Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-04-08, 16:35   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror uansett det er verre for overvektige å bli kritisert for vekta.

Fordi?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 16:36   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Fordi?

Fordi idealet er å være tynn. "Å, så tynn du har blitt, du ser jo kjempeflott ut!". "Har du slanka deg? Så fin du er!" osv. osv.

Gammel 30-04-08, 16:40   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi idealet er å være tynn. "Å, så tynn du har blitt, du ser jo kjempeflott ut!". "Har du slanka deg? Så fin du er!" osv. osv.

Åh. Jeg trodde idealet var å ha frodige former og å se kvinnelig ut. Vill idé. Kanskje man oppfatter feedback og hva som er "idealet" litt forskjellig etter hvordan man selv ser ut? Kanskje det er like drittalt for undervektige mennesker å få slengt ting etter seg som for overvektige?

Gammel 30-04-08, 16:43   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Åh. Jeg trodde idealet var å ha frodige former og å se kvinnelig ut. Vill idé. Kanskje man oppfatter feedback og hva som er "idealet" litt forskjellig etter hvordan man selv ser ut? Kanskje det er like drittalt for undervektige mennesker å få slengt ting etter seg som for overvektige?

Mitt inntrykk er at man skal være slank, men jeg kan jo ta feil. Jeg tror uansett at det er verre for en som er overvektig.

Gammel 30-04-08, 16:46   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vel. Jeg har en stk bror som alltid har vært rett og slett mager, og en stk tante som alltid har vært tykk. Hvem får flest kommentarer og morsomheter slengt til seg da vi er samlet - spesielt da vi spiser noe?

I noen tilfeller tror jeg nesten det er verre å være undervektig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 16:46   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Mitt inntrykk er at man skal være slank, men jeg kan jo ta feil. Jeg tror uansett at det er verre for en som er overvektig.

Jeg vet at det er idiotisk å skulle sammenligne hvem det er "verst" for, for det er kjipt for alle å få kommentert vekta si. Selv om det kanskje er kjipt på forskjellige måter.

Gammel 30-04-08, 16:43   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for man utvikler et veldig bra selvbilde av å gå rundt og få kommentarer om utseendet sitt hele tiden, som enten er bekymring: Åh, du er så tynn, nå MÅ du spise mer. Eller, Nå MÅ du spise mer, det er stygt å være så tynn som du er. Og så få kommentarer i neste nu som sier: Du skal nå ikke klage du som er så tynn og fin.

Eh, var jeg fin, eller var jeg stygg? Hvordan var dette igjen? Og hvorfor er folk sure på meg for hvordan jeg ser ut, og hvorfor er de så opptatt av det? Og hvorfor ser de ikke at det er et reelt problem at jeg ikke finner klær? Hvorfor avblåser de problemene mine som om de ikke hadde noen betydning?

Du skal ikke klage du, for alt sitter jo fint på deg, du mangler jo former totalt.

Javisst, det er så kjempekjekt å være idealet. Særlig siden mange overvektige synes det er en fin ting å rakke ned på de som er slanke og undervektige fordi det får dem til å føle seg bedre.

Sist redigert av DM : 30-04-08 kl 19:44. Årsak: la til et "mange" som jeg hadde glemt.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 16:45   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Ja, for man utvikler et veldig bra selvbilde av å gå rundt og få kommentarer om utseendet sitt hele tiden, som enten er bekymring: Åh, du er så tynn, nå MÅ du spise mer. Eller, Nå MÅ du spise mer, det er stygt å være så tynn som du er. Og så få kommentarer i neste nu som sier: Du skal nå ikke klage du som er så tynn og fin.

Slik er det. Jeg har inntrykk av at folk er veldig opphengt i vekt. Nest etter hudfarge er det vel det som brukes for å kommentere / beskrive et menneske.

Gammel 30-04-08, 17:05   #9
Albertine
Passiv

Standard

Javisst, det er så kjempekjekt å være idealet. Særlig siden overvektige synes det er en fin ting å rakke ned på de som er slanke og undervektige fordi det får dem til å føle seg bedre.

*bjeff*

Jeg skal ha meg frabedt å bli tillagt sånne egenskaper.

Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:12   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Javisst, det er så kjempekjekt å være idealet. Særlig siden overvektige synes det er en fin ting å rakke ned på de som er slanke og undervektige fordi det får dem til å føle seg bedre.

Hva er det du sier? Den der var drøy.

Jeg syns ikke det er ok å kritisere tynne folk. Jeg syns faktisk ikke det er ok å kritisere folk for kroppsfasong/farge i det hele tatt.

Gammel 30-04-08, 17:16   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hva er det du sier? Den der var drøy.

Jeg syns ikke det er ok å kritisere tynne folk. Jeg syns faktisk ikke det er ok å kritisere folk for kroppsfasong/farge i det hele tatt.

Det er faktisk min opplevelse, at en del med for mange kilo var de som var ivrigst på å kommentere og nøde på mat.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:20   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er faktisk min opplevelse, at en del med for mange kilo var de som var ivrigst på å kommentere og nøde på mat.

Ok, jeg kan gå med på at noen overvektige kan finne på dette, på samme måte som noen tynne syns det er passende å kommentere potetgullet i handlevogna mi. Fra der til at "(...) siden overvektige synes det er (...)", er det langt. Jeg sier aldri at tynne damer pleier å kommentere hva jeg handler, selv om jeg har hørt det i køen på Obs! noen ganger.

Gammel 30-04-08, 17:21   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ok, jeg kan gå med på at noen overvektige kan finne på dette, på samme måte som noen tynne syns det er passende å kommentere potetgullet i handlevogna mi. Fra der til at "(...) siden overvektige synes det er (...)", er det langt. Jeg sier aldri at tynne damer pleier å kommentere hva jeg handler, selv om jeg har hørt det i køen på Obs! noen ganger.

Nettopp.

Gammel 30-04-08, 17:23   #14
Albertine
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:30   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jeg enig i, jeg ville ikke sagt generelt at alle overvektige gjør dette.

Må bare kommentere det Skremmern sa om at idealet er å være slank, det er det jo gjerne, men med kurver og former ikke akkurat passe mengde på de helt riktige stedene. Men i mitt og mange andres hode er ikke slank=veldig tynn/mager. Slank blir brukt positivt, det blir ikke alltid de andre betegnelsene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:45   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn som samfunnet er i dag da. Er man overvektig da er man karaktersvak. Man spiser for mye, man er lat osv. Er man slank er man selvdisiplinert, man er sunn og man er flink osv.

Tror nok noen overvektige kan slenge med leppa i ren misunnelse, samtidig så skjønner jeg at å være veldig tynn kan være et like stort problem for den det gjelder som det er å være overvektig er. Sånn sett så syntes jeg ikke det er akseptabelt å "slenge med leppa" til tynne folk. MEN samfunnet ser ikke på deg som en annenrangs person om du er slank/tynn (lat, lite selvdisplinert osv). Det er forskjellen sånn jeg ser det.

Sist redigert av Joika : 30-04-08 kl 18:05.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:07.