Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 15:02   #241
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygg skrape på bildøren - hva ville dere gjort ift synderen?

Du er veldig rar, Floksa.

Og Missa: Ja. Helt enig. Jeg oppdrar ungene mine til å respektere andres ting og lærer dem at de har ansvar også når de ikke mente ødelegge noe.

Motsatt: selv om du mener det godt, er det ikke sikkert at det du gjør er hverken hyggelig, ålreit eller blir godt mottatt.

Gammel 29-06-10, 15:03   #242
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det får du ikke, Missa.

Gammel 29-06-10, 15:06   #243
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Bortsett fra at det var frontruta mi som knuste så har jeg opplevd sånt ja. Og jeg kjørte til siden, sjekket skaden på min bil og tok det på egen forsikring. Hvordan det?
Akkurat som jeg gjør med små og store uhell som skjer i hverdagen.

Nå har jeg lest x-antall tråder her på forumet om hvor liten inntekt og hvor dårlig råd du har (ja, jeg vet at det ikke er fint å blande tråder) og plutselig falt en del brikker på plass.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:09   #244
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så alle skader gjort av andre skal tas på egen forsikring? Jaja.

Jeg må pirke litt til. Du mener altså at det ikke er vanlig oppførsel å se om bildøren din smeller/gnikker/kommer borti bilen ved siden av når man skal inn/ut av sin egen eller ta inn/ut barn. Som i HI, gnukker bildøra opptil flere ganger inni en annen bil og deretter trekker på skuldrene. Det er ikke et UHELL, det er likegyldig og uansvarlig oppførsel der man helt tydelig driter i andre.

Jeg skjønne rikke hvorfor jeg gidder, men jeg kan jo prøve en gang til.

Jeg strekker meg langt og gjør hva jeg kan for å ikke kommer borti nabobilen. Av og til har det skjedd alikevel og vi kan ha kommet til å lage blyant tynn ripe i døren. Det er beklagelig, men sånt skjer ( også med min bil MANGE ganger). Og nei, jeg har aldri lagt igjen noen lapp, men jeg har heller aldri vært sikker på at det har vært vi som har laget en av de mange ripene. At dama i HI oppførte seg dustete har jeg skrevet fler ganger, så jeg kommer HELLER ikke nå til å forsvare henne, til å forsvare å rygge på andre biler, å stikke av, knuse ruter, smelle bildører inn i nabobilen på trass, forlange å kunne åpne alle dørene på bilen med et smell osv osv. Men jeg innrømmer å bli veldig, veldig sint når jeg blir parkert inne.
Veldig sint, men jeg har ikke bulket/ripet eller ødelagt noen bil av den grunn. Jeg har faktisk heller ikke klint den inn med kokosboller, lebestift eller flyttet den. Jeg synes ikke det er greit å gjøre noen av delene, men du verden, jeg har forståelse for at folk gjør det. Når man må krabbe inn i bilen sin via baggasjeromdøra, med tre unger og full handlevogn. Får håpe man ikke har hunde/lastegitter mellom bagsjerom og setene....

Fy på meg! for å gidde å prøve å forklare det enda en gang. Det er nesten morsommere å la det være.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:11   #245
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Men da er du enig da, at personen i HI's innlegg bør betale, når man gjør det med overlegg/gir faen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:37   #246
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Bortsett fra at det var frontruta mi som knuste så har jeg opplevd sånt ja. Og jeg kjørte til siden, sjekket skaden på min bil og tok det på egen forsikring. Hvordan det?
Akkurat som jeg gjør med små og store uhell som skjer i hverdagen.

Det er da klart at ikke en selv skal tape premie og penger på at andre ikke sikrer sine biler/hengere på en forsvarlig måte. I det tilfellet der skulle helt klart bilføreren som foråraket skaden betalt for reperasjonen. Det er ikke tvil om annet. Man har plikt å betale når man ødelegger andres eiendeler. Du skulle ikke ha tatt dette på din forsikring og tapt penger på det. Det er førereren av den andre bilen som skal det.

Gammel 29-06-10, 16:07   #247
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skulle vi tape premie på at en annens tilhengerstøttehjul var løst?

Det høres veldig konfliktsky og feigt ut å hverken legge igjen lapp når man har ripet andres bil eller ta et oppgjør med den som har skadet ens egen bil.

Gammel 29-06-10, 16:20   #248
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det jeg IKKE skjønner Floksa er hvordan det å smelle i nabobilen gir deg noe som helst ekstra plass hvis du skal inni. Er man først inneparkert så er man inneparkert og hva hjelper den ekstra millimeteren da? Det hjelper godt å holde en jakke mellom eller nesten hva som helst.. Skal man få ekstra plass til å komme inn om man er inneparkert må man trøkke inn døra til naboen, men jeg regner ikke med at det var det du tenkte på.

