Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-08, 20:27   #61
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Unødvendig å publisere sjåførens promille?

Enig i at saken er noe "overdimensjonert" i media, Pelle.

Gammel 22-05-08, 20:36   #62
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er rart er at man skal beskyttes fra all publisitet hvis man begår kriminelle handlinger som overgrep, fyllekjøring, vold osv, men hvis man dør under handlingen kan det brettes ut i avisa fordi da skal alle vi andre lære av det? Logikken der skurrer litt for meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 20:48   #63
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg synes det var riktig å offentliggjøre promillen, særlig fordi dette ikke var første gangen det skjedde. Det burde i allefall være en vekker for folk som har et lettvindt forhold til bilkjøring og alkohol.

En annen ting er om det er riktig av avisene å "smøre" det ut over førstesiden med krigstyper...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:45   #64
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det jeg synes er rart er at man skal beskyttes fra all publisitet hvis man begår kriminelle handlinger som overgrep, fyllekjøring, vold osv, men hvis man dør under handlingen kan det brettes ut i avisa fordi da skal alle vi andre lære av det? Logikken der skurrer litt for meg.

Beskyttes de fleste som begår den type kriminelle handlinger da?

Det er jo ofte mediene offentliggjør navn på personer som ikke ennå er dømt for hanflinger en gang, Bjugnsaken, Baneheia, terrorsaken mot synagogen.

jeg er ikke med på og skjønner ikke hvor du har det fra..

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:47   #65
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er unødvendig.. selvfølgelig er det trist for familien å få sønnen "svertet" på den måten, men han gjorde noe forferdelig dumt og han tok to andre mennesker med seg i døden, og jeg syns faktisk folk bør få vite at dette var fyllekjøring så kanskje flere "lærer"..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:48   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette er jeg ikke uten videre enig i. Jeg tror at det også dreier seg om den moralen man egentlig har, for de aller fleste. Jeg synes det er skummelt dersom man begynner å snakke om fyll som en tilstand hvor man ikke kan ta valg, og hvor all opprinnelig moral forsvinner. Det er ikke slik at en som er dydig nødvendigvis ligger med folk i fylla nettopp fordi h*n er full. Det er ikke slik at en som er svært lovlydig stjeler eller kjører bil i fylla. I hovedsak. Det betyr ikke at jeg mener at man aldri vil gjøre ting i fylla som man ellers ikke ville gjort altså.

Enig. Jeg har gjort mye i fylla som jeg ikke ville gjort ellers, men jeg har ganske klare grenser likevel, og å kjøre eller sitte på med noen som hadde drukket ville jeg ikke ha gjort. De fleste "grunngrensene" blir der.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:50   #67
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg syns ikke det er unødvendig.. selvfølgelig er det trist for familien å få sønnen "svertet" på den måten, men han gjorde noe forferdelig dumt og han tok to andre mennesker med seg i døden, og jeg syns faktisk folk bør få vite at dette var fyllekjøring så kanskje flere "lærer"..

Men helt ærlig: De jentene gjorde også noe forferdelig dumt. De satt på med en de visste hadde drukket. Jeg er enig med dem som sa at det var "enda godt" at de visste det. De tok også et valg. Det hadde kostet like mye med taxi hjem som to halvlitere på Lektern.

Sist redigert av apan : 22-05-08 kl 21:57.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:56   #68
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det er jo slike ulykker HELE tiden... og de skjer fortsatt. Dvs det er jo virkelig ikke prevantivt.

Feil. Det skjer ikke HELE tiden, men det skjer allikevel for ofte. I 11% av dødsulykkene i 2007 var det promille med i bildet. Det er selvsagt altfor høyt. Dersom slik publisering kan virke preventivt, som jeg faktisk tror det gjør, så synes jeg det er helt ok.

Gammel 22-05-08, 22:01   #69
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hvordan vet du hvor ressurssterk han var?

Og gjør ikke såkalte ressurssterke ungdommer feil?

Jeg tror svært mange i Oslo-området vet hvem denne gutten var. Han har vært omtalt i pressen, og Oslo og Norge er ikke større enn at man kjenner noen som kjenner noen.

Gammel 22-05-08, 22:03   #70
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Tenkte da at man skal være VELDIG uoppmerksom om man klarer kjøre ut der....

...eller dritings i 120 km/t i en lav sportsbil.

Gammel 22-05-08, 22:07   #71
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Beskyttes de fleste som begår den type kriminelle handlinger da?

Det er jo ofte mediene offentliggjør navn på personer som ikke ennå er dømt for hanflinger en gang, Bjugnsaken, Baneheia, terrorsaken mot synagogen.

jeg er ikke med på og skjønner ikke hvor du har det fra..

