Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-07, 12:57   #41
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid

Nå tror jeg prinsessen burde ta seg en liten ferie ...

Måtte le av denne:

http://www.kjendis.no/2007/10/04/514049.html

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 13:03   #42
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg synes Martha får altfor mye pepper om dagen.
ALT hun sier og gjør blir blåst opp til det store, og som journalist VET jeg hvor mye ting kan vris og vendes på for at stoffet det skrives om skal være oppsiktsvekkende.

Ærlig talt. Jeg kjenner INGEN som tror at menn og kvinner er likestilte og får lik lønn for lik arbeid. Hun MÅ vite bedre. Hvis ikke får hun ikke blande seg inn i samfunnsdebatter.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 13:17   #43
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ærlig talt. Jeg kjenner INGEN som tror at menn og kvinner er likestilte og får lik lønn for lik arbeid. Hun MÅ vite bedre. Hvis ikke får hun ikke blande seg inn i samfunnsdebatter.

Det gjør jeg, men de er for det meste 12 år eller menn

gajamor er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 13:20   #44
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det gjør jeg, men de er for det meste 12 år eller menn

Gammel 04-10-07, 13:23   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var allerede linket til nyhetskommentator Lene, ja.

Sist redigert av Maverick : 04-10-07 kl 13:24. Årsak: Note to self: Trykke på andres linker før man legger til sine.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 13:24   #46
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Høhø. Når jeg trodde det ikke kunne bli bedre/verre:

Jeg dævver!

Gammel 04-10-07, 13:35   #47
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

For meg virker Martha temmelig virkelighetssfjern.........englene må ha gått til hodet på henne....!

Gammel 04-10-07, 14:06   #48
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Hun hadde tjent seg på å beholde standardformuleringen sin:

Journalist: Hva mener du om....?
Märtha: Jeg mener mye om det.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 14:40   #49
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

Nå tror jeg prinsessen burde ta seg en liten ferie ...

Måtte le av denne:

Huffameg, så pinlig.

Jeg kikket litt på kommentarene til den artikkelen i linken, og er sjokkert over det jeg leser. Får igjen bekreftet hvorfor jeg liker meg så godt her, og ligger langt unna diskusjonssidene på vg.no og lignende.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 15:03   #50
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sitat:

- Det første som slår meg er at vi er kommet til et punkt der det er meningsløst å kommentere prinsessens utspill, sier Carl-Erik Grimstad, skribent og tidligere soussjef på Slottet.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 15:05   #51
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinlig, Märtha.

:republikaner:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 15:16   #52
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Jeg vet ikke hvordan det er å være prinsesse. Men på samme måte som jeg noen ganger føler at jeg lever i en bimbo-boble, lever kanskje Märtha Louise i en prinsesseboble der hun ikke helt får med seg det som skjer utenfor, sier artisten og glamourmodellen Lene Alexandra Øien om prinsesse Märtha Louises utspill i den svenske avisen Aftonbladet.

En ting skal Lene Alexandra ha - selvinnsikt har hun.

Gammel 04-10-07, 15:24   #53
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg synes Martha får altfor mye pepper om dagen.
ALT hun sier og gjør blir blåst opp til det store, og som journalist VET jeg hvor mye ting kan vris og vendes på for at stoffet det skrives om skal være oppsiktsvekkende.

Enig. Faktisk. Jeg er normalt en som høgger på Märtha hvis jeg kan, men denne syns jeg ble litt urettferdig. Hun satt og signerte bøker - ble spurt om feminisme - ble overrumplet med at journalisten hadde skrevet en bok med den fengende tittelen "Fittstim" - hva i all verden skulle hun si?

Jeg er forøvrig enig med Märhta i at feminist er et belastet ord i Norge. Jeg er også enig med henne i at både norske og svenske kvinner er individualister, og at de fleste kvinner har jobb. I bunn og grunn mener jeg også at vi er likestilte - i betydningen like rettigheter og like muligheter. At det i praksis viser seg at kvinner tjener 15 % mindre enn menn kan ha mange årsaker. Lønn er jo oftest individuelt fastsatt - og da spørs det jo for eksempel hvor flink man er til å stikke seg fram - og mange andre faktorer. Det kan også være et utslag av manglende likestilling i praksis.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 15:59   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Lønn er jo oftest individuelt fastsatt - og da spørs det jo for eksempel hvor flink man er til å stikke seg fram - og mange andre faktorer. Det kan også være et utslag av manglende likestilling i praksis.

Ja det er jo det studier viser, at i stillinger hvor man har individuelt spillerom for lønningene ligger menn jevnlig over kvinner.

Selv hos leger hvor man egentlig har tariff har man opptil noen prosent av lønnen som kan varieres ved individuell påskjønning og gutta ligger bedre an. Med de lammeste unnskyldninger som tenkes kan. Ren og skjær diskriminering.

Det er så velkjent at menn ligger over kvinner i lønn, selv etter man har justert for redusert stillingsprosent og andre faktorer enn kjønn, at man kan faktisk forlange at Märtha har fått det med seg.

Gammel 04-10-07, 16:03   #55
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Enig. Faktisk. Jeg er normalt en som høgger på Märtha hvis jeg kan, men denne syns jeg ble litt urettferdig. Hun satt og signerte bøker - ble spurt om feminisme - ble overrumplet med at journalisten hadde skrevet en bok med den fengende tittelen "Fittstim" - hva i all verden skulle hun si?

