Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den nye operaen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 18:34   #1
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Den nye operaen ...

Det er fortsatt brukt skattepenger fra oss alle som betaler skatt til å bygge operaen med, såvidt jeg har forstått.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:41   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er fantastisk at det innimellom fortsatt bygges landemerker som skal stå seg i generasjoner - både i form og funksjon. Det er synd at eldre mangler sykehjem og at barna går på skoler som råtner bort, men det er en annen type diskusjon.

Kultur er viktig, og det hender det koster penger.
Signerer Scarlett i mangel av bedre argumenter for øyeblikket.

Har aldri vært i operaen før, men skal prøve å ta en tur når anledningen byr seg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:45   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Det er fortsatt brukt skattepenger fra oss alle som betaler skatt til å bygge operaen med, såvidt jeg har forstått.

Det er det nok, selv om brorparten av pengene nok er selskapsskatt.
Skattepenger fra oss alle som betaler skatt går også til store veiutbygginger på østlandet, broer på vestlandet, tunneller i nord-norge osv. I tillegg til en masse annet flesteparten av oss aldri kommer til å benytte oss av.

Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke felles penger på ting ikke alle kommer til å bruke.

Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:50   #4
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror dette bygget kommer til å trekke til seg også de som før ikke var direkte operafrelste. Selv elsker jeg både opera og ballett og kommer til å besøke dette praktbygget så fort jeg har anledning.
Snøhetta har klart det igjen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:12   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid.

Det er for øvrig sannsynligvis det eneste jeg noensinne kommer til å sitere henne på, som jeg også stiller meg bak.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:40   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.

Gammel 15-04-08, 21:50   #7
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.

Jeg tror ikke på at veldig få vil ha nytte og glede av operaen. Både osloboere, andre nordmenn og turister vil helt sikkert besøke operaen. Jeg bor en liten dagsreise fra hovedstaden, men jeg regner med at jeg kommer til å gå på både en og to forestillinger der, og da vil det føles større og mer høytidelig enn å gå i min lokale konsertsal.

Det er klart at vi har for få kulturhus rundt om i landet, men det er absolutt av det gode at vi har et nasjonalt bygg av dette kaliberet.

Gammel 15-04-08, 21:53   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor i all verden skulle ikke Norge, som det rike landet vi er, ha en flott opera? Ethvert land med respekt for seg selv har en flott opera Og det er jammen på tide vi har fått en opera vi kan være stolte av. Mener jeg.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:54   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Du er bare for lokalkultur da? (satt litt på spissen)

Det er viktig at vi har instisusjoner som går i ledtog for de lokale kreftene. Operaen i Oslo er en viktig inspirasjon for alle de mindre operaselskapene rundt om i landet, et sted må spisskompetansen finnes. Det er ikke så få mennesker som kommer til å ha glede av dette. Operaen har omsider et arbeidsmiljø som tillater dem å kunne jobbe med krevende nye produksjoner og de får se dagslys i løpet av arbeidsdagen sin. Der de jobbet tidligere brøt enhver paragraf i arbeidsmiljøloven.

Alle kulturnasjoner har en opera, i Berlin har de tre - hvorfor er det så galt at vi bruker penger på et monumentalt og flott bygg som generasjoner vil ha glede av i framtiden.

Sist redigert av Pamina : 16-04-08 kl 18:08. Årsak: tastaturet vil ikke det jeg vil.
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:57   #10
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke for utelukkende lokalkultur, men jeg tror at det er den kulturen som på sikt bygger opp et enda bedre kulturtilbud i som alle kan ta del i (alle som ønsker å benytte seg av kulturtilbud).

Når det gjelder argumentet om at 1/4 av Norges befolkning bor på Østlandet så er den grei. Jeg ønsker ikke at operaen heller hadde blitt bygget i Bodø eller på Finnmarksvidda. Men jeg tror uansett ikke at alle 1/4 vil benytte seg av operaen selv om de bor i umiddelbar nærhet til den.

Gammel 15-04-08, 22:00   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Veldig få vil få glede av? 1/4 av norges befolkning bor i Oslo og Akershus og 1/4 til et par timers kjøretur fra Oslo?? Jeg synes tatt i betrakning hvor stor andel av Norges befolkning bor her og i forholdsvis kort nærhet til Oslo at det jammen er på sin plass med en opera og et hav av andre gode kulturtilbud som står i forhold til antall brukere i område.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:09   #12
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid.

Det er for øvrig sannsynligvis det eneste jeg noensinne kommer til å sitere henne på, som jeg også stiller meg bak.

Akkurat den formuleringen kan jeg også stille meg bak.

Gammel 16-04-08, 03:12   #13
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det er det nok, selv om brorparten av pengene nok er selskapsskatt.
Skattepenger fra oss alle som betaler skatt går også til store veiutbygginger på østlandet, broer på vestlandet, tunneller i nord-norge osv. I tillegg til en masse annet flesteparten av oss aldri kommer til å benytte oss av.

Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke felles penger på ting ikke alle kommer til å bruke.

Tja....forbedringer av veier har jeg sett lite av og der det skal gjøres tar de betalt i bompenger i mange år før det blir gjort noe som helst da det ikke finnes penger.
Veiavgiften er jo på toppen av bompenger.
Fattigere land har bedre veier, det er flaut.

Bruene på vestlandet ja.
Og tunnellen.. nesten 85,-koster det i bommen for å komme til øya til svigerfamilien en vei.
Men der hadde de vett nok til å bygge FØR de tok seg betalt.

Men som sagt jeg er ikke imot noe operabygg (dog den kunne vært bedre designet, makan til stygt bygg)
Blir nå spennende å se hvordan det går.. den skal drives, vedlikeholdes etc..

Men jeg vil se resultater på mange andre områder også.
Det er innsparinger fader meg overalt til det uforsvarlige.

Bilder og pynt i hjemme... nope..aldri vært inntresert i kunst, det meste er stygt og bare rot. Da mener jeg Dagens moderne kunst. Hadde vi tatt et skrableri med malepenselen til en 2-3 åring og fått en kjent kunstner til å signere den, ja den hadde solgt....
Den gode gamle kunsten er noe annet.
Men det omgir jeg meg ikke i daglige heller, det hadde kosta skjorta..ikke verdt det.

Liker best familiebilder på veggen og jeg huser 3 gratis kunstnere til å dekorere huset med om jeg vil

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 07:42   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Michalaya, seriøst, hvordan i alle dager kan du velte ut av deg så mange fordommer og håpløse uttalelser som helt tydelig bygger på manglende innsikt?
Maken til forakt for kulturarbeidere og kunstnere!
Mennesket lever faktisk ikke av brød alene, og dine ideer om moderne kunst har ingen rot i virkeligheten. Når var du sist på en utstilling?

Jeg er veldig positiv til å bygge god infrastruktur, ha trygge veier og ikke minst en effektiv kollektivtrafikk. Jeg er oppvokst langs en "dødstrekning" på Rv.3 og det bekymrer så klart når det dør mange hvert år pga manglende midtdelere og kvalitet på veien.

Men; Mams er inne på et veldig viktig poeng: mange av kommunene har forvaltet pengene sine dårlig. Forfallet i offentlige bygg som regjeringen nå fortvilet forsøker å bekjempe (1, 4 milliarder til dette i fjor, jfr NRK) urettferdige forskjeller i egenandeler i SFO, helsetjeneste og kulturskole, manglende spesialopplæringstilbud til dem som trenger det og store forskjeller i tilbudet til de eldre.

At kommunene gamblet bort penger ville ikke vært forhindret av å la være å bygge operaen. Det var Terra og kommunalminister Erna Solberg som i fellesskap åpnet opp for kommunenes lek på finansmarkedene. Terra hadde i 2001 konstruert en pakke der kraftkommuner opptok lån mot sikkerhet i framtidige kraftinntekter, for så å bruke dette lånet til å kjøpe aksjer og obligasjoner. Begge sider ved denne pakken var Kommunaldepartementet kjent med. Departementet godkjente dette opplegget i 2002, bl.a. med en åpenbart feilaktig konklusjon om at dette ikke dreide seg om lån av penger. Det er ikke riktig - slik bl.a. Høyres kommunalpolitiske talsmann Bent Høie har hevdet – at dette var et alternativ til å selge kraftverksandeler for å løse kommunale oppgaver. Begrunnelsen for opplegget var at det var ”lurt” for kommunene å gjøre det slik, idet de kunne få bedre avkastning enn de selv måtte betale i rente. Departementet godkjente et opplegg som helt klart var i strid med kommuneloven. (Kilde NA 24)

Gammel 16-04-08, 08:26   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

I tillegg til at det er viktig med kultur, er Operabygget et viktig ledd i byutviklingen i Oslo! Det skal bli flott å besøke Oslo om noen år fram i tid hvor Bjørvika er et eneste stort parkanlegg!

Ikke sant! Tenk når kulturhistorisk museum flytter dit, men hele samlingen fra Tullinløkka og vikingskipene, og kulturøya Snelda åpner! Det kommer til å bli et fantastisk område.

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Bilder og pynt i hjemme... nope..aldri vært inntresert i kunst, det meste er stygt og bare rot. Da mener jeg Dagens moderne kunst. Hadde vi tatt et skrableri med malepenselen til en 2-3 åring og fått en kjent kunstner til å signere den, ja den hadde solgt....
Den gode gamle kunsten er noe annet.
Men det omgir jeg meg ikke i daglige heller, det hadde kosta skjorta..ikke verdt det.

Men kjære vakre vene, bare fordi du ikke forstår eller liker kunst så betyr ikke det at hele resten av Norge skal følge din smak. Det må gå an å være for en Opera selv om man ikke liker kunstarten selv.

