Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Du har møtt rolige og veloppdragne unger i enhver setting? Jeg har ingen problemer med å se for meg scenariene til Bina, om det ikke kan skje på legekontoret, så hjemme hos venner eller i butikken. Min helt vanlige sønn kan oppføre seg sånn innimellom, han er en veloppdragen og grei fyr, men blir fryktelig gearet i enkelte situasjoner/perioder.
Det jeg også forsøkte å illustrere med senariet var at barnet egentlig ikke er verken slem eller ute av kontroll. Vi snakker ikke om en sur og griente unge - men en som er oppgiret, i kjempehumør og ønsker å engasjere absolutt alle på legekontoret som sitt publikum. Det er ikke galt om ungen åpner døra og sier "hei!" - og deretter "hade!" og lukker igjen. Det er først galt når handlingen gjentas flere ganger.
De verste problemene vi har med våre unger er når de er i kjempehumør, og syns alt er morsomt, og girer seg opp, gjerne sammen med andre barn. Når de plutselig finner ut at det er morsomt å late som man faller på golvet, og ungene holder på å le seg ihjel - for så å hoppe opp og ned på golvet. Hjemme gjør det ikke så mye - men på kino er ikke den oppførselen OK.
|