Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 14:32   #21
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knut Hamsuns plass? Hamsunsgate? Er det ok?

Jeg synes det er litt problematisk, ja (Å oppkalle etter romanfigurer kunne vært en idé, rent bortsett fra at hovedkarakterene i de bøkene jeg har lest ikke har framstått som særlig sympatiske).
Jeg liker de romanene jeg har lest av Hamsun, men jeg tar avstand fra hans sympati til nazismen. Jeg kan lese hans romaner uten å stadig bli påminnet hans politiske overbevisning, men fortsatt forbinder jeg hans navn med både forfatterskapet og det faktum at han var nazist.

Å se forbi Hamsuns feiltrinn med begrunnelse i at det norske samfunnet gjorde grove feil i etterkrigstiden blir helt meningsløst, synes jeg. Hva hjelper det de såkalte "tyskerbarna" at vi får gater oppkalt etter en nazi-sympatisør?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.