Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om drapet på femåringen i Telemark

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-08, 23:20   #21
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Jeg synes det blir helt feil å spekulere i årsakene hvorfor moren ikke har hatt hovedomsorg for barnet. Det kan være en feil, men det kan også være at hun ikke er skikket som omsorgsperson. Det er ikke uvanlig at to foreldre er uskikket, også isolert sett. Denne saken har gått virkelig inn på meg, og jeg har tenkt mye på hvordan denne jenta kan ha hatt det. Selve handlingen faren har gjort er så overveldende grusom, at jeg nesten ikke orker å ta det innover meg. Jeg fatter ikke at det er teknisk mulig.

Jeg må si at jeg har blitt ganske sjokkert over hvor mye som skal til for omsorgsovertakelse for et barn. Det er fokus på omsorg, og i praksis har jeg sett at en person godt kan gå jevnt rusa, barnevernet har ikke kunnet gjøre en skit så lenge barnes behov i hverdagen blir ivaretatt. Dersom en forelder er veldig voldelig betyr det altså ikke at h*n ikke er skikket som omsorgsperson så lenge h*n klarer å ivareta barnas behov og ikke er voldelig mot dem. Ut i fra min erfaring med barnevernet (som forsåvidt er snever) synes jeg er det for lite fokus på risikovurderinger.

Gammel 10-05-08, 00:11   #22
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

det er ikke lett å vite årsaker til at faren har hatt omsorgsretten til denne jenta, men han kan jo ha fremstått som en god og stabil farsfigur selv om ikke han og barnemoren har kommet overens.
For eks. han hadde fast arbeid og det hadde ikke mor, i den perioden som omsorgsretten ble bestemt.

uansett er dette ufattelig trist, merker at der er vanskelig når det skjer slike ting som dette.

Gammel 10-05-08, 00:35   #23
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hva om det er en "god" grunn til at de slår.

Nå er jeg spent på å høre om hvilke grunner som gjør det greit å mishandle partneren sin.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må si at jeg har blitt ganske sjokkert over hvor mye som skal til for omsorgsovertakelse for et barn. Det er fokus på omsorg, og i praksis har jeg sett at en person godt kan gå jevnt rusa, barnevernet har ikke kunnet gjøre en skit så lenge barnes behov i hverdagen blir ivaretatt. Dersom en forelder er veldig voldelig betyr det altså ikke at h*n ikke er skikket som omsorgsperson så lenge h*n klarer å ivareta barnas behov og ikke er voldelig mot dem. Ut i fra min erfaring med barnevernet (som forsåvidt er snever) synes jeg er det for lite fokus på risikovurderinger.

Jeg er enig. Men slik lovverket er i dag er det ofte man må gå og vente på at det skal skje noe akutt eller at tilstanden skal bli så ille at man kan gå inn og gjøre noe. Det er vanskelig.

Gammel 10-05-08, 00:44   #24
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg kan forestille meg en forklaring.

Mor har ganske enkelt ikke blitt trodd på at han har personlighetstrekk som er uforenlig med omsorg. Dermed har påstandene hennes blitt tolket som sverting av far.

Og siden det er så populært for tiden å fremheve far, og å understreke at "mor ikke eier barna" og far må få "være far på sin måte", så gikk det som det gikk. (Ja, jeg ser at jeg er kategorisk nå. Bitter idag.)

Eg tenkte òg på det at det har vore veldig "oppe" i media etc. i det siste at far har så dårlege rettigheiter. Også lurer eg litt på om denne saka no kan få presedens slik at det vert enda vanskelegare for fedrar generelt å få hovudomsorg. Det hadde jo vore ille, for kvar sak er ei enkeltsak...
Denne saka prøvde eg å lese om i dag, men greide ikkje, berre vart sitjande på kontoret og grine. Så eg finn ikkje ut meir heller. Men det er vel openbert at far vart psykotisk og at det klikka for han, vel.

Gammel 10-05-08, 00:50   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Voldtektsforsøk og kjøp av tyvgods er jo i høyeste grad "handlinger". Jeg trodde absolutt ikke man kunne bli dømt for å planlegge et innbrudd, for eksempel, men det er i så fall parallellen til grooming-lovgivingen: man blir dømt for å gjøre noe som i andre henseende er lovlig, men som i det aktuelle tilfellet blir forbudt fordi man har overgrep som hensikten bak handlingene.

Jeg er heller ikke sikker, dette var det jeg trodde. Jeg kjenner noen jurister så det er mulig jeg spør (men det blir nok en stund til). I Orderud saken ble jo noen av de fengslet for kun planleggingen - og det mener jeg de kunne ha blitt hvis saken hadde blitt oppdaget før drapene fant sted. Men så er det dette med bevisets stilling etc For ikke å snakke om hvem i all verden ville ha skjekket dette før forbrytelsen forelå. Og dette er vel også en del av problemet. I flere saker hvor menn har drept kone og barn før de har tatt livet av seg selv eller prøvd å begå selvmord, blir det uttalt at det var "som lyn fra klar himmel".

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå er jeg spent på å høre om hvilke grunner som gjør det greit å mishandle partneren sin.

Det er vel ikke greit å utøve vold mot partneren sin, men det kan være grunner til voldsutøvelse som gjør at man regner med at det ikke blir å gjenta seg. Eller at man regner med at det ikke vil gjenta seg i andre relasjoner. For eksempel vil en som er ekstemt sjalu og som banker kona si fordi "hun ser på andre menn", ikke nødvendigvis være direkte voldelig mot barna, fordi de ikke provoserer ham på den måten.

