Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp/hushjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 15:55   #24
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, OK. Jeg synes det som er mest interessant i diskusjonen er om vi driver å skaper et globalt klassesamfunn og om dette er problematisk eller ikke. Jeg tror ikke vi er i ferd med å få et klassesamfunn i Norge, tvert imot tror jeg det er jevnere og mindre klasseforskjeller i Norge enn det har vært noen ganger tidligere.

Nå ser jeg at flere sier at vi også importerer arbeidskraft til høystatusyrker, feks leger. Jeg har ingen tall på det, det er bare et inntrykk fra min side at vi (som i Norge) importerer mest folk til såkalte lavstatusyrker. Men dette er ikke noe jeg har tall på. I tillegg er det jo et aspekt som Lisa nevner mtp svart arbeid, nemlig: Har vi tall på det arbeidet som foregår? Eller er det utstakt bruk av svart arbeid?

På globalt nivå er jo klasseskillene enorme. Vi kan vel knapt få større forskjeller, slik vi i deler av verden har overflod av mat, mens det andre steder finnes mennesker som dør av sult.

Jeg er usikker på om det å importerer fattige arbeidere til Norge gjør klasseskillene verre. Ved å lønne disse arbeiderne gir vi dem samtidig tilgang til noe av vår rikdom. Ved å stenge grensene holder vi dem virkelig utenfor. Det er jo ikke akkurat slik at de har alternativer i sitt eget land. Å tømme fattige land for mennesker med verdifull utdannelse er nok en tragedie for landet. Men å ta imot ufaglærte som ikke har noen funksjon i eget land vil kanskje heller være en styrke?

Det var en professor i samfunnsøkonomi som nylig uttalte at han mente at et virkelig bidrag til u-hjelp var å ta imot fattige arbeidere som fikk gå i lære i Norge, og som senere kunne dra tilbake til sitt eget land med verdifull fagkompetanse, i tillegg til at de hadde mottatt norske lønninger. Da naturligvis ikke som vaskehjelper, men mennesker som kunne utdanne seg innen viktige felt som medisin, agronomi (ville jeg tippet), teknologi etc. Jeg mener å huske at han mente å gi både utdannelse og arbeidserfaring. Jeg synes det er en spennende tanke.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.