|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
Se resultatene: Spørsmålet står i quoten i innlegget | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
29 | 31,52% |
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
63 | 68,48% |
Deltakere: 92. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeEn spørre undersøkelse gjort av Visendi for klikk.no, viser at ca 18.1 prosent av foreldrene svarte ja på dette spørsmålet:
I artikkelen jeg leste sto det også at de jobber for å få endret barnelovens paragraf 30 etter høyesterettsdommen fra 2005 som slo fast at det var lov å klapse barn. Så nå er den inne til høring, og dersom den blir godkjent, så vil det bli helt forbudt å slå barn i Norge. (Jeg vet ikke hva endringene skal være? Er det noen som vet det? Skal denne ordlyden: Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. - bli endret til at det er forbudt med all vald og fysisk avstraffelse, slik at det ikke blir rom for skjønn?)
![]() |
#2 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeJeg er overrasket over at så mange svarer ja på dette, selv om jeg regner med at det for de aller fleste dreier seg om "småting" som å ta tak i armen og at det har vært få ganger. Likevel er jeg sjokkert. Er det virkelig så vanskelig å la være å være fysisk hard mot et lite barn? Jeg mener, jeg blir da til vanlig mye mer forbannet på pasienter og arbeidskollegaer enn barnet mitt og det er da ikke noe vanskelig å la være å klabbe til de voksne.
![]() |
#3 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeVet ikke om det overrasker meg, men jeg synes det er horribelt at man skal klapse til et lite barn. Man klapser da ikke til voksne man er sinte på.
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeJeg tenkte umiddelbart at 18% var et høyt tall, men da jeg så spørsmålsstillingen så stiller det seg noe annerledes. Hvis man tar utgangspunkt i at de fleste har null fysisk reaksjon som standard, så er jo den minste overtredelse mer fysisk enn man hadde tenkt seg, og da tenker jeg ikke på klapsing eller knipsing (som jo er bevisste handlinger), men mer av typen rykke med seg ungen (som man leier i hånda) ut av butikken under et trassanfall, holde litt for hardt mens man løfter barnet unna en uønsket situasjon, el.l. Det er jo selvsagt ikke ønskelig det heller, men det blir jo noe annet enn den dystre statistikken det hadde vært om en av fem slo barna sine.
![]() |
#5 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i Norge
Signerer denne og det var med denne vinklingen i hodet at jeg stemte ja.
![]() |
#6 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
Jeg svarte JA på spørrisen, og det er basert på hendelser av typen DM beskriver.
![]() |
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeJeg må si jeg er litt skeptisk til hva som er intensjonen bak en slik undersøkelse.
![]() |
#8 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeJeg svarte nei!
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Jeg også.
![]() |
#11 |
Live and let live
|
Ja. Min teori er vel at de som har svart, har svart hvor mye de går over sine egne intensjoner og grenser, og at dette gjelder situasjoner ala: Ungen nekter å spise og sitte ved bordet og bare tuller seg, og så blir forelderen irritert og skal løfte ungen opp fra gulvet og sitte barnet bestemt ned på stolen, og så ender de opp med å røske ungen opp, for ungen var lettere og var ikke forberet og slenger litt med hodet og reagerer veldig negativt, og det hele ble mer dramatisk enn de hadde tenkt i utgangspunktet. Jeg tror overskriften er en stor overdramatisering av resultatene i undersøkelsen.
![]() |
#12 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: En av fem straffer barnet sitt fysisk i NorgeJøss. Jeg må si jeg ble sittende og gape da jeg så hvor mange som har svart ja. Helt utrolig synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
Også etter å ha lest eksemplene som ramses opp i denne tråden? Som å smelle igjen døra, heve stemmen, rykke barnet med seg ut av butikken? Eller er du overrasket over at så mange foreldre tydeligvis føler at de av og til gjør ting de ikke har 100% kotroll over?
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Jeg hever stemmen og bærer barnet ut av butikken om det slår seg vrangt. Men jeg bruker ikke mer makt enn hva jeg har tenkt, så jeg føler ikke at det er noe mangel på kontroll inn i bildet.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Ja, så det er jo egentlig en undersøkelse på hvor mange som går over den grensen de trodde de hadde, og ikke på hvor mange som straffer barnet sitt fysisk. (Folk som hele tiden har syntes at fysisk avstraffelse er greit, vil jo ikke svare ja på dette.) Det er interessant det, altså, men det er liksom ikke det det fremstilles som å være.
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
Jeg var bare interesset i å høre hva det var jane var sjokkert over. Det er klart at vi har forskjellige grenser og mål for hva som er akseptabelt, og vi kan også overreagere i forhold til målene våre i forskjellig grad. Det er mange andre situasjoner enn de som direkte involverer barna mine, at jeg føler at jeg mister litt kontroll over meg selv. F.eks. om morgenen når jeg er skikkelig morragretten. Og jeg har nok opplevd å bli lettere sjokkert over meg selv i forhold til Kløver, uten at det er snakk om vold eller fysisk avstraffelse. Vel så ille er det jo når jeg tar emg selv i å kjefte mer enn jeg hadde sett for meg på forhånd.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Jeg har aldri vært så sint på noen som det jeg er på sønnen min innimellom, og jeg kan egentlig godt se for meg at jeg kunne fiket til en voksen som gjorde meg så sint som han av og til gjør. Jeg har aldri slått ham, og tror aldri jeg kommer til å gjøre det, heller - men jeg har tatt ham hardere i armen, eller flyttet/kledt på ham mer hardhendt, enn jeg burde, fordi jeg har vært sint. Jeg synes ikke det er sjokkerende (som i "veldig overraskende") med den prosentandelen det er snakk om, selv om jeg selvsagt er enig i at det er galt å bruke vold mot barn. Det kan jo også være snakk om store barn - jeg mener ikke at det er riktig da heller, for all del, men det er kanskje lettere å forstå at noen kan bli så sint på en usannsynlig frekk tolvåring enn at man blir det på en småtrassig toåring.
![]() |
#18 |
Mother of Dragons
|
Med forbehold om at sønnen min ikke er så stor og at man kan befinne seg i mer raseri når de blir større, så blir jeg aldri så sint på noen jeg er glad i og liker som jeg blir på voksne som er frekke, dumme og ufordragelige. Da må jeg innimellom virkelig sitte på hendene mine.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Nå skal det jo sies at jeg uhyre sjelden treffer på voksne som er frekke, dumme og ufordragelige, da.
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Nei man er heldig sånn i helsevesenet, der treffer man på voksne som faktisk helt klart er mer ufordragelig enn noe som helst barn.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|