Jeg er forøvrig enig med Märhta i at feminist er et belastet ord i Norge. Jeg er også enig med henne i at både norske og svenske kvinner er individualister, og at de fleste kvinner har jobb. I bunn og grunn mener jeg også at vi er likestilte - i betydningen like rettigheter og like muligheter. At det i praksis viser seg at kvinner tjener 15 % mindre enn menn kan ha mange årsaker. Lønn er jo oftest individuelt fastsatt - og da spørs det jo for eksempel hvor flink man er til å stikke seg fram - og mange andre faktorer. Det kan også være et utslag av manglende likestilling i praksis.

Det overrasker meg ikke at du ikke er enig med den gemene hop, bina.

Men det handler forsåvidt ikke så mye om hvorfor kvinner og menn tjener forskjellig, det handler om kunnskapen å vite AT det er en forskjell.

Også tror jeg at det er mange som ikke er enig i at feminist er negativt ladet her i Norge. Men det forundrer meg ikke at Märtha tror at det er .

Gammel 04-10-07, 16:07   #56
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger får Märtha ufortjent pepper. Andre ganger får hun høyst fortjent pepper. Dette utspillet havner definitivt i den siste kategorien.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 16:08   #57
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Selv hos leger hvor man egentlig har tariff har man opptil noen prosent av lønnen som kan varieres ved individuell påskjønning og gutta ligger bedre an. Med de lammeste unnskyldninger som tenkes kan. Ren og skjær diskriminering.

Jeg henger meg litt opp i dette, jeg. For jo, jeg skal innrømme. Jeg har individuell lønn. Og min lønn ligger over de fleste jeg jobber sammen med. Noe mange av dem oppfatter som fryktelig urettferdig. Og kanskje syns de at min lønn er feil, og at "unnskyldningene er lamme".

Men det er jo en gang sånn at "rettferdig" blir det vel aldri. Hvis man bare følger tariff og lønner folk etter ansiennitet - så blir det urettferdig for de som virkelig gjør en ekstra innsats. Og belønner man de som gjør en ekstra innsats, så er det noen andre som oppfatter det som urettferdig.

Og kanskje er det - som en annen i tråden var inne på - sånn at menn er flinkere til å fortelle om sin egen fortreffelighet enn kvinner. Kanskje er de flinkere til å fremheve sine sterke sider og sine kvalifikasjoner, og hva de gjør. Og kanskje får de dermed lønn for det. Mens kvinner kanskje jevnt over er mer beskjedne og tror at noen sikkert oppdager alt det ekstra de gjør, men føler det ubehagelig å skryte av seg selv.

Gammel 04-10-07, 16:10   #58
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det overrasker meg ikke at du ikke er enig med den gemene hop, bina.

Men det handler forsåvidt ikke så mye om hvorfor kvinner og menn tjener forskjellig, det handler om kunnskapen å vite AT det er en forskjell.

Også tror jeg at det er mange som ikke er enig i at feminist er negativt ladet her i Norge. Men det forundrer meg ikke at Märtha tror at det er .

Pssst! Jeg tror at jeg ER enig med den gemene hop. Men den gemene hop befinner seg ikke på FP.

Gammel 04-10-07, 16:22   #59
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Pssst! Jeg tror at jeg ER enig med den gemene hop. Men den gemene hop befinner seg ikke på FP.

Nå tror jeg du rett og slett er langt ut på viddene.

Gammel 04-10-07, 16:23   #60
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg henger meg litt opp i dette, jeg. For jo, jeg skal innrømme. Jeg har individuell lønn. Og min lønn ligger over de fleste jeg jobber sammen med. Noe mange av dem oppfatter som fryktelig urettferdig. Og kanskje syns de at min lønn er feil, og at "unnskyldningene er lamme".

Men det er jo en gang sånn at "rettferdig" blir det vel aldri. Hvis man bare følger tariff og lønner folk etter ansiennitet - så blir det urettferdig for de som virkelig gjør en ekstra innsats. Og belønner man de som gjør en ekstra innsats, så er det noen andre som oppfatter det som urettferdig.

Og kanskje er det - som en annen i tråden var inne på - sånn at menn er flinkere til å fortelle om sin egen fortreffelighet enn kvinner. Kanskje er de flinkere til å fremheve sine sterke sider og sine kvalifikasjoner, og hva de gjør. Og kanskje får de dermed lønn for det. Mens kvinner kanskje jevnt over er mer beskjedne og tror at noen sikkert oppdager alt det ekstra de gjør, men føler det ubehagelig å skryte av seg selv.

Individuelle lønnsforhandlinger fører jo som regel ikke til at de som gjør en bra innsats får bedre lønn. Det er de som er gode til å selge seg selv som får de ekstra pengene. Hvordan skal man f.eks. gi forskjellig lønn til lærere?

a) etter trynefaktor (hvem man har best inntrykk av)
b) til de som kommer på kontoret og maser
c) til de som har spesiell kompetanse? (dvs mer/annen utdanning eller ansienitet)
d) til de som oppnår best resultater (dvs gir best karakterer til elevene)

gajamor er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.