|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Ekvilist
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg synes det blir helt feil å spekulere i årsakene hvorfor moren ikke har hatt hovedomsorg for barnet. Det kan være en feil, men det kan også være at hun ikke er skikket som omsorgsperson. Det er ikke uvanlig at to foreldre er uskikket, også isolert sett. Denne saken har gått virkelig inn på meg, og jeg har tenkt mye på hvordan denne jenta kan ha hatt det. Selve handlingen faren har gjort er så overveldende grusom, at jeg nesten ikke orker å ta det innover meg. Jeg fatter ikke at det er teknisk mulig.
|
|
|
#22 |
|
høyt og lavt
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: Om drapet på femåringen i Telemarkdet er ikke lett å vite årsaker til at faren har hatt omsorgsretten til denne jenta, men han kan jo ha fremstått som en god og stabil farsfigur selv om ikke han og barnemoren har kommet overens.
|
|
|
|
#23 |
|
saftig
|
Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Nå er jeg spent på å høre om hvilke grunner som gjør det greit å mishandle partneren sin.
Jeg er enig. Men slik lovverket er i dag er det ofte man må gå og vente på at det skal skje noe akutt eller at tilstanden skal bli så ille at man kan gå inn og gjøre noe. Det er vanskelig.
|
|
|
#24 |
|
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg tenkte òg på det at det har vore veldig "oppe" i media etc. i det siste at far har så dårlege rettigheiter. Også lurer eg litt på om denne saka no kan få presedens slik at det vert enda vanskelegare for fedrar generelt å få hovudomsorg. Det hadde jo vore ille, for kvar sak er ei enkeltsak...
|
|
|
|
#25 |
|
Leser
|
Jeg er heller ikke sikker, dette var det jeg trodde. Jeg kjenner noen jurister så det er mulig jeg spør (men det blir nok en stund til). I Orderud saken ble jo noen av de fengslet for kun planleggingen - og det mener jeg de kunne ha blitt hvis saken hadde blitt oppdaget før drapene fant sted. Men så er det dette med bevisets stilling etc For ikke å snakke om hvem i all verden ville ha skjekket dette før forbrytelsen forelå. Og dette er vel også en del av problemet. I flere saker hvor menn har drept kone og barn før de har tatt livet av seg selv eller prøvd å begå selvmord, blir det uttalt at det var "som lyn fra klar himmel".
Det er vel ikke greit å utøve vold mot partneren sin, men det kan være grunner til voldsutøvelse som gjør at man regner med at det ikke blir å gjenta seg. Eller at man regner med at det ikke vil gjenta seg i andre relasjoner. For eksempel vil en som er ekstemt sjalu og som banker kona si fordi "hun ser på andre menn", ikke nødvendigvis være direkte voldelig mot barna, fordi de ikke provoserer ham på den måten.
Hvis jeg forstår deg riktig her - og dette vil jeg gjerne ha tilbakemelding på - så sier du at barnevernet ikke kan gripe inn uansett hva de tror og mener, de må ha håndfaste ting å agere på?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 10-05-08 kl 00:51. Årsak: Endret første setning i svaret |
|
|
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Ja, i mange tilfeller. De må hele tiden forholde seg til lovverket.
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkHva jeg synes er rart er at han først ble fratatt omsorgen etter å ha kommet med drapstrusler mot sin eks, men at denne dommen ble opphevet. Dette skjedde før han ble tildelt hovedomsorgen. Det kan virke som om moren overhodet ikke har var skikket som omorgsperson, eller så er det noen i rettsvesenet som jeg håper sover veldig dårlig nå. |
|
|
|
#29 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg kjenner ei som er redd for barnet sitt hver gang hun sender det til pappan....men kan ikke gjøre noe, før noe HAR skjedd...
|
|
|
#30 |
|
høyt og lavt
![]() |
hvorfor kan hun ikke gjøre noe med det?
|
|
|
|
#31 |
|
XXX
Det er nok ikke så enkelt, dessverre..
|
|
|
#33 |
|
Leser
|
Men hva mener du hun skal gjøre helt konkret?
|
|
|
#34 |
|
høyt og lavt
![]() |
det kommer jo helt an på hva slags ting som er årskaken til at hun er redd for hva som kan skje!
|
|
|
|
#35 |
|
XXX
Hva skal politiet gjøre, når det ikke har skjedd enda?
|
|
|
#36 |
|
høyt og lavt
![]() |
som sagt, det kommer jo an på hva det er som gjør at hun frykter for sikkerheten til sitt barn.
|
|
|
|
#37 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Jaha?
|
|
|
#38 |
|
XXX
Tror du ikke en mamma som opplever dette har prøvd å få hjelp? Ingen kan gjøre noe før det har skjedd...
|
|
|
#39 |
|
høyt og lavt
![]() |
Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
politi
|
|
|
|
#40 |
|
høyt og lavt
![]() |
jo da, det gjorde jo moren til femåringen fra kragerø også.
|
|
![]() |
|
|