Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-07, 15:19   #421
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Problemet for ambulansesjåførene i akkurat dette tilfellet var 1) ressurssterk norskadoptert svart dame som forfølger saken i media. Faren hennes er ansatt i Nrk, hun har alle kontakter.
2) troverdige vitner, attpåtil flere med sykepleiefaglig bakgrunn som står frem
3) Mange med mobilkamera
De andre som kan ha opplevd det samme har ikke hatt dette.

Ja - og spesielt punkt 1 er i seg selv betenkelig. Fordi hun er en ressursterkt norskadoptert dame med pappa i NRK får denne saken langt mer oppmerksomhet enn den ville fått med en helt "vanlig Ali". Hvorfor har ikke den saken om den norske kvinnen som opplevde omtrent det samme, ikke fikk legehjelp, fått samme blest? Nei, for det var ingen ting å skrike opp om annet enn en "feilvurdering". Kvinnen og hennes samboer er ikke ressursterke nok og har ingen kontakter i NRK. Derfor blir ikke hennes sak like diskutert. Det er ikke interessant nok for offentligheten. Det er jo ingen rasisme.

Så kan man stille spørsmålstegn ved punkt 2. Hvis det var så mange sykepleiere til stede, hvorfor hadde ingen av dem gjort noe for mannen? Det er så lett å være etterpåklok, men så vidt jeg har skjønt gjorde ingen av dem heller noe for Ali. Annet enn å filme med telefonene sine....

Og til punkt 3 - hvis du som ambulansesjåfør kommer til en skadet person og alle tilskuerne står med mobiltelefoner med kamera og filmer deg - kanskje det kan oppleves som provoserende i seg selv?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:20   #422
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Så kan man stille spørsmålstegn ved punkt 2. Hvis det var så mange sykepleiere til stede, hvorfor hadde ingen av dem gjort noe for mannen? Det er så lett å være etterpåklok, men så vidt jeg har skjønt gjorde ingen av dem heller noe for Ali. Annet enn å filme med telefonene sine....

De tok pulsen hans, la ham i stabilt sideleie og ringte ambulanse. Hva mer syns du de skulle gjort? Dratt opp lomme-CT-scanneren sin og undersøkt hjernen hans på stedet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:21   #423
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hadde jo undersøkt mannen og prøvde å raportere til ambulansepersonellet som ikke ville høre på dem.

Gammel 31-08-07, 15:24   #424
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De tok pulsen hans, la ham i stabilt sideleie og ringte ambulanse. Hva mer syns du de skulle gjort?

De kunne vel ha brukt vinopptrekkeren til å lage et hull i skallebenet og tømt ut blødningen. Akkurat sånn som i steinalderen.

Men bortsett fra det: jeg synes også det er litt merkelig altså at de ikke fikk ham med i ambulansen, en sykepleier 'outranker' jo tross alt en ambulansesjåfør. Jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg ikke skulle ha klart å få til det.

Gammel 31-08-07, 15:28   #425
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

De kunne vel ha brukt vinopptrekkeren til å lage et hull i skallebenet og tømt ut blødningen. Akkurat sånn som i steinalderen.

Men bortsett fra det: jeg synes også det er litt merkelig altså at de ikke fikk ham med i ambulansen, en sykepleier 'outranker' jo tross alt en ambulansesjåfør. Jeg klarer bare ikke å se for meg at jeg ikke skulle ha klart å få til det.

Du hadde sikkert blitt anmeldt for truende oppførsel.

Gammel 31-08-07, 15:29   #426
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Altså, jeg var ikke der, og jeg kjenner ikke alle detaljene, og ikke vet jeg hva ambulansefolkene og politiet verken tenkte eller avtalte seg i mellom heller.

Men det KAN jo tenkes at de oppfattet mannen som ruset, de hadde fått beskjed fra sentralen om at dette var en de hadde "historie" på, og i tillegg oppfattet de det at han pisset på dem som ekstremt provoserende. I den settingen har de gjort en feilvurdering, ikke skjønt at mannen var alvorlig skadet, men trodd at han var en "typisk" rusa, ufyselig og provoserende type.

