Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Å ja, for all del, det er jeg helt enig i. Ettersom dette var snakk om norske folk som ble beskyldt for å være late, og at man hevdet det var et statuselement mener jeg altså at det er for folk flest, da folk flest ikke er fattige i Norge.
Ja, OK. Jeg synes det som er mest interessant i diskusjonen er om vi driver å skaper et globalt klassesamfunn og om dette er problematisk eller ikke. Jeg tror ikke vi er i ferd med å få et klassesamfunn i Norge, tvert imot tror jeg det er jevnere og mindre klasseforskjeller i Norge enn det har vært noen ganger tidligere.
Nå ser jeg at flere sier at vi også importerer arbeidskraft til høystatusyrker, feks leger. Jeg har ingen tall på det, det er bare et inntrykk fra min side at vi (som i Norge) importerer mest folk til såkalte lavstatusyrker. Men dette er ikke noe jeg har tall på. I tillegg er det jo et aspekt som Lisa nevner mtp svart arbeid, nemlig: Har vi tall på det arbeidet som foregår? Eller er det utstakt bruk av svart arbeid?