Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Enig. Faktisk. Jeg er normalt en som høgger på Märtha hvis jeg kan, men denne syns jeg ble litt urettferdig. Hun satt og signerte bøker - ble spurt om feminisme - ble overrumplet med at journalisten hadde skrevet en bok med den fengende tittelen "Fittstim" - hva i all verden skulle hun si?
Jeg er forøvrig enig med Märhta i at feminist er et belastet ord i Norge. Jeg er også enig med henne i at både norske og svenske kvinner er individualister, og at de fleste kvinner har jobb. I bunn og grunn mener jeg også at vi er likestilte - i betydningen like rettigheter og like muligheter. At det i praksis viser seg at kvinner tjener 15 % mindre enn menn kan ha mange årsaker. Lønn er jo oftest individuelt fastsatt - og da spørs det jo for eksempel hvor flink man er til å stikke seg fram - og mange andre faktorer. Det kan også være et utslag av manglende likestilling i praksis.
Det overrasker meg ikke at du ikke er enig med den gemene hop, bina.
Men det handler forsåvidt ikke så mye om hvorfor kvinner og menn tjener forskjellig, det handler om kunnskapen å vite AT det er en forskjell.
Også tror jeg at det er mange som ikke er enig i at feminist er negativt ladet her i Norge. Men det forundrer meg ikke at Märtha tror at det er .