Selvsagt burde de ha undersøkt han. De burde ha vært grundigere. Og nå husker jeg ikke nøyaktig, men var det ikke noe med at han selv egentlig ikke ville ha hjelp? (Eller var det en annen sak?)

Jeg synes ikke det høres ut som om du har fått med deg hendelsesforløpet overhodet. Sett deg inn i det, før du uttaler deg.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-07, 15:36   #427
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjorde et raskt nettsøk med ordene "avvist" og "legevakt". Joda, det skjer, og ikke bare mot mørkhudede!

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article300049.ece

Sitat:

Avvist på legevakta – døde etter 1,5 time

Kona til Per Arne Børresen ble avvist på legevakta i Fredrikstad tidlig lørdag morgen. Halvannen time senere døde hun i senga på hytta.

http://www.op.no/nyheter/article2656289.ece

Sitat:

Etter å ha blitt bitt av hoggorm tirsdag ettermiddag, ringte Hanne Merethe Kjærulf Andersen legevakten i Larvik to ganger.
- Første gangen jeg ringte hyperventilerte jeg, andre gangen hadde jeg hjerteklapp, forteller en oppgitt Kjærulf Andersen. Spørsmålet hun fikk stilt i retur var om hun hadde spist lite.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/27/392014.html

Sitat:

Tone Johnsen fryktet at lille Niklas André (4 md.) skulle dø i armene hennes. Likevel ble hennes syke baby avvist på legevakta to ganger

http://dt.no/apps/pbcs.dll/artikkel?...106280298/1001

Sitat:

Øvre Eiker Legevakt er klaget inn til Helsetilsynet i Buskerud etter at syke Krister Haugen (11) ble avvist av vakthavende lege.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...tfold/1.939910

Sitat:

Med store smerter oppsøkte Ronny Polland (36) legevakta i Larvik. Han ble sendt hjem igjen, legen ved legevakta trodde ikke på ham.
- Det er jo nedverdigende da. Er ikke jeg verdt noe jeg da? Om du er ordfører eller narkoman skulle jo ikke ha noe si, vondt er vondt, sier Polland.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/30/355110.html

Sitat:

Maria Eliassen (23) og venninnen prøvde desperat å få tak i ambulanse, men på 113 var meldinga klar: «Skjønner du ikke at du ikke får ambulanse? Ta taxi».

Gammel 31-08-07, 15:37   #428
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina, du er så inderlig på viddene. Du trenger kart og kompass så du kan komme deg tilbake til sivilisasjonen igjen....

Problemet er vel ikke at Kohinoor og Ali har kontakter. Problemet er alle de som ikke har det.

Gammel 31-08-07, 15:38   #429
bina
Ustabil

Standard

Bina, du er så inderlig på viddene. Du trenger kart og kompass så du kan komme deg tilbake til sivilisasjonen igjen....

Problemet er vel ikke at Kohinoor og Ali har kontakter. Problemet er alle de som ikke har det.

Nei, problemet er at du og mange andre tror at fordi dette tilfeldigvis skjedde med samboeren til en datter av en NRK-mann med kontakter, så er dette en rasisme sak.

Gammel 31-08-07, 15:40   #430
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjorde et raskt nettsøk med ordene "avvist" og "legevakt". Joda, det skjer, og ikke bare mot mørkhudede!

Jeg sier det igjen, det at det også skjer med andre beviser ikke at det ikke er rasisme i dette tilfellet. At du greier å lete opp en haug artikler er ikke akkurat et statistisk grunnlag.

Gammel 31-08-07, 15:45   #431
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg sier det igjen, det at det også skjer med andre beviser ikke at det ikke er rasisme i dette tilfellet. At du greier å lete opp en haug artikler er ikke akkurat et statistisk grunnlag.

Neida, det vet jeg. Men det har vært hevdet at "dette ville aldri hendt en pen, hvit mann fra Frogner". Mulig det, men det kan hende en narkoman i Larvik, en 11-åring i Buskerud og en kvinne i Fredrikstad. Jeg fant faktisk ingen saker om pene hvite menn fra Frogner, men jeg mener likevel at artiklene underbygger at dette KAN skje deg og meg også.

