|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Den nye operaen ...Det er fortsatt brukt skattepenger fra oss alle som betaler skatt til å bygge operaen med, såvidt jeg har forstått. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Den nye operaen ...Jeg synes det er fantastisk at det innimellom fortsatt bygges landemerker som skal stå seg i generasjoner - både i form og funksjon. Det er synd at eldre mangler sykehjem og at barna går på skoler som råtner bort, men det er en annen type diskusjon.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Den nye operaen ...
Det er det nok, selv om brorparten av pengene nok er selskapsskatt. |
|
|
|
#4 |
|
X First Lady
Sv: Den nye operaen ...Jeg tror dette bygget kommer til å trekke til seg også de som før ikke var direkte operafrelste. Selv elsker jeg både opera og ballett og kommer til å besøke dette praktbygget så fort jeg har anledning. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Den nye operaen ...Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Den nye operaen ...Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.
|
|
|
#7 |
|
Fola Blakken
|
Jeg tror ikke på at veldig få vil ha nytte og glede av operaen. Både osloboere, andre nordmenn og turister vil helt sikkert besøke operaen. Jeg bor en liten dagsreise fra hovedstaden, men jeg regner med at jeg kommer til å gå på både en og to forestillinger der, og da vil det føles større og mer høytidelig enn å gå i min lokale konsertsal.
|
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Den nye operaen ...Hvorfor i all verden skulle ikke Norge, som det rike landet vi er, ha en flott opera? Ethvert land med respekt for seg selv har en flott opera |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Du er bare for lokalkultur da? (satt litt på spissen)
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 16-04-08 kl 18:08. Årsak: tastaturet vil ikke det jeg vil. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Den nye operaen ...Jeg er ikke for utelukkende lokalkultur, men jeg tror at det er den kulturen som på sikt bygger opp et enda bedre kulturtilbud i som alle kan ta del i (alle som ønsker å benytte seg av kulturtilbud).
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Veldig få vil få glede av? 1/4 av norges befolkning bor i Oslo og Akershus og 1/4 til et par timers kjøretur fra Oslo?? Jeg synes tatt i betrakning hvor stor andel av Norges befolkning bor her og i forholdsvis kort nærhet til Oslo at det jammen er på sin plass med en opera og et hav av andre gode kulturtilbud som står i forhold til antall brukere i område. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Permakulturell
|
Akkurat den formuleringen kan jeg også stille meg bak.
|
|
|
#13 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Sv: Den nye operaen ...Michalaya, seriøst, hvordan i alle dager kan du velte ut av deg så mange fordommer og håpløse uttalelser som helt tydelig bygger på manglende innsikt?
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant! Tenk når kulturhistorisk museum flytter dit, men hele samlingen fra Tullinløkka og vikingskipene, og kulturøya Snelda åpner! Det kommer til å bli et fantastisk område.
Men kjære vakre vene, bare fordi du ikke forstår eller liker kunst så betyr ikke det at hele resten av Norge skal følge din smak. Det må gå an å være for en Opera selv om man ikke liker kunstarten selv.
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Den nye operaen ...Æsj, jeg får ikke prikket Glitter.
|
|
|
#17 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#18 |
|
Peppy!
|
Det er mange ting vi kunne kuttet ut fra budsjettet fordi helse og omsorg er viktigere. Fotballbaner, for eksempel. Eller hvorfor bygge broer når ferjene har tatt unna trafikken i alle år? Det er ikke slik at noen gamle blir stående uten sykehjemsplass fordi vi bygget operaen. Vi har ikke mangel på penger her til lands. Vi har faktisk 2000 milliarder kroner plassert i aksjer og obligasjoner rundt omkring. Problemene innen omsorg er ikke nødvendigvis knyttet til penger. Joda, det står jo på manglende bevilgninger også, men mye er rettet mot hvordan institusjonene driftes. Det viser seg gang på gang at det er visse situasjoner som faktisk ikke kan løses ved å kaste penger på problemet. Landet vårt hadde ikke vært noe særlig å leve i dersom alle prosjekter måtte fryses inntil alle problemer høyere oppe i prioriteringsskalaen måtte løses først. Det går an å fokusere på to ting samtidig. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Det sier jo egentlig ingenting om hvem og hvor mange som liker operaen, kun din omgangskrets.
Sist redigert av Tallulah : 16-04-08 kl 15:21. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|