|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Håndhilser ikke på damene...
Ja, når det går. Det er ikke bare det det står på, for mange er det mere det at man ikke, absolutt ikke, skal røre noen av det annet kjønn, som man ikke er gift med eller i nær slekt.
![]() |
#2 |
Live and let live
|
Ok, men hvis man gjør det likevel, hva skjer da? (Jeg spør ikke for å være vanskelig, jeg er bare veldig ivrig etter å forstå. Hjernen min kaster ut forslag som å ha vært utro, "brenne i h***", ha dårlig samvittighet, angst, pådra seg Guds vrede osv. )
![]() |
#3 |
Skrekkøgle
|
Det er det bare Gud som vet, og jeg henger meg ikke opp i Hans straffer, det får Han styre selv.
![]() |
#4 |
Live and let live
|
Så det er bare en regel som er satt uten at man vet hvorfor? Ingen begrunnelse?
![]() |
#5 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Håndhilser ikke på damene...Nei, det har med "Den store sammenhengen" å gjøre. Man kanskje må være troende for å forstå det. Det er ikke utroskap, det er ikke "Khawlah" (å være alene med det annet kjønn) med mindre man ikke er helt alene, det er ikke noe straff for det å håndhilse, i Shariah. Fordi det er ett personlig anliggende. Det står faktisk ikke noe sted tror jeg, at "Man må ikke ta en annen i hånden" sånn rent i klare ord, men det står at man ikke skal røre ved det annet kjønn.
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Håndhilser ikke på damene...Takk for utfyllende svar Nabbe.
Uten å kritisere dem som gjør det slik, så mener jeg at det å tolke noe slikt til at man ikke kan håndhilse på noen i jobbsammenheng, er å tolke det veldig snevert og ikke minst begrensende for seg selv (altså, nå skal det jo være begrensende i seg selv, men jeg synes det blir for langt).
![]() |
#7 |
trenger lading
|
Det er akkurat slik det kan føles. Dette visste jeg ikke noe om, og tydelig ikke de andre på jobb. Og det var det at han ikke forklarte noe til oss, og heller ikke smilte til oss så ga det et meget dårlig inntrykk.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|