Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om drapet på femåringen i Telemark

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-08, 02:26   #41
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av tvillingmamma83, her.

men kanskje det blir litt skjerpings nå, så da er det jo verdt et forsøk til kanskje.

Neon ganger kan forsøk på noe føre til at det går utover barnet..om man ikke kommer noen vei, og pappan fortsetter å få samvær, kan det hevnes på barnet..

Gammel 10-05-08, 02:29   #42
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

politi
barnevern
familie
venner

jeg vet ikke hva, jeg vet jo ikke hva han har gjort.

men hvis JEG fryktet for sikkerheten til mine barn, hadde jeg gjort alt jeg kunne komme på for å forhindre at noe skulle skje.

Det er altså ikke så lett som du vil ha det til, politiet kan ikke gjøre noe før noe har skjedd. Barnevernet kan følge opp bekymringsmeldinger, men de kan heller ikke gjøre noe før noe evnt. har skjedd, de har beviser el.
De kan ikke hindre foreldre i å treffe barna sine basert på beskyldninger fra den andre foreldren.
Hva skal familie og venner gjøre, synes du?

Det er nok ganske mange som lever med den frykten, jeg kjenner flere, og tror du virkelig at alle de er dårlige foreldre som ikke har gjort alt de kan? Tror du at du er så mye bedre enn dem?
Tror du de liker å ha det slik, og liker å leve med den frykten, og derfor ikke gjør alt de kan?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 02:30   #43
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Neon ganger kan forsøk på noe føre til at det går utover barnet..om man ikke kommer noen vei, og pappan fortsetter å få samvær, kan det hevnes på barnet..

Ja, og grøss, det og.

Gammel 10-05-08, 02:40   #44
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det er altså ikke så lett som du vil ha det til, politiet kan ikke gjøre noe før noe har skjedd. Barnevernet kan følge opp bekymringsmeldinger, men de kan heller ikke gjøre noe før noe evnt. har skjedd, de har beviser el.
De kan ikke hindre foreldre i å treffe barna sine basert på beskyldninger fra den andre foreldren.
Hva skal familie og venner gjøre, synes du?

Det er nok ganske mange som lever med den frykten, jeg kjenner flere, og tror du virkelig at alle de er dårlige foreldre som ikke har gjort alt de kan? Tror du at du er så mye bedre enn dem?
Tror du de liker å ha det slik, og liker å leve med den frykten, og derfor ikke gjør alt de kan?

jeg har aldri sagt at de er dårlige foreldre og jeg tror heller ikke at jeg er bedre enn dem.
men når dette da har skjedd her i lille norge så kanskje det blir litt skjerpings på foreldreomsorgsaker.
alle foreldre må jo gjøre de de mener er best for dem og deres barn, det er ingen fasit for slike saker, for ingen av dem er like.
tror nok de fleste mener at mammaen til femåringen fra kragerø gjorde alt hun kunne for at hun og hennes barn skulle ha det bra, men hun ble ikke hørt, så forhåpentligvis blir det tatt mer på alvor i fremtiden

Gammel 10-05-08, 08:15   #45
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg forstår heller ikke hvordan far kunne ha hovedomsorgen.

Utifra det jeg har forstått fikk han den fordi han var mest stabil med tanke på jobb. Han hadde fast jobb.
Jammen meg litt av et grunnlag å få hovedomsorgen på ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 10:58   #46
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå er jeg spent på å høre om hvilke grunner som gjør det greit å mishandle partneren sin.
.

Nå skrev ikke jeg et eneste ord om mishandling men å slå.
Da snakker jeg om engangstilfeller.
Tror vi alle kan havne i en situasjon hvor vi slår partneren, uten at jeg kan komme med noen forslag. Desperate situasjoner hvor vi ikke tenker.
Helt uten sammenligning, men jeg vet at jeg både slår og sparker om noen f.eks kiler meg, jeg blir helt desperat. Det har mannen min fått erfare, og gjør kiler da meg ikke mer. Det er IKKE puseslåing altså for jeg langer ut med armer og bein uten noen form for kontroll.

Gammel 10-05-08, 11:30   #47
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Akkurat det eksemplet du bruker der er noe jeg synes er helt hårreisende. (Ikke at du bruker det, men at det faktisk er slik.) Dersom far er voldelig mot mor er han etter min mening også voldelig mot barnet selv om han ikke har rørt det i det hele tatt. Det kalles psykisk vold. En ting som virkelig opprører meg er hvordan fars rett til samvær settes foran mors rett til beskyttelse fra far. Når mor og barn flykter tik krisesenter så skal far likevel ha samvær så lenge far ikke har rørt barnet. Hvor lett tror du det er for et barn å ikke røpe noe om hvor mor befinner seg når far spør?

