Og ja, de færreste vil si at de selv er rasister. Problemet er at det er ikke et sett med "sjekk-punkter" som kan raskt og enkelt avklare "er jeg rasist". Noen hevder rasisme hver gang politiet i Oslo påpeker at det finnes et kriminalitets-problem blant innvandrerne i byen. Politet mener at dette er statistisk beviselig, og ikke rasisme. Mens andre skriker opp og kaller det fordommer.

Er det rasisme hver gang noen andre kaller det rasisme?

Var serien "Jul i Tøyengata" rasistisk?

Gammel 31-08-07, 15:01   #409
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Ja, rasismen vokser. Og ja, de færreste vil si at de selv er rasister. Problemet er at det er ikke et sett med "sjekk-punkter" som kan raskt og enkelt avklare "er jeg rasist". Noen hevder rasisme hver gang politiet i Oslo påpeker at det finnes et kriminalitets-problem blant innvandrerne i byen. Politet mener at dette er statistisk beviselig, og ikke rasisme. Mens andre skriker opp og kaller det fordommer.

Er det rasisme hver gang noen andre kaller det rasisme?

Rasisme er er veldig misbrukt begrep synes jeg også. Men man skal ikke bli redd for å bruke begrepet heller. Å påpeke at der finnes et problem er ikke rasisme. Å feks. påpeke at de fleste førstegenerasjonsinnvandrerbarn bør gå i barnehage for å lære seg språket før de begynner på skolen er ikke rasisme. Osv.

Gammel 31-08-07, 15:02   #410
bina
Ustabil

Standard

Dette er jeg enig i bina, men jeg mener at dette er for resten av ambulansetjenesten. Jeg mener den oppførselen som ble utvist av disse to er så grov at den må få konsekvenser. Både fordi man er kommet veldig langt når man kan få seg til å oppføre seg slik ovenfor en pasient og mangle så totalt empati, og det i tillegg foran en haug med vitner. Og også for å vise resten av tjenesten at det er på tide med en skjerpings på holdninger og at man ikke aksepterer dette. Å bare gi en advarsel her blir som å si nei, ikke lov og vifte med pekefingeren. Ord alene hjelper ikke, det er handling som teller, og jeg mener at dette her MÅ gi konsekvenser.

Jeg har ikke så lyst til å uttale meg konkret om akkurat de to ambulansesjåførene, for jeg kjenner saken for dårlig. Kanskje har du rett i at man må statuere ett eksempel. Men kanskje burde saken vært håndtert annerledes helt fra starten. Og mest sannynlig ville ingen håndtert den i det hele tatt hvis ikke pressen hadde blåst den opp.

Men det ER ikke bare-bare å si opp folk heller. Til og med leger gjør alvorlige feilvurderinger, og saker granskes av fylkeslegen - og de får en smekk på fingrene - og så er de tilbake til jobb. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for ambulansesjåfører? Eller er det bare fordi saken har fått så mye blest at man må markere seg?

Gammel 31-08-07, 15:03   #411
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Fordommer basert på mistanke om rus, sted og mange liknende episoder bak seg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:09   #412
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Til og med leger gjør alvorlige feilvurderinger, og saker granskes av fylkeslegen - og de får en smekk på fingrene - og så er de tilbake til jobb. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for ambulansesjåfører? Eller er det bare fordi saken har fått så mye blest at man må markere seg?

At saken har fått blest gjør jo selvfølgelig at flere er engsjert og at det blir mer nødvendig å ta tak i problemet. Det er ikke så lett å føye det under en stol.

Og; ja, alle kan gjøre feilvurderinger, men dette strekker seg da langt utover det. Og det finnes endel helsepersonell som har mistet jobben og lisensen sin pga uakseptabel oppførsel.

Gammel 31-08-07, 15:09   #413
bina
Ustabil

Standard

Fordommer basert på mistanke om rus, sted og mange liknende episoder bak seg.

