Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Det er en ting å komentere på hva og hvordan noen ER. Men jeg synes faktisk det bør ikke bør være tabu å komentere når noen går løs på en farlig vei.
Dette med at man aldri kan være for tynn er noe som i enkelte kretser er gjengs oppfatning. Jeg synes det er fint at noen påpeker de var finere før de ble undervektige.
.
Det er helseskadelig å være for overvektig også. Synes du det er fint å påpeke at noen var finere før de ble overvektige?
Jeg forstår poenget ditt. Men er det rett at det er så mye mer sturerent å være direkte og ærlige mot tynne mennesker, enn mot tykke mennesker? Hvis vi av helsemessige grunner bør kunne si noe til dem som er for tynne, så bør vi vel strengt tatt kunne si det samme til de som er for tykke? Men hva er for tykk og for tynn?
Jeg har ei venninne som var overvektig, ikke tykk. Hun har nå slanket seg så mye at hun i mine øyne er blitt "for tynn". Hun burde ha stoppet for noen kilo siden. Og vet du hva? Som gode venninner(?) så har vi sagt det til henne. At vi er litt bekymret. Men det var ikke en av oss som sa et pip da hun gikk opp i vekt og ble overvektig . Og jeg tror heller ikke vi kommer til å si noe om hun legger på seg igjen (som det nok er en fare for, da hun er jo-jo-slanker).
Det sier litt om holdningene i samfunnet. Tror vi at slanke mennesker tåler mer? Det henger kanskje sammen med det noen har påpekt - at det å være tynn er et ideal og sånn sett ikke noe negativt. Føler vi kanskje at vi delvis gir et kompliment når vi påpeker at noen er for tynne?
Ikke vet jeg. Jeg bare reagerer på at det genrelt sett er veldig lav terskel for hva man kan si om overvekt, mens tråden om TH så tydelig viser at man kan si ganske mye ufint om det å være tynn.