Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-10, 12:24   #81
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags type troll er best og hva slags er verst?

Det er en grunn til at jeg aldri er med på sånne pengeinnsamlinger i gave til andre forumbrukere - med mindre jeg kjenner dem svært godt (en annen grunn er hvis jeg ikke får det med meg før det er for sent )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 12:41   #82
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes de trollene som isolerer offeret sitt er kjipe. Påberoper seg vennskap - og den som er utpekt må ta valget mellom å offentlig avvise vedkommende og si at hey - ikke påberop deg mitt vennskap - jeg kjenner det ikke godt nok på langt nær, eller ende med at alle andre oppfatter et tett vennskap der som igjen drar med seg at man senere ender med å gå god for det vedkommende sier og gjør.

Nemlig. Hvorfor klarer alltid du å formulere bedre det jeg mener?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva skal man gjøre med slike troll da? Forumledelsen har sagt at de ønsker innrapporteringer om troll i stedet for outing, slik at man ikke driver med heksebrenning. Men hva når trollet er involvert i forumbrukernes liv også utenfor forumet? Skal man gi beskjed? Skal man overse det? Det er jo kanskje noe vi bør ta stilling til, ettersom FP etterhvert har blitt et forum hvor deltagerne omgås mye utenfor nettet også, på treff og diverse.

Godt poeng! Veldig godt poeng.

Gammel 15-02-10, 12:56   #83
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Klart at den tredje typen er verst. Jeg har opplevd noen troll i min tid, men har aldri involvert meg mer enn at jeg bare blir lett forurettet og forundret over at folk kan ljuge (bevisst eller ei) så skruppelløst for å knytte seg til fremmede mennesker.

Men det blir selvsagt urovekkende dersom "trollene" involverer seg personlig i rl og holder profilen over lang tid. Går imidlertid ikke rundt og tar høyde for slikt, og er heller ikke så involvert. Og hvis det er noe på gang her og nå(?), så har jeg ikke fått det med meg.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:03   #84
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva skal man gjøre med slike troll da? Forumledelsen har sagt at de ønsker innrapporteringer om troll i stedet for outing, slik at man ikke driver med heksebrenning. Men hva når trollet er involvert i forumbrukernes liv også utenfor forumet? Skal man gi beskjed? Skal man overse det? Det er jo kanskje noe vi bør ta stilling til, ettersom FP etterhvert har blitt et forum hvor deltagerne omgås mye utenfor nettet også, på treff og diverse.

Noen ropte?

Altså, for å ta det litt kjapt:

1) Ja, vi vil gjerne ha innrapporteringer. Og vi vil veldig mye heller ha det enn outing/hinting eller PM-/prikkehvisking! Det er fordi vi vil vite hva som skjer så vi kan bremse/brannslokke dersom en situasjon eskalerer eller står i fare for å eksplodere. Vi vil langt heller kunne snakke med den som eventuelt blir mistenkt for noe - det kan ofte være like mye grunn til å "skjerme" i den enden som i den andre.

Det er derimot ikke vår jobb å sørge for (eller å garantere) at folk snakker sant på forumet. Det er jo også greit å huske på. Vi kommer ikke til å kreve "beviser" fra noen, eller noe sånt. Og det å forlange beviser fra noen kan like gjerne gjøre situasjonen verre som å virke oppklarende.

2) Det er ikke vår sak hva medlemmer snakker med hverandre om utenfor FP. Men dersom det er en konflikt under oppseiling - en konflikt som er relevant for FP, altså, ikke en søskenkrangel eller jobbkonflikt - setter vi pris på å få vite om det, av samme grunn som i punkt 1.

Gammel 15-02-10, 13:05   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

[teskje]Dere skal altså IKKE ha rapport om at noen - en eller annen ond djevel - har rappet melken jeg skulle hatt i teen min her?[/teskje]

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:05   #86
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen ropte?

Altså, for å ta det litt kjapt:

1) Ja, vi vil gjerne ha innrapporteringer. Og vi vil veldig mye heller ha det enn outing/hinting eller PM-/prikkehvisking! Det er fordi vi vil vite hva som skjer så vi kan bremse/brannslokke dersom en situasjon eskalerer eller står i fare for å eksplodere. Vi vil langt heller kunne snakke med den som eventuelt blir mistenkt for noe - det kan ofte være like mye grunn til å "skjerme" i den enden som i den andre.

Det er derimot ikke vår jobb å sørge for (eller å garantere) at folk snakker sant på forumet. Det er jo også greit å huske på. Vi kommer ikke til å kreve "beviser" fra noen, eller noe sånt. Og det å forlange beviser fra noen kan like gjerne gjøre situasjonen verre som å virke oppklarende.

2) Det er ikke vår sak hva medlemmer snakker med hverandre om utenfor FP. Men dersom det er en konflikt under oppseiling - en konflikt som er relevant for FP, altså, ikke en søskenkrangel eller jobbkonflikt - setter vi pris på å få vite om det, av samme grunn som i punkt 1.

Så dere løser ikke jobbkonflikter altså?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:07   #87
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[teskje]Dere skal altså IKKE ha rapport om at noen - en eller annen ond djevel - har rappet melken jeg skulle hatt i teen min her?[/teskje]

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er klart vi tar sånne jobber også. Men det går på et annet skjema. :kneecapcrushers R Us:

Gammel 15-02-10, 13:07   #88
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SP, her syns jeg bare du svarer på deler av det Monsoon spør om. For i hvilken grad gjør faktisk moddene noe for å forhindre at det trolles ytterligere i det man har fått varsel om et mistenkt troll. Problemene oppstår jo stort sett der man kun har følelsen av at noe skurrer, uten å kunne sette fingren på hva det er.