Opprinnelig lagt inn av Safran

Jeg er enig. Men slik lovverket er i dag er det ofte man må gå og vente på at det skal skje noe akutt eller at tilstanden skal bli så ille at man kan gå inn og gjøre noe. Det er vanskelig.

Hvis jeg forstår deg riktig her - og dette vil jeg gjerne ha tilbakemelding på - så sier du at barnevernet ikke kan gripe inn uansett hva de tror og mener, de må ha håndfaste ting å agere på?

Sist redigert av him : 10-05-08 kl 00:51. Årsak: Endret første setning i svaret
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 00:56   #26
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvis jeg forstår deg riktig her - og dette vil jeg gjerne ha tilbakemelding på - så sier du at barnevernet ikke kan gripe inn uansett hva de tror og mener, de må ha håndfaste ting å agere på?

Ja, i mange tilfeller. De må hele tiden forholde seg til lovverket.

Gammel 10-05-08, 00:56   #27
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er i grunnen jeg også.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 01:16   #28
Nebbia
Passiv

Standard

Hva jeg synes er rart er at han først ble fratatt omsorgen etter å ha kommet med drapstrusler mot sin eks, men at denne dommen ble opphevet. Dette skjedde før han ble tildelt hovedomsorgen. Det kan virke som om moren overhodet ikke har var skikket som omorgsperson, eller så er det noen i rettsvesenet som jeg håper sover veldig dårlig nå.

Jeg synes det er utrolig at noen som kommer med drapstrusler under noen som helst omstendigheter kan komme i betraktning som omsorgsperson. Det er tydelig at barnas behov for trygghet er underordnet foreldrenes samværsrett. Her har virkelig lovgiverne en jobb å gjøre i å instruere domstolene.

Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 01:19   #29
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner ei som er redd for barnet sitt hver gang hun sender det til pappan....men kan ikke gjøre noe, før noe HAR skjedd...

Gammel 10-05-08, 01:22   #30
tvillingmamma83
høyt og lavt

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg kjenner ei som er redd for barnet sitt hver gang hun sender det til pappan....men kan ikke gjøre noe, før noe HAR skjedd...

hvorfor kan hun ikke gjøre noe med det?
det må jo ha skjedd et eller annet som har gjort henne redd og da vile jeg ihvertfall ha prøvd, og hvis hun har prøvd så er det jo akkurat nå hun burde prøve igjen.

Gammel 10-05-08, 01:24   #31
Tove
XXX

Tove sin avatar

Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tvillingmamma83, her.

hvorfor kan hun ikke gjøre noe med det?
det må jo ha skjedd et eller annet som har gjort henne redd og da vile jeg ihvertfall ha prøvd, og hvis hun har prøvd så er det jo akkurat nå hun burde prøve igjen.

Det er nok ikke så enkelt, dessverre..

Gammel 10-05-08, 01:36   #32
tvillingmamma83
høyt og lavt

Standard

Det er nok ikke så enkelt, dessverre..

nei men det er verdt et forsøk hvis man frykter for sitt barns liv

Gammel 10-05-08, 01:40   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nei men det er verdt et forsøk hvis man frykter for sitt barns liv

Men hva mener du hun skal gjøre helt konkret?

Gammel 10-05-08, 01:58   #34
tvillingmamma83
høyt og lavt

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men hva mener du hun skal gjøre helt konkret?

det kommer jo helt an på hva slags ting som er årskaken til at hun er redd for hva som kan skje!
men politiet er jo en mulighet!

Gammel 10-05-08, 02:06   #35
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

det kommer jo helt an på hva slags ting som er årskaken til at hun er redd for hva som kan skje!
men politiet er jo en mulighet!

Hva skal politiet gjøre, når det ikke har skjedd enda?

Gammel 10-05-08, 02:15   #36
tvillingmamma83
høyt og lavt

Standard

Hva skal politiet gjøre, når det ikke har skjedd enda?

som sagt, det kommer jo an på hva det er som gjør at hun frykter for sikkerheten til sitt barn.
men det vet hun jo selv, og det er mange en kan få hjelp av, det er verdt et forsøk ihvertfall.

Gammel 10-05-08, 02:16   #37
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

(..) og det er mange en kan få hjelp av, det er verdt et forsøk ihvertfall.

Jaha?
Hvem da?
Og hva skal de gjøre, spesifikt?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 02:22   #38
Tove
XXX

Tove sin avatar

Standard

som sagt, det kommer jo an på hva det er som gjør at hun frykter for sikkerheten til sitt barn.
men det vet hun jo selv, og det er mange en kan få hjelp av, det er verdt et forsøk ihvertfall.

Tror du ikke en mamma som opplever dette har prøvd å få hjelp? Ingen kan gjøre noe før det har skjedd...

Gammel 10-05-08, 02:22   #39
tvillingmamma83
høyt og lavt

Standard

Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jaha?
Hvem da?
Og hva skal de gjøre, spesifikt?

politi
barnevern
familie
venner

jeg vet ikke hva, jeg vet jo ikke hva han har gjort.

men hvis JEG fryktet for sikkerheten til mine barn, hadde jeg gjort alt jeg kunne komme på for å forhindre at noe skulle skje.
det gjorde jo moren til femåringen i kragerø også, senest for en uke siden prøvde hun å få omsorgsretten på datteren sin.

Gammel 10-05-08, 02:23   #40
tvillingmamma83
høyt og lavt

Standard

Tror du ikke en mamma som opplever dette har prøvd å få hjelp? Ingen kan gjøre noe før det har skjedd...

jo da, det gjorde jo moren til femåringen fra kragerø også.
men kanskje det blir litt skjerpings nå, så da er det jo verdt et forsøk til kanskje.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.