Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.
Akkurat det eksemplet du bruker der er noe jeg synes er helt hårreisende. (Ikke at du bruker det, men at det faktisk er slik.) Dersom far er voldelig mot mor er han etter min mening også voldelig mot barnet selv om han ikke har rørt det i det hele tatt. Det kalles psykisk vold. En ting som virkelig opprører meg er hvordan fars rett til samvær settes foran mors rett til beskyttelse fra far. Når mor og barn flykter tik krisesenter så skal far likevel ha samvær så lenge far ikke har rørt barnet. Hvor lett tror du det er for et barn å ikke røpe noe om hvor mor befinner seg når far spør?
Er det ikke vold mot et barn å slå barnets mor eller en annen av barnets nære omsorgsperson?
Det er psykisk vold, men så lenge foreldrene har gått fra hverandre er ikke dette noe barnet opplever mens det har samvær med far. Da er altså ikke far voldelig mot barna.
Opprinnelig lagt inn av allium, her.
Jo. Og lovgiverne er faktisk enige.
Fra Odelstingsproposisjonen i forbindelse med forrige revisjon av Barneloven:
"Å utsette barnets omsorgsperson for alvorlige trusler vil gjennomgående skape en tilværelse med konstant frykt som kan virke svært ødeleggende for både omsorgspersonen og barnet. Etter departementets syn må dette anses å være en omsorgssvikt overfor barnet fra trusselutøverens side. Det er derfor ikke bare hensynet til trusselutsattes sikkerhet som tilsier at det ikke bør være samvær og felles foreldreansvar, men direkte hensynet til barnet. "
På onsdag krysser jeg fingrene for at dette ikke bare er tomme ord.
Jeg skjønner tanken til alle dere som mener at det er sykt at en far som har vært voldelig mot mor skal få samvær med barna. Det er likevel et men her. En far som er voldelig mot mor trenger faktisk ikke være voldelig mot barna. Han kan faktisk fungere som en ordentlig far etter at mor og far har flyttet fra hverandre.
Eller syns jeg faktisk ikke noe om at det spekuleres i hvorfor far fikk omsorgen og ikke mor. Dere vet ikke hvorfor mor ikke har omsorgen og jeg syns det blir dumt å spekulere i det.