|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Peppy!
|
Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
Adelen forsvant da markedsøkonomien kom. Da oppstod handel av goder, og det ble knyttet profitt til transaksjoner. Handelsmenn tjente seg rike av en dimensjon som overgikk adelens, og vasallsystemet forsvant. Å kjøpe tjenester er en videreutvikling av markedsøkonomien. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Jeg er jo også fristet til å minne om den franske revolusjon - men skal la det være. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Hva er det du vil minne meg om hva gjelder den franske revolusjonen da? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
I norsk perspektiv stemmer det du sier, men i globalt perspektiv er dette feil. Det er de rikes privilegium, vi er steinrike her i Norge.
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Å ja, for all del, det er jeg helt enig i. Ettersom dette var snakk om norske folk som ble beskyldt for å være late, og at man hevdet det var et statuselement mener jeg altså at det er for folk flest, da folk flest ikke er fattige i Norge. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Ja, OK. Jeg synes det som er mest interessant i diskusjonen er om vi driver å skaper et globalt klassesamfunn og om dette er problematisk eller ikke. Jeg tror ikke vi er i ferd med å få et klassesamfunn i Norge, tvert imot tror jeg det er jevnere og mindre klasseforskjeller i Norge enn det har vært noen ganger tidligere.
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
På globalt nivå er jo klasseskillene enorme. Vi kan vel knapt få større forskjeller, slik vi i deler av verden har overflod av mat, mens det andre steder finnes mennesker som dør av sult. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|