Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-07, 16:23   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg henger meg litt opp i dette, jeg. For jo, jeg skal innrømme. Jeg har individuell lønn. Og min lønn ligger over de fleste jeg jobber sammen med. Noe mange av dem oppfatter som fryktelig urettferdig. Og kanskje syns de at min lønn er feil, og at "unnskyldningene er lamme".

Men det er jo en gang sånn at "rettferdig" blir det vel aldri. Hvis man bare følger tariff og lønner folk etter ansiennitet - så blir det urettferdig for de som virkelig gjør en ekstra innsats. Og belønner man de som gjør en ekstra innsats, så er det noen andre som oppfatter det som urettferdig.

Og kanskje er det - som en annen i tråden var inne på - sånn at menn er flinkere til å fortelle om sin egen fortreffelighet enn kvinner. Kanskje er de flinkere til å fremheve sine sterke sider og sine kvalifikasjoner, og hva de gjør. Og kanskje får de dermed lønn for det. Mens kvinner kanskje jevnt over er mer beskjedne og tror at noen sikkert oppdager alt det ekstra de gjør, men føler det ubehagelig å skryte av seg selv.

Individuelle lønnsforhandlinger fører jo som regel ikke til at de som gjør en bra innsats får bedre lønn. Det er de som er gode til å selge seg selv som får de ekstra pengene. Hvordan skal man f.eks. gi forskjellig lønn til lærere?

a) etter trynefaktor (hvem man har best inntrykk av)
b) til de som kommer på kontoret og maser
c) til de som har spesiell kompetanse? (dvs mer/annen utdanning eller ansienitet)
d) til de som oppnår best resultater (dvs gir best karakterer til elevene)

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.