Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Håndhilser ikke på damene...

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 16:48   #1
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Håndhilser ikke på damene...

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Men om det bare er til å vaske seg, så kan man vel bare vaske seg om man er på jobb?

Ja, når det går. Det er ikke bare det det står på, for mange er det mere det at man ikke, absolutt ikke, skal røre noen av det annet kjønn, som man ikke er gift med eller i nær slekt.

Gammel 29-01-08, 16:54   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ja, når det går. Det er ikke bare det det står på, for mange er det mere det at man ikke, absolutt ikke, skal røre noen av det annet kjønn, som man ikke er gift med eller i nær slekt.

Ok, men hvis man gjør det likevel, hva skjer da? (Jeg spør ikke for å være vanskelig, jeg er bare veldig ivrig etter å forstå. Hjernen min kaster ut forslag som å ha vært utro, "brenne i h***", ha dårlig samvittighet, angst, pådra seg Guds vrede osv. )

Gammel 29-01-08, 17:05   #3
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ok, men hvis man gjør det likevel, hva skjer da? (Jeg spør ikke for å være vanskelig, jeg er bare veldig ivrig etter å forstå. Hjernen min kaster ut forslag som å ha vært utro, "brenne i h***", ha dårlig samvittighet, angst, pådra seg Guds vrede osv. )

Det er det bare Gud som vet, og jeg henger meg ikke opp i Hans straffer, det får Han styre selv.

Man blir tilgitt for alt, dersom man oppriktig angrer, det eneste man ikke tilgis for , er å sette partnere ved Gud.

Gammel 29-01-08, 17:25   #4
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det bare Gud som vet, og jeg henger meg ikke opp i Hans straffer, det får Han styre selv.

Man blir tilgitt for alt, dersom man oppriktig angrer, det eneste man ikke tilgis for , er å sette partnere ved Gud.

Så det er bare en regel som er satt uten at man vet hvorfor? Ingen begrunnelse?

Gammel 29-01-08, 17:31   #5
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Nei, det har med "Den store sammenhengen" å gjøre. Man kanskje må være troende for å forstå det. Det er ikke utroskap, det er ikke "Khawlah" (å være alene med det annet kjønn) med mindre man ikke er helt alene, det er ikke noe straff for det å håndhilse, i Shariah. Fordi det er ett personlig anliggende. Det står faktisk ikke noe sted tror jeg, at "Man må ikke ta en annen i hånden" sånn rent i klare ord, men det står at man ikke skal røre ved det annet kjønn.

Det er mye osm ikke er begrunnet, men jeg velger å tro at Gud uansett vet bedre enn meg, og at Han skjønner hvorfor han har satt de regler. Alt har sin visdom.

Gammel 29-01-08, 18:09   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Takk for utfyllende svar Nabbe.

Det står faktisk ikke noe sted tror jeg, at "Man må ikke ta en annen i hånden" sånn rent i klare ord, men det står at man ikke skal røre ved det annet kjønn.

Uten å kritisere dem som gjør det slik, så mener jeg at det å tolke noe slikt til at man ikke kan håndhilse på noen i jobbsammenheng, er å tolke det veldig snevert og ikke minst begrensende for seg selv (altså, nå skal det jo være begrensende i seg selv, men jeg synes det blir for langt).

Gammel 29-01-08, 22:02   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er ikke utenkelig. Spesielt når man ikke får forklaring, for jeg tror veldig mange tror det er fordi de ikke har respekt for dem at de ikke vil ta dem i hånden, at de "bare er kvinner" og ikke fortjener respekt og likeverd. Muslimer har også på en måte et litt kvinnefiendtlig image gjennom media, og uten kunnskap, så er man overlatt til akkurat medias historier.

Det er akkurat slik det kan føles. Dette visste jeg ikke noe om, og tydelig ikke de andre på jobb. Og det var det at han ikke forklarte noe til oss, og heller ikke smilte til oss så ga det et meget dårlig inntrykk.

Takk Nabbe for veldig saklige svar. Ser nå at mine erfaringer fra barneskolealder ikke er så sammenligbare. Vi håndhilste vel ikke på noe av vennene våre som 10-11 åringer

Men skal han her jobbe nær pasienter/blodgivere må han skjønne at han nok må forklare seg gang på gang... Og i det minste smile til oss...

Føler meg litt mer "opplyst" nå, selv om jeg strever jo litt med å forstå hvorfor det skal være så strengt. Blir interessant i morgen å høre om sjefen snakket med han i går. Håper han ser litt blidere ut og...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.