Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen voksne tåler visst ikke barn ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-08, 20:57   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen voksne tåler visst ikke barn ...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Alle som leste HI oppfattet i alle fall at hun tolket familien ved nabobordet som uvennlig. Men samtidig stod det også at familien reagerte på hennes (altså HIs) barn, mens hun selv mente at barnet hennes oppførte seg helt greit. Så man kan anta at HI og nabodama hadde rimelig forskjellig oppfatning av hva som er grei oppførsel (kanskje både av voksne og barn). Overskriften var også en ganske krass beskrivelse av de andre foreldrene - selv i irritasjon er det litt voldsomt å antyde at småbarnsforeldre (og besteforeldre) man observerer ikke "tåler" barn. (Jeg mener ikke å anklage HI selv for å "ta feil", jeg er enig i at familien ved nabobordet høres ut til å ha oppført seg unødvendig uvennlig, altså. Men jeg ville ikke sagt fullt så tydelig at "det er da jammen ingen andre som har noe med å irettesette ditt barn!" ut fra en såpass subjektiv beskrivelse.)

I og med at vi ikke var til stede, må velge å tro at HI ikke farer med løgn om vi i det hele tatt skal delta i denne tråden.

Det er klart at "oppføre seg akseptabelt" er et ullent begrep som kan romme så mangt.

Men om fakta stemmer (og det må man vel bare velge å stole på) - så satt jenta på stolen sin, hun ropte ikke og hun rev ikke ned ting.

Med mitt syn på hva som bør tolereres ute blant folk, så kan jeg si med sikkerhet at nabodama reagerte på denne jenta på en unødvendig uvennlig måte.

Og ja - "uvennlig" kan også bety så mangt.
Men igjen, om fakta stemmer; Hun var ikke blid men tvert i mot sur da hun snakket til jenta - ja, da er det å reagere unødvendig humørløst og strengt.

I mine øyne da, vel og merke.

Men det er vel strengt tatt i våre egne øyne vi ser omverdenen på, alle sammen.

Gammel 15-01-08, 20:59   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

I og med at vi ikke var til stede, må velge å tro at HI ikke farer med løgn om vi i det hele tatt skal delta i denne tråden.

Selvsagt. Det skulle bare mangle. Ingenting av det jeg skrev var vel heller i strid med HIs innlegg? Jeg kritiserer ikke henne i det hele tatt, og anklager henne ikke for noe heller.

Gammel 15-01-08, 21:02   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Mitt barn er 1 1/2 år.
Ting stiller seg kanskje annerledes når hun blir eldre.

Kanskje litt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-08, 21:46   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt. Det skulle bare mangle. Ingenting av det jeg skrev var vel heller i strid med HIs innlegg? Jeg kritiserer ikke henne i det hele tatt, og anklager henne ikke for noe heller.

Enten ble jeg misforstått eller så uttrykte jeg meg klønete.

Jeg mente slett ikke at du har beskyldt HI for verken det ene eller det andre.

Jeg prøver bare på en tydelig måte å forklare hvorfor jeg tolket situasjonen - og den berømmelige nabodama - på den måten jeg gjør.

Gammel 16-01-08, 20:57   #5
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Erkjenner at min sosiale virkelighetsoppfatning kanskje ikke var helt lik nabobordet oppfatning.

Startet egentlig tråden for å lufte om dette er akseptabel irrettesettelse av andres barn?

S ble sår og lei seg av kjeften hun fikk av damen. Hun begynte å gråte skikkelig sårt.
Jeg fortalte S at nabodamen ikke trengte å kjefte slik på henne, og at jeg synes det var dumt. Roste henne for å ha sittet relativt i ro, og vært snill jente. Hvordan ville dere "debriefet" barnet?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-08, 21:00   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Startet egentlig tråden for å lufte om dette er akseptabel irrettesettelse av andres barn?

S ble sår og lei seg av kjeften hun fikk av damen. Hun begynte å gråte skikkelig sårt.

Jeg er helt enig i at det er ufint å kjefte på andres barn, altså (unntatt i ekstremtilfeller). (Diskusjonen begynte bare etter hvert å dreie seg om mer generelle betraktninger om hvor greit man synes det er at andre har andre standarder for oppførsel enn man har selv.) Stakkars jenta di som ble så lei seg. Jeg ville nok ha sagt akkurat det samme til mitt barn som du sa til ditt, i en slik situasjon.

Gammel 16-01-08, 23:10   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg er helt enig i at det er ufint å kjefte på andres barn, altså (unntatt i ekstremtilfeller). (Diskusjonen begynte bare etter hvert å dreie seg om mer generelle betraktninger om hvor greit man synes det er at andre har andre standarder for oppførsel enn man har selv.) Stakkars jenta di som ble så lei seg. Jeg ville nok ha sagt akkurat det samme til mitt barn som du sa til ditt, i en slik situasjon.

For min del dreide diskusjonen seg slett ikke om hvor greit man synes det er at andre har andre standarder for oppførsel enn en selv.

Man skal være relativt lite oppegående for å ikke skjønne at virkeligheten blir tolket ulikt av ulike mennesker.

Diskusjonen har dreid seg om hvorvidt nabodamas oppførsel var akseptabel eller ikke.
Og det var den selvfølgelig ikke.

Om den ene synes det er greit at barn springer rundt, den andre at de må sitte stille og den tredje at barn bør holdes borte fra café, spiller liten rolle i denne sammenhengen.

Dama kjeftet på et lite barn som vred seg på stolen sin - det kan vel trygt kalles en usympatisk overrekasjon, selv om man tar all verdens forbehold om at vi alle er ulike etc. etc.

Gammel 16-01-08, 23:27   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For min del dreide diskusjonen seg slett ikke om hvor greit man synes det er at andre har andre standarder for oppførsel enn en selv.

Man skal være relativt lite oppegående for å ikke skjønne at virkeligheten blir tolket ulikt av ulike mennesker.

Diskusjonen har dreid seg om hvorvidt nabodamas oppførsel var akseptabel eller ikke.
Og det var den selvfølgelig ikke.

Nei, det er det du har diskutert.

En hel del av oss andre har diskutert på generelt grunnlag etter hvert.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 08:00   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

For all del, du vet best selv hva diskusjonen har dreid seg om for din del, jeg snakket for meg selv, jeg. Og deler av diskusjonen for min del dreide seg nettopp om dette du nevner her. (Hvis det ikke var klart for deg, er det ikke så rart at du så ut til å være såpass uenig med meg.) Du skrev et sted i tråden at "Jeg synes vel det er et poeng å tolerere et mangfold av mennesker i ulik alder når man er på café eller andre offentlige steder." - en relativt generell uttalelse som satte i gang en relativt generell del-diskusjon, som ikke hadde noe spesielt med Cascaye å gjøre.

Jeg ville bare gjerne presisere overfor Cascaye at jeg ikke hadde trukket hennes beskrivelse i tvil - jeg kom inn i tråden på en tangent etter den kommentaren din, og det jeg skrev om hadde bare delvis noe med hennes historie å gjøre.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.