|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#401 |
|
Ustabil
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Når det gjelder drosjesjåfører i Oslo ville jeg vel snarere blitt forvirret hvis jeg satte meg inn og sjåføren var norsk. |
|
|
|
|
|
#402 |
|
Epikur
|
Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)Rasisme og antifeminisme er vel litt to sider av samme sak. Å ha fordommer mot damer, fordommer mot svarte, stigmatisere damer i hvitt som sykepleiere og svarte unge menn som kriminelle...
|
|
|
#404 |
|
Live and let live
|
Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)
Fordommer basert på hva da?
|
|
|
#405 |
|
Ustabil
|
Jeg tror i alle fall at det at han reiste seg, og stilte seg opp og pisset på dem fremkalte alt det verste i dem. De ble provoserte - for de oppfattet han jo som ikke hardt skadet. |
|
|
|
|
|
#406 |
|
Ustabil
|
Jeg er ikke med på å kalle det antifeminisme om man tror at den unge kvinnelige legen er sykepleier. |
|
|
|
|
|
#407 |
|
Live and let live
|
Dette er jeg enig i bina, men jeg mener at dette er for resten av ambulansetjenesten. Jeg mener den oppførselen som ble utvist av disse to er så grov at den må få konsekvenser. Både fordi man er kommet veldig langt når man kan få seg til å oppføre seg slik ovenfor en pasient og mangle så totalt empati, og det i tillegg foran en haug med vitner. Og også for å vise resten av tjenesten at det er på tide med en skjerpings på holdninger og at man ikke aksepterer dette. Å bare gi en advarsel her blir som å si nei, ikke lov og vifte med pekefingeren. Ord alene hjelper ikke, det er handling som teller, og jeg mener at dette her MÅ gi konsekvenser.
|
|
|
#408 |
|
Ustabil
|
Ja, rasismen vokser. Og ja, de færreste vil si at de selv er rasister. Problemet er at det er ikke et sett med "sjekk-punkter" som kan raskt og enkelt avklare "er jeg rasist". Noen hevder rasisme hver gang politiet i Oslo påpeker at det finnes et kriminalitets-problem blant innvandrerne i byen. Politet mener at dette er statistisk beviselig, og ikke rasisme. Mens andre skriker opp og kaller det fordommer. |
|
|
|
|
|
#409 |
|
Live and let live
|
Rasisme er er veldig misbrukt begrep synes jeg også. Men man skal ikke bli redd for å bruke begrepet heller. Å påpeke at der finnes et problem er ikke rasisme. Å feks. påpeke at de fleste førstegenerasjonsinnvandrerbarn bør gå i barnehage for å lære seg språket før de begynner på skolen er ikke rasisme. Osv.
|
|
|
#410 |
|
Ustabil
|
Jeg har ikke så lyst til å uttale meg konkret om akkurat de to ambulansesjåførene, for jeg kjenner saken for dårlig. Kanskje har du rett i at man må statuere ett eksempel. Men kanskje burde saken vært håndtert annerledes helt fra starten. Og mest sannynlig ville ingen håndtert den i det hele tatt hvis ikke pressen hadde blåst den opp. |
|
|
|
|
|
#411 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordommer basert på mistanke om rus, sted og mange liknende episoder bak seg.
|
|
|
#412 |
|
Live and let live
|
At saken har fått blest gjør jo selvfølgelig at flere er engsjert og at det blir mer nødvendig å ta tak i problemet. Det er ikke så lett å føye det under en stol.
|
|
|
#413 |
|
Ustabil
|
Nemlig. Og kanskje hele settingen - med en masse folk rundt, og man er usikker på hva som har skjedd. Masse folk som roper og skriker og mener en hel masse, og det er åpenbart at noen har slåss - men man vet ikke hvem og hvorfor. |
|
|
|
|
|
#414 |
|
Live and let live
|
Man kan ikke bare stikke av av den grunn vel? Politiet var der jo også. (Hva skulle de tro? At halve parken var gjengmedlemmer som var ute etter å lynsje politi og ambulansepersonell?)
|
|
|
#415 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men er det noen som sier at det var greit at de stakk?
|
|
|
#416 |
|
Epikur
|
Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)Problemet for ambulansesjåførene i akkurat dette tilfellet var 1) ressurssterk norskadoptert svart dame som forfølger saken i media. Faren hennes er ansatt i Nrk, hun har alle kontakter.
|
|
|
#417 |
|
Ustabil
|
Altså, jeg var ikke der, og jeg kjenner ikke alle detaljene, og ikke vet jeg hva ambulansefolkene og politiet verken tenkte eller avtalte seg i mellom heller. |
|
|
|
|
|
#418 |
|
Mother of Dragons
|
Denne saken dreier jo seg ikke om en feilvurdering som er gjort etter en grundig undersøkelse, det handler jo om at de ikke undersøkte pasienten og at de hadde en uakseptabel oppførsel.
|
|
|
#419 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
|
![]() |
|
|