Personlig hadde jeg foretrukket å bli outet dersom noen hadde mistenkt meg for trollerier, nettopp for å ha muligheten til å svare tilbake. Men det er mulig jeg hadde følt det som sårere hvis jeg faktisk hadde hatt en trist historie og ble mistenkt for å være troll.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:08   #89
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg er litt skuffa. Jeg har jo litt forhåpninger til dette forumet da.

Sjekket nettopp om igjen - melken har ikke dukket opp.

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:09   #90
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SF, du kan få litt av min. Jeg har nettopp kjøpt meg en liter.

Gammel 15-02-10, 13:11   #91
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

SF, du kan få litt av min. Jeg har nettopp kjøpt meg en liter.

Sederja! :elsker fp:

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:11   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Melk i kaffen?

Ah. Kanskje det hadde hjulpet på kalsiumnivået?

Hvilken modde kan hjelpe meg når mine kolleger mobber meg for Entusiastisk Geekeholdning, da?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:14   #93
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

SP, her syns jeg bare du svarer på deler av det Monsoon spør om. For i hvilken grad gjør faktisk moddene noe for å forhindre at det trolles ytterligere i det man har fått varsel om et mistenkt troll. Problemene oppstår jo stort sett der man kun har følelsen av at noe skurrer, uten å kunne sette fingren på hva det er.

Ja, sånt er vanskelig. Og jeg synes også det er vanskelig å svare på spørsmålet, fordi saker er så forskjellige, og fordi vi dessuten ikke nødvendigvis ønsker å si hva vi gjør. Vi har ikke noe flytskjema vi følger, og det vil heller ikke være naturlig å fortelle hva vi gjør i konkrete saker - jeg mener at dersom f.eks. du kom til oss med en slik mistanke, er det ikke sikkert du vil få vite hva vi eventuelt gjør i saken. (Det gjelder jo også f.eks. innrapportering av regelbrudd.)

Personlig hadde jeg foretrukket å bli outet dersom noen hadde mistenkt meg for trollerier, nettopp for å ha muligheten til å svare tilbake. Men det er mulig jeg hadde følt det som sårere hvis jeg faktisk hadde hatt en trist historie og ble mistenkt for å være troll.

Nettopp. Det er en av grunnene til at f.eks. det å be om beviser, som det ble snakket om i en tidligere diskusjon om troll, er så vanskelig. Noen vil bli så såret av å bli mistrodd at de bare stikker av, selv om de fint kunne ha bevist påstandene sine, og andre vil bli sure og nekte å bevise noe som helst, uten at man dermed kan påstå at det de sier ikke er sant, og der vil konfliktnivået kanskje bare bli enda høyere av dette.

Gammel 15-02-10, 13:14   #94
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men Gaia reiser en viktig problemstilling.
Hvor går grensen om det er noen grense - for når man skal si fra om man ser noe som åpenbart påvirker folk på en dårlig måte? Og er det rimelig at eiere eller modder på et forum som tross alt bare er en diskusjonsside på nettet (med mer ) skal føle et ansvar for hva folk eventuelt roter seg opp i?

Jeg tenker at det vel ikke er noen automatikk i at man varsler heller - det er å påføre eierne av forumet et voldsomt ansvar og mye arbeid i faktasjekk osv. Skal man varsle må man jo ha faktasjekket først.

Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:15   #95
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er jeg veldig enig i.

Gammel 15-02-10, 13:17   #96
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tenker at det vel ikke er noen automatikk i at man varsler heller - det er å påføre eierne av forumet et voldsomt ansvar og mye arbeid i faktasjekk osv. Skal man varsle må man jo ha faktasjekket først.

Neida, man trenger ikke det. Vi er ganske robuste og vet omtrent hva vi bør og ikke bør føle ansvar for. Det er helt greit å sende en PM og si at man har en dårlig følelse for en sak eller bruker - man blir ikke dermed gjort ansvarlig for en straffeforfølgelse, og vi føler oss heller ikke forpliktet til å sette i gang et større apparat av den grunn. Det er bare fint å vite litt hva som foregår rundt på forumet, vi får jo ikke med oss alt heller.

Gammel 15-02-10, 13:19   #97
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har i tidligere tider av min forumkarriere vært borti en del troll, av både den søte og den onde arten.

Hvor går vår egen forumledelse sin grense i forhold til å stenge ute brukere på grunn av trolling? Er dette et middel som har blitt vurdert eller kommer til å bli vurdert?

Gammel 15-02-10, 13:21   #98
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig i det ja.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:21   #99
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg tror kanskje det som frustrerer til tider er at i det trollmistanken dukker opp så vil dette komme til å spre seg til de aller fleste aktive brukere gjennom forskjellige kanaler. Det er sånn mennesket virker. Så det vil alltid hviskes og tiskes i buskene. Sånn sett så bør man derfor ha en strategi for hvordan man skal håndtere dette utad, nettopp for å unngå lynsjemobber og heksejakter.

Jeg syns for øvrig det er en forskjell på Milla-troll, som til tross for at de fikk folk følelsesmessig engasjerte, opererte på nett, og troll som flyter over fra nett til virkeligheten.

Gammel 15-02-10, 13:26   #100
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke noe flytskjema??

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.