Det er vel kanskje her misforståelsen ligger?
Om du/andre virkelig tror at jeg smeller døra inn i nabobilen (eller at jeg synes det er greit at andre gjør det).
Man åpner døra så langt det går uten å komme borti nabobilen også holder man fortvilet i døra mens man prøver å feste unger. Og da kan det faktisk skje at døra kommer borti bilen ved sidenav.
Og når man da fortvilet (stryk fortvilet om man er utsatt for en klineparkerer)sjekker nabobilen for å se om man har laget ripe, så er det altså 10 -15 riper i døra. Og da legger umoralske, dårlige menneske som synes det er greit å rygge ned andres biler, slå ned folk som står i veien og ikke minst bryte seg inn i hus, jeg, ikke igjen noen lapp med mitt navn og mitt nr.

Å legge noe i mellom er en god ide, som jeg virkelig skal ta med meg neste gang jeg havner i situasjonen

Gammel 29-06-10, 16:23   #249
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men da er du enig da, at personen i HI's innlegg bør betale, når man gjør det med overlegg/gir faen.

Ø, ja.... Og det har jeg vel muligens også nevnt noen ganger

Gammel 29-06-10, 16:29   #250
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hvor langt drar dere egentlig dette?
Må middagsgjester som kommer til å knuse en tallerken også betale for seg?
Og om de ikke tilbyr seg å gjøre det, er dere sure på dem i lang tid?
Får ungene trekk i lommepenger om de velter et melkeglass?

Dere kaller meg smålig, jeg ville neste si det er motsatt. Jeg er veldig opptatt av at ungene mine skal lære seg å gi andre mennesker "slækk" og akseptere at ting skjer og at man ikke alltid har/skal finne en syndebukk. Også når det er tydelig hvem som har skylda, skal de lære å være romslige. Å alltid skulle plassere ansvar, å ha en skyldebukk er ikke egenskaper jeg setter noe særlig pris på.
Det betry ikke at man aldri skal beklage seg, eller gjøre opp for seg.
Det skal man, men jeg er virkelig ikke komfortabel med å skulle dele ut skyld når det er snakk om uhell. Og jada, jeg har opplevd å få ødelagt både dyre og ikke minst følsesmessige, verdifulle ting, av andre, ved uhell.

Gammel 29-06-10, 16:35   #251
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor langt drar dere egentlig dette?
Må middagsgjester som kommer til å knuse en tallerken også betale for seg?
Og om de ikke tilbyr seg å gjøre det, er dere sure på dem i lang tid?
Får ungene trekk i lommepenger om de velter et melkeglass?

Dere kaller meg smålig, jeg ville neste si det er motsatt. Jeg er veldig opptatt av at ungene mine skal lære seg å gi andre mennesker "slækk" og akseptere at ting skjer og at man ikke alltid har/skal finne en syndebukk. Også når det er tydelig hvem som har skylda, skal de lære å være romslige. Å alltid skulle plassere ansvar, å ha en skyldebukk er ikke egenskaper jeg setter noe særlig pris på.
Det betry ikke at man aldri skal beklage seg, eller gjøre opp for seg.
Det skal man, men jeg er virkelig ikke komfortabel med å skulle dele ut skyld når det er snakk om uhell. Og jada, jeg har opplevd å få ødelagt både dyre og ikke minst følsesmessige, verdifulle ting, av andre, ved uhell.

Jeg har liksom ikke listet opp hvordan jeg vil gå frem i en hver situasjon. Og for meg handler det ikke om å finne en syndebukk, men at man legger ansvaret der det hører hjemme, og at folk ordner opp for seg.

Det er stor forskjell for meg, å få ødelagt en bil og om noen knuser et glass hjemme hos meg. At ting går i stykker hjemme når man har barn er liksom noe av greia.

Jeg ønsker også å formidle til mine barn at materielle ting ikke er så "big deal", men samtidig så ønsker jeg at de skal bli sånn at de ordner opp for seg, er ærlige og tar ansvar for ting. Jeg ønsker også at de skal lære seg å ta vare på det de selv eier av leker og ting, og ikke bare rasere og ødelegge. Men det er en litt annen diskusjon.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 16:43   #252
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke uenig i at man skal gi hverandre "slækk", men da er poenget at man skal gi hverandre slækk, ikke ta slækk selv. Det er opp til den skadelidende parten å bestemme når og hvor mye slækk som er akseptabelt. Det er ikke opp til den som forvoldte skaden.