Nå tok du frem noen høyt profilerte saker, men det er ikke ofte at en dømt fyllekjører blir "hengt" ut med navn i media nei. Så det har jeg fra media selv.
Hvor er navnet på den dømte fyllekjøreren her f.eks?
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=514108
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=503079
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=511752
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/11/532193.html
Eller navnet på voldtektsmannen?
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/19/535667.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/04/534341.html

Leser slikt i avisen hver dag jeg. Og jeg sier ikke at det nødvendigvis hadde blitt noe bedre av å "henge" disse ut med navn, men jeg forstår ikke at det skal være så mye viktigere eller mer ufarlig å gjøre det fordi de det gjaldt ikke lever lenger?

Gammel 22-05-08, 22:09   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er sjåføren her navngitt, forresten? Her tror jeg ikke det er fordi han er død at det eventuelt har blitt offentliggjort, men fordi det først var naturlig å navngi de omkomne, og så kom dette nå etterpå.

Gammel 22-05-08, 22:10   #73
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er sjåføren her navngitt, forresten? Her tror jeg ikke det er fordi han er død at det eventuelt har blitt offentliggjort, men fordi det først var naturlig å navngi de omkomne, og så kom dette nå etterpå.

Ja, og dermed synes jeg kanskje det blir litt dobbel straff for de etterlatte.
For å utdype så synes jeg de etterlatte kunne få valget om de vil dele dette og kanskje la det komme noe preventivt ut av det. Det kan jo faktisk hende de ville gjort det. Nå bærer det veldig preg av at pressen ruller seg i det hele. Jeg tenker på de jeg kjenner som kunne funnet på å kjøre i fylla, og jeg er redd de jeg kunne tenke meg (fra ungsdomstiden feks) bryr seg katta om noen moser inn i et tre på Bygdøy med fem i promille. Det er ikke hvermansen som kjører rundt påvirket av alkohol, det er folk med lav dømmekraft. De er nok dessverre ikke så lette å påvirke uansett hva vi liker å tro.

Gammel 22-05-08, 22:11   #74
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jau, alle ble navngitt veldig tidlig: http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2408089.ece

Gammel 22-05-08, 22:11   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva mener du at de ikke skulle gjort? Ikke navngitt de omkomne i første omgang? Eller ikke det at det var promille med i bildet nå når det ble kjent?

Gammel 22-05-08, 22:12   #76
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner fortsatt ikke at det er noe poeng hvorvidt vedkommende var ressurssterk eller ikke. Forklar gjerne. Og hva legger dere i begrepet "ressurssterk"?

Gammel 22-05-08, 22:16   #77
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men hva mener du at de ikke skulle gjort? Ikke navngitt de omkomne i første omgang? Eller ikke det at det var promille med i bildet nå når det ble kjent?

Skrev litt etterpå, så jeg tar det igjen her

For å utdype så synes jeg de etterlatte kunne få valget om de vil dele dette og kanskje la det komme noe preventivt ut av det. Det kan jo faktisk hende de ville gjort det. Nå bærer det veldig preg av at pressen ruller seg i det hele. Jeg tenker på de jeg kjenner som kunne funnet på å kjøre i fylla, og jeg er redd de jeg kunne tenke meg (fra ungsdomstiden feks) bryr seg katta om noen moser inn i et tre på Bygdøy med fem i promille. Det er ikke hvermansen som kjører rundt påvirket av alkohol, det er folk med lav dømmekraft. De er nok dessverre ikke så lette å påvirke uansett hva vi liker å tro.

Gammel 22-05-08, 22:18   #78
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

For å utdype så synes jeg de etterlatte kunne få valget om de vil dele dette og kanskje la det komme noe preventivt ut av det.

I den situasjonen de etterlatte er tviler jeg sterkt på om de er i rette posisjon til å ta dette ansvaret, på en god og objektiv måte. Jeg tror ikke det er en god løsning å overlate en slik avgjørelse til de pårørende, rett og slett fordi man ikke kan forvente at de skal være i stand til å se samfunnsmessige fordeler ved at slikt kommer frem.

Gammel 22-05-08, 22:20   #79
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg skjønner fortsatt ikke at det er noe poeng hvorvidt vedkommende var ressurssterk eller ikke. Forklar gjerne. Og hva legger dere i begrepet "ressurssterk"?

Det jeg ville lagt i det uttrykket:

At han kom fra et hjem som var preget av normalitet og som har gitt han ballast nok til å ta "riktige" avgjørelser.

Det er det jeg tenker da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 22:35   #80
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg tror ikke det er en god løsning å overlate en slik avgjørelse til de pårørende, rett og slett fordi man ikke kan forvente at de skal være i stand til å se samfunnsmessige fordeler ved at slikt kommer frem.

Det er de samfunsmessige fordelen jeg setter spørsmåltegn ved da, uten at jeg kan befeste det ved tall. Jeg mener heller ikke at de pårørende skal gjøre noe som helst der de er nå, det kunne være et steg de kanskje ville ta om noen år. Hva vet jeg. Også synes jeg pressen håndterer det hele med lite verdighet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:57.