Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Jeg synes det blir helt feil å spekulere i årsakene hvorfor moren ikke har hatt hovedomsorg for barnet. Det kan være en feil, men det kan også være at hun ikke er skikket som omsorgsperson. Det er ikke uvanlig at to foreldre er uskikket, også isolert sett. Denne saken har gått virkelig inn på meg, og jeg har tenkt mye på hvordan denne jenta kan ha hatt det. Selve handlingen faren har gjort er så overveldende grusom, at jeg nesten ikke orker å ta det innover meg. Jeg fatter ikke at det er teknisk mulig.
Jeg må si at jeg har blitt ganske sjokkert over hvor mye som skal til for omsorgsovertakelse for et barn. Det er fokus på omsorg, og i praksis har jeg sett at en person godt kan gå jevnt rusa, barnevernet har ikke kunnet gjøre en skit så lenge barnes behov i hverdagen blir ivaretatt. Dersom en forelder er veldig voldelig betyr det altså ikke at h*n ikke er skikket som omsorgsperson så lenge h*n klarer å ivareta barnas behov og ikke er voldelig mot dem. Ut i fra min erfaring med barnevernet (som forsåvidt er snever) synes jeg er det for lite fokus på risikovurderinger.