Jeg har hatt gjester på besøk som har knust vinglass, og da hender det at gjesten tilbyr seg å erstatte glasset. Noe jeg (selvsagt) takker nei til. Det er den måten man gjør det på når begge parter har folkeskikk. Mangler man folkeskikk, kan det hende man tror det er det samme å si "Uff, nå knuste jeg glasset ditt. Jeg antar at jeg ikke trenger å erstatte det, for det var jo et uhell".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 16:52   #253
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke uenig i at man skal gi hverandre "slækk", men da er poenget at man skal gi hverandre slækk, ikke ta slækk selv. Det er opp til den skadelidende parten å bestemme når og hvor mye slækk som er akseptabelt. Det er ikke opp til den som forvoldte skaden.

Jeg har hatt gjester på besøk som har knust vinglass, og da hender det at gjesten tilbyr seg å erstatte glasset. Noe jeg (selvsagt) takker nei til. Det er den måten man gjør det på når begge parter har folkeskikk. Mangler man folkeskikk, kan det hende man tror det er det samme å si "Uff, nå knuste jeg glasset ditt. Jeg antar at jeg ikke trenger å erstatte det, for det var jo et uhell".

Men, jeg ser det nesten helt motsatt jeg.
Skulle man operere etter de reglene der, så måtte man jo screenet sine gjester etter hvilken økonomisk evne de har? Satt bare fram billigglassene fra IKEA når fattiglusa er på besøk.... Dekker jeg med finglassene mine når vi har barn her, har jeg allerde kalkulert inn risikoen for at de kan bli knust.
Jeg hadde blitt flau og lurt på hvordan jeg framsto ovenfor mine gjester om de tilbød seg å betale for et glass som ble knust. Virkelig.

Så det er tydelig at vi lever i veldig forskjellige verdner.

Gammel 29-06-10, 17:20   #254
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, jeg ser det nesten helt motsatt jeg.
Skulle man operere etter de reglene der, så måtte man jo screenet sine gjester etter hvilken økonomisk evne de har? Satt bare fram billigglassene fra IKEA når fattiglusa er på besøk.... Dekker jeg med finglassene mine når vi har barn her, har jeg allerde kalkulert inn risikoen for at de kan bli knust.
Jeg hadde blitt flau og lurt på hvordan jeg framsto ovenfor mine gjester om de tilbød seg å betale for et glass som ble knust. Virkelig.

Så det er tydelig at vi lever i veldig forskjellige verdner.

Hva i alle dager snakker du om? Selvsagt trenger jeg ikke skille mellom mine gjesters kjøpekraft når jeg velger hvilke glass jeg dekker oppp med, for det kunne ikke falle meg inn å tillate noen av dem å erstatte noe. Det er jo hele poenget mitt. Jeg forventer slett ikke at gjestene mine tilbyr seg å erstatte ting de har knust. Det er ikke nødvendigvis det samme som at gjestene mine tar det som en selvfølge på mine vegne.

Og det har vel aldri vært videre tvil om at vi lever i ganske forskjellige verdner.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 17:28   #255
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Hva i alle dager snakker du om? Selvsagt trenger jeg ikke skille mellom mine gjesters kjøpekraft når jeg velger hvilke glass jeg dekker oppp med, for det kunne ikke falle meg inn å tillate noen av dem å erstatte noe. Det er jo hele poenget mitt. Jeg forventer slett ikke at gjestene mine tilbyr seg å erstatte ting de har knust. Det er ikke nødvendigvis det samme som at gjestene mine tar det som en selvfølge på mine vegne.

Og det har vel aldri vært videre tvil om at vi lever i ganske forskjellige verdner.

Gammel 29-06-10, 17:29   #256
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Skulle vi tape premie på at en annens tilhengerstøttehjul var løst?

Det høres veldig konfliktsky og feigt ut å hverken legge igjen lapp når man har ripet andres bil eller ta et oppgjør med den som har skadet ens egen bil.

Konfliktsky

Gammel 29-06-10, 17:40   #257
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Å, gi deg, da, Floksa. Teofelia skriver veldig forståelig i de to sitatene.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 17:57   #258
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Å, gi deg, da, Floksa. Teofelia skriver veldig forståelig i de to sitatene.

Ja, jeg spør sikkert om en bedre forklaring, bare for å være ekkel....
Det finnes jo selvfølgelig ikke noen mulighet for at jeg oppfatter dem som selvmotsigende, og at det er derfor jeg lurer...

Gammel 29-06-10, 18:10   #259
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa, det hender at gjesten sier at at de vil erstatte glasset, men Teofelia takker nei til det.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 18:13   #260
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg spør sikkert om en bedre forklaring, bare for å være ekkel....
Det finnes jo selvfølgelig ikke noen mulighet for at jeg oppfatter dem som selvmotsigende, og at det er derfor jeg lurer...

Ikke ekkel, bare vrang.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:01.