Nemlig. Og kanskje hele settingen - med en masse folk rundt, og man er usikker på hva som har skjedd. Masse folk som roper og skriker og mener en hel masse, og det er åpenbart at noen har slåss - men man vet ikke hvem og hvorfor.

Gammel 31-08-07, 15:10   #414
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Nemlig. Og kanskje hele settingen - med en masse folk rundt, og man er usikker på hva som har skjedd. Masse folk som roper og skriker og mener en hel masse, og det er åpenbart at noen har slåss - men man vet ikke hvem og hvorfor.

Man kan ikke bare stikke av av den grunn vel? Politiet var der jo også. (Hva skulle de tro? At halve parken var gjengmedlemmer som var ute etter å lynsje politi og ambulansepersonell?)

Gammel 31-08-07, 15:13   #415
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ikke bare stikke av av den grunn vel?

Men er det noen som sier at det var greit at de stakk?

Jeg leser bare at noen setter spørsmålstegn ved hvorvidt de stakk pga rasisme.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:14   #416
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet for ambulansesjåførene i akkurat dette tilfellet var 1) ressurssterk norskadoptert svart dame som forfølger saken i media. Faren hennes er ansatt i Nrk, hun har alle kontakter.
2) troverdige vitner, attpåtil flere med sykepleiefaglig bakgrunn som står frem
3) Mange med mobilkamera
De andre som kan ha opplevd det samme har ikke hatt dette.

Gammel 31-08-07, 15:14   #417
bina
Ustabil

Standard

Man kan ikke bare stikke av av den grunn vel? Politiet var der jo også. (Hva skulle de tro? At halve parken var gjengmedlemmer som var ute etter å lynsje politi og ambulansepersonell?)

Altså, jeg var ikke der, og jeg kjenner ikke alle detaljene, og ikke vet jeg hva ambulansefolkene og politiet verken tenkte eller avtalte seg i mellom heller.

Men det KAN jo tenkes at de oppfattet mannen som ruset, de hadde fått beskjed fra sentralen om at dette var en de hadde "historie" på, og i tillegg oppfattet de det at han pisset på dem som ekstremt provoserende. I den settingen har de gjort en feilvurdering, ikke skjønt at mannen var alvorlig skadet, men trodd at han var en "typisk" rusa, ufyselig og provoserende type.

Selvsagt burde de ha undersøkt han. De burde ha vært grundigere. Og nå husker jeg ikke nøyaktig, men var det ikke noe med at han selv egentlig ikke ville ha hjelp? (Eller var det en annen sak?)

Gammel 31-08-07, 15:14   #418
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina;

Til og med leger gjør alvorlige feilvurderinger, og saker granskes av fylkeslegen - og de får en smekk på fingrene - og så er de tilbake til jobb. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde for ambulansesjåfører? Eller er det bare fordi saken har fått så mye blest at man må markere seg?

Denne saken dreier jo seg ikke om en feilvurdering som er gjort etter en grundig undersøkelse, det handler jo om at de ikke undersøkte pasienten og at de hadde en uakseptabel oppførsel.

Klarer ikke å se for meg at dette hadde vært en sak dersom sjåførene hadde oppført seg pent, gjort en grundig undersøkelse og deretter konkludert feil.

Gammel 31-08-07, 15:15   #419
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet for ambulansesjåførene i akkurat dette tilfellet var 1) ressurssterk norskadoptert svart dame som forfølger saken i media. Faren hennes er ansatt i Nrk, hun har alle kontakter.
2) troverdige vitner, attpåtil flere med sykepleiefaglig bakgrunn som står frem
3) Mange med mobilkamera
De andre som kan ha opplevd det samme har ikke hatt dette.

Jeg tror også at mange av de andre som har opplevd dette har vært "etnisk norske".

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:19   #420
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er det. Og ganske menneskelig også.

Ikke i min verden. Heldigvis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.