|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Nei, akkurat nå er det vel dålig med fremmkulturelle venner. Egentlig er det litt stusslig med venner. :asosial og trøtt:
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
Samme her. På skolen jeg går på er det utrolig mange forskjellige nasjonaliteter (ca 50), men jeg opplever at jeg er for "gammel" til at det blir naturlig å omgåes dem så mye. De er forresten i det andre bygget, i hovedsak "oljefag" og logistikk, økonomi osv, slik at vi på helsedelen ikke har så mye med dem å gjøre. |
|
|
|
#3 |
|
Fola Blakken
|
Dette kan jeg relatere til. Før jeg ble 'satt' hadde jeg flere venner fra ulike land.
|
|
|
|
#4 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og for å klargjøre mitt svar over; jeg kunne egentlig skrevet det samme som Nebbia. Jeg har ingen «fremmedkulturelle» venner, tyrkerne og brasilianerne som ble nevnt kunne forsåvidt kvalifisere; de fleste av dem bor riktignok i Tyskland eller USA så jeg har ikke hyppig kontakt med dem, men hadde de bodd i Oslo hadde jeg jo sikkert hatt det, men det blir helt urimelig å regne dem som «fremmedkulturelle». Det er ingenting fremmed ved kulturen deres, de er en fullverdig del av den samme post kald krig, ironisk distanserte, urbane kulturen som jeg, og svært mange andre her, er. Og om noen hevder at jeg ikke innvolverer mennesker som ikke deler mine kulturelle referanser og preferanser i mitt kontaktnett så har de naturligvis helt rett. Og jeg kan ikke se at dette er særlig relevant for «god integrering» i det hele tatt; hva er det meningen jeg skal integrere? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
... men om vi nå altså fjerner uttrykket fremmedkulturell og i stedet vrir spørsmålet over til å handle om venner av ikke-vestlig bakgrunn (som er SSBs måte å definere en gruppe mennesker på), er det da noe mer å svare på? Jeg catcher poenget ditt, altså. Jeg må bare fortsette å gnage på at dette er et interessant spørsmål. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Det var en definisjon i artikkelen jeg linket til overfor her. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?Nei, men jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde venner med annerledes kulturell bakgrunn. Jeg er i overkant fascinert over andre kulturer, og jeg skulle gjerne hatt nære venner med annen bakgrunn enn meg selv. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Dette vil jeg tro er det riktige. Som regel oppsøker man ikke spesielle miljøer for å få venner, man oppsøker spesielle miljøer fordi miljøene i seg selv er tiltrekkende - og slik tror jeg det både må og bør være. Ta feks meg, selv om verdens mest hyggelige folk drev med fluefiske tror jeg ikke jeg hadde holdt ut med det. Jeg har aldri hatt lyst til å drive med noe slikt, og fluefiske inneholder en masse elementer som gjør at jeg tror jeg hadde mislikt det sterkt. Poenget med å få venner innenfor en gruppe folk med fluefiskere hadde vært ikke-eksisterende, og dette er helt uavhengig av hvor hyggelig folkene hadde vært.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Mangfoldsåret har dette som utgangspunkt. Jeg har lest endel om det svenske mångkulturåret (som var bedre forberedt ennd et norske). Det handler om at for å delta må man bli invitert, og det som vises må føles relevant. Og det går begge veier. Like lite som kanskje pakistanske førstegenerasjons innvandrere har interesse av Ibsen i Nationaltheatret har Laila fra Tåsen interesse av pakistansk popkonsert i Spektrum. Som det for øvrig er endel av, uten at norsk presse bryr seg det spøtt. I tillegg har arrangørene liten interesse av å sende pressemeldinger til norsk presse fordi deres målgruppe treffer de helt andre steder.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|