Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-08, 10:48   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er enkel på dette området: heller ungene i barnehage med "ukvalifisert" personale, enn ikke noen barnehageplass overhodet.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel.

Ut fra hva jeg har sett gjennom besøk og jobb i diverse barnehager kunne jeg ikke vært mer uenig. Selvfølgelig kommer det litt an på hvordan man definerer "ukvalifisert" - det har absolutt ikke bare med utdannelse å gjøre. Selvfølgelig finnes det flinke folk som ikke engang har fullført ungdomsskolen. At man er kjekk og grei og har god vandel betyr imidlertid ikke at man egner seg til å jobbe med barn.

Slik situasjonen er mange steder i Oslo i dag er det imidlertid ikke slik at man kan velge og vrake i ufaglært personale heller. Da tar man den ene søkeren til den ene stillingen, som viser seg å aldri ha vært i nærheten av et barn under 5 år før og som knapt kan norsk. Eller man lar datteren til vaktmesteren være vikar, som slenger beina på bordet og spiser opp barnas mat med fingrene. Styrerne er presset fordi foreldre for all del ikke vil at barnehagen skal stenge på grunn av personalmangel. Jeg har gitt tydelig beskjed i ztjernas barnehage at jeg heller vil de skal stenge enn å holde åpent uten forsvarlig personale. Der har de fks hatt en ansatt på 9 barn under 3 år en hel dag. Selv om denne ansatte er en fantastisk person så er ikke dette holdbart for meg. Men det dreier seg jo mer om vikarstopp, og er en annen diskusjon.

En annen ting er at barnehagene jo er lovpålagt å ha et pedagogisk tilbud. Dersom de ikke finner tak i pedagoger så er det jo barneparker med utvidet åpningstid de må bygge.

Jeg skjønner ikke hvor Oslo kommune skal finne alle disse flinke faglærte (og ufaglærte) til alle disse nye barnehagene. Jeg er ikke villig til å sende mine barn i en barnehage uten pedagoger og assistenter med egnethet og erfaring.

Sist redigert av Mei : 29-04-08 kl 12:10.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.