Sv: Heksejaktes det på Gro nå?
Jeg syns det er helt greit at media setter fokus på Gro og hennes disposisjoner. En forhenværende statsminister som har hatt utallige verv både før og etter statsminister-tiden, i både inn og utland - må akseptere at hennes person er mer interessant enn min gamle tante Marit. Selv om hun nå er alderspensjonist er hun fortsatt i medias søkelys på grunn av sine engasjementer, blant annet i Pepsi. Det var jo det som utløste at noen gikk henne etter i sømmene.
Jeg syns det er åpenbart at Gro ikke er noen "hvem som helst", at man må kunne forvente at hun kjenner regelverket bedre enn de fleste, og at hun har større ressurser enn de fleste. Og det er nå bare EN side av saken. Ting kommer fram, hun innrømmer det, og føler det plagsomt nok til at hun velger å flytte "hjem" til Norge igjen.
Den andre siden av saken er jo hvordan andre politikere angriper spørsmålet. Det ER påfallende at Ap og sentrale politikere i partiet vil beskytte Gro, selv om det er åpenbart at hun har gjort noe som er i strid med ting hun selv i sin tid sto for, og ting Ap fortsatt i dag står for. Det hadde føltes mer ærlig og redelig, og Ap ville fremstått som mer troverdig hvis de våget å si at "dette var jo dumt".
Jeg reagerte også UTROLIG negativt på han sjefen på Ullevål som uttalte til avisen at hun hadde fått behandling ved sykehuset og han var villig til å betale - "fordi hun fortjente det". På den måten mister også Ullevål og helsevesenet troverdighet. Det skal ikke være sånn at noen kan snike i køen og få tidligere behandling, og gratis behandling, bare fordi en direktør mener at man "fortjener det". Man skal prioriteres etter behov i den offentlige helsekøen, så får de som ønsker det kjøpe private tjenester. Men "fortjene"? Det hører ingen steder hjemme.
Jeg tviler ikke ett sekund på at Gro har trukket i tråder og sikret seg hofteoperasjon. Jeg tviler heller ikke på at hun har visst at hun som pensjonist i Frankrike ikke betalte skatt til noen av landene. Jeg er også ovebevist om at hun visste hvilke honorar hun krevde for sine foredrag. Hun visste. Kanskje har hun ikke gjort noe som er direkte ulovlig, men hun har handlet AKKURAT som de hun selv kritiserte for 20-30 år siden. Det er dobbeltmoral, hvis det er moral over hode.
|