Er det ikke vold mot et barn å slå barnets mor eller en annen av barnets nære omsorgsperson?

Det er psykisk vold, men så lenge foreldrene har gått fra hverandre er ikke dette noe barnet opplever mens det har samvær med far. Da er altså ikke far voldelig mot barna.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jo. Og lovgiverne er faktisk enige.

Fra Odelstingsproposisjonen i forbindelse med forrige revisjon av Barneloven:

"Å utsette barnets omsorgsperson for alvorlige trusler vil gjennomgående skape en tilværelse med konstant frykt som kan virke svært ødeleggende for både omsorgspersonen og barnet. Etter departementets syn må dette anses å være en omsorgssvikt overfor barnet fra trusselutøverens side. Det er derfor ikke bare hensynet til trusselutsattes sikkerhet som tilsier at det ikke bør være samvær og felles foreldreansvar, men direkte hensynet til barnet. "

På onsdag krysser jeg fingrene for at dette ikke bare er tomme ord.

Jeg skjønner tanken til alle dere som mener at det er sykt at en far som har vært voldelig mot mor skal få samvær med barna. Det er likevel et men her. En far som er voldelig mot mor trenger faktisk ikke være voldelig mot barna. Han kan faktisk fungere som en ordentlig far etter at mor og far har flyttet fra hverandre.

Eller syns jeg faktisk ikke noe om at det spekuleres i hvorfor far fikk omsorgen og ikke mor. Dere vet ikke hvorfor mor ikke har omsorgen og jeg syns det blir dumt å spekulere i det.

Gammel 10-05-08, 11:43   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Tror vi alle kan havne i en situasjon hvor vi slår partneren, uten at jeg kan komme med noen forslag. Desperate situasjoner hvor vi ikke tenker.
Helt uten sammenligning, men jeg vet at jeg både slår og sparker om noen f.eks kiler meg, jeg blir helt desperat. Det har mannen min fått erfare, og gjør kiler da meg ikke mer. Det er IKKE puseslåing altså for jeg langer ut med armer og bein uten noen form for kontroll.

Jeg synes sammenligningen med at man slår fra seg i en kile(leke)situasjon blir helt absurd her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 13:45   #49
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Derfor jeg tok med helt uten sammenligning....

Det sekuleres jo allerede såpass mye her at man må gå litt på generelt grunnlag.
Skal innrømme at jeg ikke har lest alt, men etter hva jeg har fått med meg har ikke faren i dette tilfellet slått moren, men fremsatt trusler.

Gammel 10-05-08, 16:18   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

tror nok de fleste mener at mammaen til femåringen fra kragerø gjorde alt hun kunne for at hun og hennes barn skulle ha det bra, men hun ble ikke hørt, så forhåpentligvis blir det tatt mer på alvor i fremtiden

Hvorfor skulle de fleste mene det? Fordi faren drepte barnet, og fordi hun ble truet av den samme faren? Dermed er hun en habil omsorgsperson? Jeg synes dette er naive synsinger, med mindre du vet noe mer om saken enn det som har kommet fram i media. Jeg kjenner at jeg ikke ønsker å mene så mye om foreldrenes omsorgsevner før man evt. har mer konkret informasjon. At det er en ufattelig tragedie er det uansett ingen tvil om.

Gammel 10-05-08, 16:18   #51
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Det er psykisk vold, men så lenge foreldrene har gått fra hverandre er ikke dette noe barnet opplever mens det har samvær med far. Da er altså ikke far voldelig mot barna.

Det er mulig det kan sees slik i et juridisk perspektiv, men i et moralsk og empatisk perspektiv er det likefullt vold mot barnet.

Sist redigert av ~TM~ : 10-05-08 kl 17:10.
~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 16:33   #52
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men barna kan oppleve det mens de er sammen med mor.

Og resten sletter jeg. Dette var visst åpent forum.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.

Sist redigert av allium : 10-05-08 kl 16:54.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 17:22   #53
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Utifra det jeg har forstått fikk han den fordi han var mest stabil med tanke på jobb. Han hadde fast jobb.
Jammen meg litt av et grunnlag å få hovedomsorgen på ...

