Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?
Opprinnelig lagt inn av Liven, her.
Nja... det trenger jo ikke være hormonelt? Selv er jeg jojo med +- 5 kg. 5 kg+ når jeg gir beng i trening, spiser snop, digg, junkfood og drikker vin og cider. 5 kg - når jeg trener gjevnlig, er mer nøye med maten og reduserer sukker, fett, vin og andre usunne greier. De fleste jojoer jeg kjenner (og jeg kjenner en del som går opp/ned 5-10 kg) er som meg, de legger på seg når kostholdet blir usunt og aktivitetsnivået går ned, og tar av i det de legger om kosten og trener mer.
At det er hormonelt betyr ikke at det ikke henger sammen med kosthold. Men at det er et hormondrevet sug etter usunn mat.
Jeg er ikke lege, og selv for leger så er dette ganske nytt i og med at disse hormonene og deres virkning er ganske ny kunnskap slik jeg forstår.
5 kilo er hva jeg kaller små justeringer i vekt.
Det jeg snakker om er nok litt større variasjoner og da gjerne 5 kilo ned, 7 opp, 7 kilo ned, 10 opp 10 kilo ned 15 opp osv. Kroppen sikrer seg nemlig og legger gjerne på seg et par kilo mer i sin driv etter å komme tilbake til sin ønskevekt (den høyeste vekten du har hatt i mer enn et år eller så).
Disser hormonene Ghrelin og Gip (litt usikker på skrivemåte) produseres i tarmen og finnes i blodet på mennesker som har gått ned i vekt.
|