Jeg sier som Sigrid Hvidsten i Dagbladet i går: "Opera er ikke for alle, men det er søren ikke Ole Ivars heller".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 08:53   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, jeg får ikke prikket Glitter.

Gammel 16-04-08, 14:56   #17
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ikke sant! Tenk når kulturhistorisk museum flytter dit, men hele samlingen fra Tullinløkka og vikingskipene, og kulturøya Snelda åpner! Det kommer til å bli et fantastisk område.

Men kjære vakre vene, bare fordi du ikke forstår eller liker kunst så betyr ikke det at hele resten av Norge skal følge din smak. Det må gå an å være for en Opera selv om man ikke liker kunstarten selv.

Jeg sier som Sigrid Hvidsten i Dagbladet i går: "Opera er ikke for alle, men det er søren ikke Ole Ivars heller".

Kan bare bygge operaer i hver kommune for min del, men da samtidid sørge for at alt annet blir tatt hånd om også..

Utsmykkning kunne de godt spart inn penger på, som da også er kunst.Og kunst er dyrt.
Operaen er da til for å høre musikk, ikke en kunstutstilling.
Da drar man på kunstutstilling hvis man vil det, det har de også i Oslo.
Unødig bruk av skattepenger.. Ja, det synes jeg. Operaen er dyr nok som den er. Kommer garantert til å dukke opp nye utgifter rundt det bygget, banna bein. Men det får nå tiden vise.

Har heller ikke sagt noe om at andre må ha min smak Jeg sier min mening, jeg tillegger ikke andre meninger og smak. Den er min.

Dessuten jeg har tilgode at det er MANGE som liker operaen.. hører mest fra den negative delen ja, genereltt fra nett og i RL.

Hver sin smak,

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 15:11   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan bare bygge operaer i hver kommune for min del, men da samtidid sørge for at alt annet blir tatt hånd om også..

Utsmykkning kunne de godt spart inn penger på, som da også er kunst.Og kunst er dyrt.
Operaen er da til for å høre musikk, ikke en kunstutstilling.
Da drar man på kunstutstilling hvis man vil det, det har de også i Oslo.
Unødig bruk av skattepenger.. Ja, det synes jeg. Operaen er dyr nok som den er. Kommer garantert til å dukke opp nye utgifter rundt det bygget, banna bein. Men det får nå tiden vise.

Det er mange ting vi kunne kuttet ut fra budsjettet fordi helse og omsorg er viktigere. Fotballbaner, for eksempel. Eller hvorfor bygge broer når ferjene har tatt unna trafikken i alle år? Det er ikke slik at noen gamle blir stående uten sykehjemsplass fordi vi bygget operaen. Vi har ikke mangel på penger her til lands. Vi har faktisk 2000 milliarder kroner plassert i aksjer og obligasjoner rundt omkring. Problemene innen omsorg er ikke nødvendigvis knyttet til penger. Joda, det står jo på manglende bevilgninger også, men mye er rettet mot hvordan institusjonene driftes. Det viser seg gang på gang at det er visse situasjoner som faktisk ikke kan løses ved å kaste penger på problemet. Landet vårt hadde ikke vært noe særlig å leve i dersom alle prosjekter måtte fryses inntil alle problemer høyere oppe i prioriteringsskalaen måtte løses først. Det går an å fokusere på to ting samtidig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 15:13   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten jeg har tilgode at det er MANGE som liker operaen.. hører mest fra den negative delen ja, genereltt fra nett og i RL.

Det sier jo egentlig ingenting om hvem og hvor mange som liker operaen, kun din omgangskrets.

Ang. utsmykning, så er det allerede sagt mye i denne tråden om hvordan mennesker fungerer, at man faktisk blir gladere av å omgi seg med pene ting. Kunst er viktig. Ikke bare pen kunst, men kunst som får en til å tenke, til å assosiere, til å starte indre prosesser hos den som ser på. Jeg syns det er fryktelig trist å mene at man ikke trenger å ha det pent rundt seg, eller kreativitet, at man kun trenger praktiske løsninger. Slike tanker driver ikke et samfunn fremover.

Det er også gjort endel forskning på at man trenger kulturelle foregangmiljøer som utfordrer samfunnet for å drive annen utvikling og tankegang fremover. Richard Florida har skrevet mye om dette, bl.a. Rise of the Creative Class. Steder som har en høy konsentrasjon av mennesker innen denne klassen er de som opplever mest vekst. Sjekk denne reklamen fra BMW, den forklarer ganske mye om denne teorien til tross for å være en reklame, eller dette ganske morsomme intervjuet fra The Colbert Report (som er et humorprogram, for dem som ikke skjønte det).

Selvfølgelig skal "alt annet" ordnes også, men det er et mye mer komplekst bilde enn at alle pengene som gikk til operaen og utsmykningen av den kunne gått til skoler og gamlehjem.

Sist redigert av Tallulah : 16-04-08 kl 15:21.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.