Gammel 31-08-07, 15:51   #432
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Neida, det vet jeg. Men det har vært hevdet at "dette ville aldri hendt en pen, hvit mann fra Frogner". Mulig det, men det kan hende en narkoman i Larvik, en 11-åring i Buskerud og en kvinne i Fredrikstad. Jeg fant faktisk ingen saker om pene hvite menn fra Frogner, men jeg mener likevel at artiklene underbygger at dette KAN skje deg og meg også.

Ingen av de eksemplene du kommer med har med ambulansepersonell i direkte tjeneste å gjøre. I vår aktuelle sak blir personell ringt til av vitner, ambulansen kommer,- og drar igjen , uten å ha undersøkt vedkommende tilstrekkelig. De lirer av seg stygge fraser, og drar, til tross for store protester fra de som er til stede. Hvor i de andre sakene hører vi om stygg tilsnakk f.eks?

Gammel 31-08-07, 15:52   #433
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Ingen av de eksemplene du kommer med har med ambulansepersonell i direkte tjeneste å gjøre. I vår aktuelle sak blir personell ringt til av vitner, ambulansen kommer,- og drar igjen , uten å ha undersøkt vedkommende tilstrekkelig. De lirer av seg stygge fraser, og drar, til tross for store protester fra de som er til stede. Hvor i de andre sakene hører vi om stygg tilsnakk f.eks?

Å kjære... nei du har rett, jeg fant ingen sak hvor en pen hvit mann fra Frogner pisset på ambulansesjåføren og fikk kjeft og ble etterlatt. Så da må vi nok konkludere at dette er det eneste tilfellet i historien hvor helsepersonell har avvist en sterkt trengende pasient - og SELVSAGT var det rasisme bak!

Gammel 31-08-07, 15:53   #434
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, problemet er at du og mange andre tror at fordi dette tilfeldigvis skjedde med samboeren til en datter av en NRK-mann med kontakter, så er dette en rasisme sak.

Nei, du misforstår. Det er ikke fordi det skjedde med DEM at det er rasisme. Det er fordi det var DEM at saken ble kjent.

Gammel 31-08-07, 15:55   #435
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Å kjære... nei du har rett, jeg fant ingen sak hvor en pen hvit mann fra Frogner pisset på ambulansesjåføren og fikk kjeft og ble etterlatt. Så da må vi nok konkludere at dette er det eneste tilfellet i historien hvor helsepersonell har avvist en sterkt trengende pasient - og SELVSAGT var det rasisme bak!

Nei, for det er helt normalt å snakke slik til skadede personer og deretter forlate dem, når yrket ditt er ambulansesjåfør

Gammel 31-08-07, 15:56   #436
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Nei, du misforstår. Det er ikke fordi det skjedde med DEM at det er rasisme. Det er fordi det var DEM at saken ble kjent.

Nettopp! Hadde det vært et annet par som ikke var kjent, og som f.eks ikke kunne så godt norsk, kan det hende at vi aldri hadde hørt om denne saken.

Og det kan ha vært flere slike saker vi aldri får høre om.

Gammel 31-08-07, 15:57   #437
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Nei, for det er helt normalt å snakke slik til skadede personer og deretter forlate dem, når yrket ditt er ambulansesjåfør

Normalt er det ikke, men det skjer.

Gammel 31-08-07, 15:58   #438
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Og det kan ha vært flere slike saker vi aldri får høre om.

Og om du får høre om dem så lukker du jo ørene hvis ikke offeret er farget.

Gammel 31-08-07, 15:59   #439
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Og om du får høre om dem så lukker du jo ørene hvis ikke offeret er farget.

Nå er du bare dum.

Gammel 31-08-07, 16:55   #440
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men det KAN jo tenkes at de oppfattet mannen som ruset, de hadde fått beskjed fra sentralen om at dette var en de hadde "historie" på, og i tillegg oppfattet de det at han pisset på dem som ekstremt provoserende.

Hopper inn fra siden her.

Men hvor i rapporten står det at ambulansesjåførene fikk beskjed fra sentralen om at Ali var en mann med "historie"? Er det nevnt?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.