Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kielfergen for dummies

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-12, 12:10   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kielfergen for dummies

Er det spesielle ting en fergenovise bør vite om før Kielfergen skal inntas? Jeg har aldri tatt "danskebåt" eller "tyskebåt" eller "finskebåt", og eneste jeg kan slå i bordet med på båttransportfronten er bilferger på Vestlandet, øyhopping i Oslofjorden, et par turer til Munkholmen og en og annen småferge på ferietur ellers.

Hva er dine topp-tre-tips for en god overfart? Jeg har allerede notert meg Mausers råd om å gå rett til badeland i denne tråden:
http://www.foreldreportalen.no/forum...highlight=kiel
Kan man bare være på badeland i en time?

Er det noen som helst sjanse for å bli sjøsyk på disse fergene? Hvor spiser man? Hva handler man? Hva er morsomt å gjøre for store og små?

Vi skal bo i en sånn Color Classlugar, tror jeg.

Når jeg først skal kjøre sånn stor (og bittelitt skummel) båt, skal jeg ha den ultimate fergeopplevelsen.

Gammel 25-09-12, 12:27   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kielfergen for dummies

Mannen og jeg skal med Kielferga i høstferien, bare ham og jeg, rett og slett fordi det er aldeles deilig å være der, for man kommer seg ingen steder, og man kan ta livet med knusende ro, uten å "måtte" noe, med verdens beste samvittighet.

Vi har tatt denne turen flere ganger, med og uten barn. Vi har ikke vært i badelandet, men jeg har hørt at de er ganske strikse på regelen om en times opphold, men om det ikke er folk der, går det visst ann å smiske seg til lenger tid, om vedkommende som er på jobb er i godt humør.

Sjøl liker jeg å ta en eller annen form for spabehandling når jeg er ombord i ferga. Både gubben og jeg liker å sitte i Skybar med en drink og noe å lese på og bare slappe av. Vi liker å spise på buffeten, og håper de har soppsuppe denne turen og, for den er vidunderlig god. Vi syns det er generelt god mat på Kielturene.

Showene er morsomme å få med seg, jeg tror det er kino ombord, men der har vi aldri vært. Det er også endel aktiviteter for barn ombord, men Guttungen er sær og blånekter være med, så de kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg syns butikkene ombord er litt kjedelige, for å være ærlig, men det er jo et greit shoppingsenter i Kiel, og fire timer er mer enn nok i land, om man bare skal være der.

Jeg blir sjøsjuk bare det skvulper i badekaret, men jeg har aldri oppelvd å være sjøsjuk på Kielferga. (Jeg blir dårlig på båten til København.) Nå har jeg aldri reist i oktober før, så jeg skal tilstå jeg er spent på hvordan sjøen er. Ferga er stor og stødig, og min kjære forsikrer meg om at det Vil Gå Godt, så da håper jeg han har rett i det.

Kos dere!

Gammel 25-09-12, 12:34   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg blir sjøsjuk bare det skvulper i badekaret, men jeg har aldri oppelvd å være sjøsjuk på Kielferga.

Det var god nyheter! Og jeg noterer meg de andre tipsene dine. Må man bestille for å se show, eller er det først til mølla? Er det el-uttak på lugaren så man få ladet div. dingser?

Og god tur til dere også! Det høres deilig ut med total avslapping noen dager.

Gammel 25-09-12, 12:38   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er mulig å bli sjøsyk. Mine blir det aldri, men en gang reiste jeg alene med mine tre jenter og de ble så dårlige at vi måtte gå på lugaren. Det var i desember og det var mye sjø.

Ellers pleier vi å ta badeland når vi ligger til kai i Kiel. Vi går i land før alle andre rett og slett.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:49   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er SPA der - med boblebad.

Du kan bli sjøsyk, men det pleier gå fint altså. Også kan du gjerne ta med noe pent tøy hvis dere skal ut på kvelden. Man spiser litt ymse steder der man vil. Det kan være smart å booke på forhånd hvis dere vil i den feteste restauranten.

Også er det hotellstandard på lugarene, så dere får nok en kjempefin tur.

Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:55   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var utrolig fint å jogge på tredemølle med panoramautsikt og etter en dusj sitte i massasjestol og så hoppe i boblebadet.

