|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg har ikke lest hele tråden, men vil bare si at bruk av all fysisk avstraffelse er en maktesløs måte å oppdra barn på.
|
|
|
|
#62 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Tror faktisk det bør bli lovfestet at det er lov å skyte den mannen i rompa, kan umulig skade.. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesSom barneombud Reidar Hjerman sa i går på 1730: Alle bærer på en del ting fra barndommen som kanskje ikke er helt som det skulle, og sannsynligheten for at man ville båret på mindre, om man ikke ble slått, er stor.
|
|
|
#64 |
|
ctrl+z
|
Dette bet jeg meg merke i også. Klokt sagt og det summerer igrunnen opp det jeg tenker om saken også.
|
|
|
#65 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg føyer meg inn i rekken med de som ikke har bakkekontakt. Jeg leste binas scenario med store øyne, og tenkte med meg selv at sånn oppfører da ikke fireåringer seg? |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Expired
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesEr det ikke straffbart å oppfordre til lovbrudd?
|
|
|
|
#67 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesDa har jeg tenkt, og kommet fram til at barn først og fremst ikke bør straffes. Det er klart at en del gjerninger bør få konsekvenser, og at vi som foreldre kan føle oss maktesløse ovenfor barn som tilter en gang i mellom. Men da må vi helst gå i oss selv og finne en bedre måte å løse floka på neste gang.
Min erfaring med foreldre og barn (som jeg observerer, men ikke kjenner) er at de kjeftete foreldrene får bråkete unger. Selv om jeg kan se for meg sceniariet som bina beskriver kan oppstå for hvem som helst en gang i mellom.
|
|
|
#68 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Det ville det vel ha vært men så kom det en dom i høyesterett (i fjor?) som gikk på at det måtte være ok. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Epikur
|
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesTink har mange gode råd. Vi gjør ganske mye av det samme, og det har fungert hos oss. Jeg må jo legge inn forbehold om at vi bare har ett barn, og at det selvsagt er noe mer styr med flere mennesker under ett tak. Men prinsippet er jo det samme, vil jeg tro.
|
|
|
#70 |
|
strikker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesEr overrasket over resultatet her jeg..
Jeg synes IKKE det er greit i det hele tatt!
|
|
|
#71 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg tror noen har misforstått Bina litt her, og det er faktisk ingen vits å diskutere å ta en unge i armen i forskjellige situasjoner, da det her faktisk er snakk om å slå, det kan ikke sammenlignes.
|
|
|
#72 |
|
Ustabil
|
Det jeg også forsøkte å illustrere med senariet var at barnet egentlig ikke er verken slem eller ute av kontroll. Vi snakker ikke om en sur og griente unge - men en som er oppgiret, i kjempehumør og ønsker å engasjere absolutt alle på legekontoret som sitt publikum. Det er ikke galt om ungen åpner døra og sier "hei!" - og deretter "hade!" og lukker igjen. Det er først galt når handlingen gjentas flere ganger. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
Nei, med jeg ville uansett ikke tatt ungen hardt i armen og brølt til det, slik du skisserer. Jeg ville snakket rolig, sagt at hvis det ikke holdt opp kom vi til å gå, hjalp ikke det, ville jeg båret det ut. Uten noen form for fysisk straff, men som en konsekvens av oppførselen.
|
|
|
#74 |
|
Ustabil
|
Hele poenget mitt - som åpenbart har blitt borte underveis - er at spørsmålet om hva som er "mild avstraffelse" er uklart. De fleste av oss vil noen ganger "ta i barna", uten at vi anser DET som fysisk straff. Det er veldig lett å være motstander av å slå barna, for det er spesifikt. Men grenselandet er stort. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Ustabil
|
Så du ville bare gått. Ikke betalt for timen, ikke bestilt ny time. Og så fikk bare legekontor-dama løpe etter deg med en giro? Hva sier det i såfall om DIN oppførsel? |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
ja, for det jo nettopp det jeg sier.
Nei, det er nok bedre å røske til ham i armen så han blir skikkelig redd og får vondt.
|
|
|
#77 |
|
Nek er allrighte dyr
Du har tydeligvis ikke 10 utålmodige andre bak deg i køen, som sikkert er lite ivrige på at du skal "bare" sette deg ned på huk og ta en pedagogisk samtale med ungen din...Jeg er sikker på at de hadde satt mer pris på en armdragning og et hardt NEI, mens du rask avslutter det du holder på med. Jeg er også sikker på at ingen i køen ville tro at du hadde et større oppdragelseproblem eller at du avstraffet ungen din fysisk.
|
|
|
#78 |
|
Glamorøs
|
For det første, det går faktisk an å la de andre gå foran i køen.
|
|
|
#79 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesEg er heilt på linje med Glitter her |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg trodde egentlig vi ikke pratet om å røske så hardt i armen at de begynte å gråte for så å brøle...
|
![]() |
|
|