Vi vet jo ingen ting om hva slags omsorgsperson moren er. Jeg tror det skal mer til enn at du ikke har fast jobb for å miste hovedomsorgen.

Sist redigert av Bokormen : 10-05-08 kl 18:36.
Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-08, 17:57   #54
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt sammenlikningen din, for det er da virkelig ikke lekeslåing vi snakker om her. I det første innlegget ditt skrev du:

Sitat:

Er det at man slår partneren ensbetydende med at man er truende til å slå barnet?
Hva om det er en "god" grunn til at de slår.

Her forsto jeg deg ikke sånn at vi snakket om lekeslåing, men om der mor blir slått av far (=mishandling) og om hvorvidt det var en god grunn til at dette skjedde.

Gammel 10-05-08, 18:05   #55
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Jeg snakker ikke om lekeslåssing, derfor ble mitt eksempel dumt og det var også derfor jeg skrev at det var uten sammenligning.

Men man kan ikke komme utenom at noen mennesker faktisk klarer å virkelig dra fram det dårligste i parteren og direkte eller inndirekte går inn for å provosere sin partner.
Kan ta et eksempel med ei jeg kjenner.
Typen henes var ekstremt sjalu og hun synes det var sååå morsomt å flørte vilt og hemningsløst med alle når hun hadde fått litt å drikke.( hun måtte ikek vær dritings for å gjøre det altså)
Noe av det som var morsomt var å se hvordan han reagerte på det.

Om han hadde slått henne i slike tilfeller (ikke at det hadde vært greit altså) så ville det for min del ikke vært noen grunn til å fra ta han all kontakt med barna.
I situasjoner hvor man tildels har fremprovosert en reaksjon, og da snakker jeg ikke om de som blir forbanna og slår fordi de har fått for seg at maten ikke var helt sånn de vilel ha den den dagen.

Gammel 10-05-08, 18:21   #56
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Men man kan ikke komme utenom at noen mennesker faktisk klarer å virkelig dra fram det dårligste i parteren og direkte eller inndirekte går inn for å provosere sin partner.

Men det har da ingenting å si.
Det er uansett ikke greit å slå partneren sin, aldri, uansett.
Man kan ikke si at "du provoserte meg, så da slo jeg", det finnes ingen unnskyldning.

Gammel 10-05-08, 19:10   #57
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Men det har da ingenting å si.
Det er uansett ikke greit å slå partneren sin, aldri, uansett.
Man kan ikke si at "du provoserte meg, så da slo jeg", det finnes ingen unnskyldning.

Jo, det har noe å si. Det er selvfølgelig ikke en unnskyldning for å slå, men det er en viktig faktor for å vurdere om volden kan komme til å ramme barna direkte. Det er en forskjell mellom de som har en lav terskel for vold generelt sett og de som bruker vold i bestemte settinger. Og i denne diskusjonen vil kanskje forskjellen være om vedkommende er en god omsorgsperson eller ikke.

Gammel 11-05-08, 00:20   #58
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Det er mulig det kan sees slik i et juridisk perspektiv, men i et moralsk og empatisk perspektiv er det likefullt vold mot barnet.

Hvordan er det det? Den trenger jeg en nærmere forklaring på.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men barna kan oppleve det mens de er sammen med mor.

Og resten sletter jeg. Dette var visst åpent forum.

Den trenger jeg også nærmere forklaring på.

Gammel 11-05-08, 00:22   #59
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jo, det har noe å si. Det er selvfølgelig ikke en unnskyldning for å slå, men det er en viktig faktor for å vurdere om volden kan komme til å ramme barna direkte. Det er en forskjell mellom de som har en lav terskel for vold generelt sett og de som bruker vold i bestemte settinger. Og i denne diskusjonen vil kanskje forskjellen være om vedkommende er en god omsorgsperson eller ikke.

Nei det er jeg ikke helt enig i.
Hvis en person kan bruke vold i "ekstreme" situasjoner, som at h*n føler seg provosert, så kan det like gjerne gå utover barna.
Hvis vedkommende er i stand til å bruke vold mot andre, enn om h*n føler seg provosert, så kan det gjelde ungene også.

Gammel 11-05-08, 00:32   #60
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den trenger jeg også nærmere forklaring på.

Barn kan være vitne til ting som blir gjort mot mor.

Som han så sjarmerende sa da han truet med å skade noen jeg var glad i: "Det er verre å se en du er glad i lide, enn å lide selv".

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.