Det er ganske vakkert om morgenen når båten seiler forbi de danske øyene og inn i kielfjorden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:59   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For at eg skal ha ein vellukka tur med slike ferger, må eg ha med spyposer og afipran. Eg blei traumatisert på Stavanger-Newcastle-båten i stiv kuling som 17-åring, og har etter det hatt store problem med slike fergeturar. Dessutan går det fint an å køyre bil frå Oslo til København og vidare til resten av Europa.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:04   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Dette høres helt strålende ut. Jeg tror ikke vi tar fancyrestaurant når ungene er med. Det er grenser for hvor lenge minstemarken trives med å sitte rolig. Buffet høres ut som en god idé "med egen Captain Kid buffet for de minste". Jøjje meg.

Gammel 25-09-12, 13:04   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

For at eg skal ha ein vellukka tur med slike ferger, må eg ha med spyposer og afipran.

Hysj, hysj! Ikke skrem meg nå!

Gammel 25-09-12, 13:05   #10
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hysj, hysj! Ikke skrem meg nå!

Det var ikkje for å skremme, det var eit ærleg og oppriktig svar på det du spurte om.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:05   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Hvordan var det med showene? Bestille på forhånd eller først til mølla?

Gammel 25-09-12, 13:06   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Det var ikkje for å skremme, det var eit ærleg og oppriktig svar på det du spurte om.

Bare tuller altså.

Hm. Burde jeg ha med sjøsykepiller? Er det afipran som gjelder, og er det reseprfritt?

Gammel 25-09-12, 13:07   #13
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Shownene er åpent for alle- det er bare å møte opp
Jeg tar alltid sjøsykepiller på slike båter, for jeg blir veldig lett sjøsyk, og synes det er best å ikke ta noen sjanser

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:14   #14
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For at eg skal ha ein vellukka tur med slike ferger, må eg ha med spyposer og afipran. Eg blei traumatisert på Stavanger-Newcastle-båten i stiv kuling som 17-åring, og har etter det hatt store problem med slike fergeturar. Dessutan går det fint an å køyre bil frå Oslo til København og vidare til resten av Europa.

Nå et strekningen stv- Newcastle og båtene som gikk der temmelig velegnet for traumatisering. Det er ikke kielfergestrekningen og båtene. Der det kan være bevegelse er fra færder til skagen. På returen kommer den strekningen langt på natt.

Gammel 25-09-12, 13:16   #15
Guava

Guava sin avatar

Standard

Bare tuller altså.

Hm. Burde jeg ha med sjøsykepiller? Er det afipran som gjelder, og er det reseprfritt?

Jeg hadde tatt med afipran hvis værmeldingen var dårlig. Kjedelig å ta andre reisesyketabletter som man blir trøtt av.

Afipranen kan du evt ta etter at du har kommet ombord og vet mer om været. Du trenger den ikke før Færder uansett.

Gammel 25-09-12, 13:18   #16
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan var det med showene? Bestille på forhånd eller først til mølla?

Det er første man til mølla, så det gjelder å være ute litt før (15 min før kanskje) og komme seg fremst i køen. Showene som går nå er utrolig bra syns jeg.
Vi var for 2 helger siden, da uten barn.
Jeg, vestlendingen, omtrent født og oppvokst på båt, ble båtsyk.. Jeg har aldri blitt båtsyk før, har jobbet på hurtigruten og servert middag i stiv kuling uten problemer, men den erfaringen hjalp lite nå. (Jeg skylder på svangerskapene, jeg var ikke bilsyk heller før jeg ble gravid med eldstemann og etter det blir jeg bilsyk stadig vekk..) Så å ha med en pakke med postafen kan nok ikke skade.

Og så er jeg enig med Inagh, butikkene ombord er kjipe. Men man får shoppet mye på fire timer i Kiel. Kjøpesenteret ligger rett på andre siden av fjorden der dere kommer inn.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:21   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Kan barn få afipran eller postafen? Hvis det skulle bli nødvendig?

Shopping i Kiel blir det ikke. Vi skal videre ut i verden. Og shopping på båten blir vel antakeligvis bare vin og cognac på vei hjem.

Gammel 25-09-12, 13:22   #18
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Storebror har fått postafen, en halv en. Han er straks 6 år.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:22   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det var utrolig fint å jogge på tredemølle med panoramautsikt og etter en dusj sitte i massasjestol og så hoppe i boblebadet.

Bare en liten ting om de massasjestolene: Ikke kjør tre massasjeprogram rett etter hverandre. Det gjorde jeg, og ryggen var helt ødelagt i flere dager etterpå. Men utsikten fra tredemøllene er helt fantastisk.

Gammel 25-09-12, 13:25   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Syvåringen min fikk afipran da han var syk i sommer. Det er reseptbelagt og funker jo kvalmedempende på magen og virker på annen måte enn postafen.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.