Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen spørsmål ang. ditt forhold til fyllekjøring / berusede sjåfører

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva har du opplevd i forbindelse med fyllakjøring? (Flervalgspoll)
Jeg har kjørt selv etter en halvliter /et glass vin. Det er jo lov 15 9,43%
Jeg kjører aldri om jeg har drukket bare litt 98 61,64%
Jeg smaker ikke en slurk en gang om jeg skal kjøre, det har med holdninger og grenser å gjøre 79 49,69%
Jeg har kjørt bil i berustet tilstand 13 8,18%
Jeg har kjørt moped / annet motorisert kjøretøy (som ikke er bil) i beruset tilstand 6 3,77%
Jeg har syklet i beruset tilstand 81 50,94%
Jeg kjenner noen som har kjørt (motorisert kjøretøy) i beruset tilstand 88 55,35%
Jeg kjenner noen som har syklet i beruset tilstand 94 59,12%
Jeg har satt på frivillig med noen som kjørte i beruset tilstand 25 15,72%
Jeg har satt ufrivillig på med noen som kjørte i beruset tilstand 17 10,69%
Jeg kjenner noen som har blitt drept av å kjøre i beruset tilstand 9 5,66%
Jeg kjenner noen som har drept noen av å kjøre i beruset tilstand 8 5,03%
Jeg kjenner noen som ble drept av at en fyllekjører 7 4,40%
Noen jeg vet hvem er har blitt drept ifb fyllekjøring 14 8,81%
Noen jeg kjenner har blitt skadet ifb med egen fyllekjøring 18 11,32%
Noen jeg kjenner har blitt skadet ifb andres fyllekjøring 10 6,29%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 159. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-08, 10:55   #61
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen spørsmål ang. ditt forhold til fyllekjøring / berusede sjåfører

DM; man kan få bot for fyllekjøring på sykkel, spark og alle fremkomstmidler man sitter eller står på.. Men jeg tror det er veldig sjeldent at man blir tatt for det, og i de fleste tilfeller tror jeg politiet utøver skjønn... De benker seg vel ikke akkurat midt i tjukkeste skauen for å ta en fylle-sykler, men kanskje strengere i mer trafikerte strøk?.. :gjetter:

Jeg er "sær" og har strenge prinsipper rundt temaet alkohol og kjøring...
Jeg har vel syklet hjem fra fest, men ikke søpledrita, eller i trafikert situasjon.
Har sittet på med beruset person flere ganger, ufrivillig.
Broren min skadet seg ganske bra etter mopedfall på vei hjem fra fest, og fikk ganske alvorlige ettervirkninger (blodforgiftning og flere operasjoner for å rense sår, og endte i respirator pga legevakt- og sykehustabbe... Mye skyldtes at han har diabetes, og er ikke helt velregulert...) Håper han har lært!
Kjenner ingen som har dødd eller drept noen pga fyllekjøring, men flere som har skadet seg og andre.

Jeg er av oppfatningen at det er bedre med for strenge prinsipper enn for slappe...

Gammel 23-05-08, 11:24   #62
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Alkohol og bil hører ikke hjemme. Innrømmer likevel at jeg satt på med en ungdomskjæreste som hadde drukket en del (ikke sørpe full) i ca 500 meter, aldeles frivillig, for mange herrens år siden. Har blitt smartere etter det. Jeg og mannen pleier å samle inn bilnøkler etter hvert som gjestene kommer når vi har fest. Det har aldri vært noe problem. Det er aldri noen som har protestert på det.

Hadde for maaange år siden en lærer (alkoholiker). Han kjørte i fylla og drepte et annet menneske. Kom selv uskadet fra det hele. Hadde en voldsom skyldfølelse og tok sitt eget liv kort tid etter.

Gammel 23-05-08, 20:38   #63
VårVill
Fullverdig medlem

VårVill sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
VårVill har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har aldri kjørt i beruset tilstand/etter å ha drukket alkohol, heller ikke smakt en slurk.
Jeg har derimot, i mine unge dager, frivillig vært passasjer i en bil der føreren hadde drukket alkohol.
Jeg har en fjern bekjent som har skadet seg ved fyllesykling. Ikke alvorlig, men ille nok til at det ble sykehustur.

VårVill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 20:40   #64
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nulltoleranse for kombinasjonen rusmidler og kjøring. Jeg tar ikke fem øre for å tipse politiet heller, uansett hvem det gjelder.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 00:35   #65
Lorien
Pauset

Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har syklet mye i fylla i hine hårde dager. Ellers har jeg nulltoleranse for promillekjøring, men jeg har ved en anledning kjørt noen få km midt på natten, ca. seks timer etter at jeg drakk to alkoholenheter. Det gikk helt fint.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 00:45   #66
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har nulltoleranse for kombinasjonen rusmidler og kjøring. Jeg tar ikke fem øre for å tipse politiet heller, uansett hvem det gjelder.

Har en gang gjort det vi, personen i bilen var direkte farlig på veien så vi viste at han måtte være påvirket av alkohol eller annen rus. turte ikke å kjøre forbi han fordi han brukte hele hele veien.
Dagen etter så sto det i avisen at han hadde vært ruset av mange forskjellige narkotiske stoffer og at de til og med hadde funnet en del narkotika i bilen. Var flere som hadde varslet politiet om denne ville kjøringen.

Gammel 24-05-08, 02:34   #67
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at jeg aldri har sykla i fylla, er at jeg nesten aldri sykler
Har null-grense for kombinasjonen drikking og kjøring.

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Har også opplevd det med at noen jeg egentlig skulle kjørt hjem med hadde drukket. Har latt være å kjøre med dem hver gang, og ringt hjem til mamma og pappa i stedet, slik jeg alltid har blitt bedt om å gjøre.

Tro om jeg kan ringe mamma, dersom dette skulle skje?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har også sittet på ufrivillig, på en måte. En kveld da jeg var gravid skulle jeg kjøre, mens mannen tok et glass vin da vi var innom søstra hans. Det var bare ett glass, og så glemte vi det! Helt utrolig. Vi kom på det da vi parkerte. Urutinert og helt utrolig slomsete!

Gjorde noe lignende en gang, på ferie i Danmark. Det var gått noen timer siden mannen hadde tatt en øl til maten, men gud så pinlig likevel.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg innrømmer dog å ha syklet i påvirket tilstand (både to- og trehjulsykkel ).

Dæven, begynte du å drikke tidlig?!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 05:52   #68
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har syklet ganske så påseilet, og det holdt på å gå veldig galt en gang.
Jeg kjørte en gang etter å ha drukket to glass vin til maten. Brukte noen timer på de to glassene, men likevel var det litt ubehagelig å kjøre de fem minuttene hjem, så det gjør jeg aldri igjen. Må legge til at promillegrensen er mye høyere her, selv om det selvsagt ikke gjør det noe mer forsvarlig.
Kjæresten til en venninne døde mens han kjørte i fylla, men jeg er ganske sikker på at han var påvirket av andre ting også.

Som sagt; jeg kommer aldri igjen til å kjøre uansett hvor lite jeg har drukket. Jeg tåler så lite, og har man først startet er det ikke sikkert man klarer å sette grensen der den bør settes. Heldigvis flytter vi snart til Oslo, der det er fullt mulig å ta taxi hjem fra byen eller festen.

Gammel 24-05-08, 06:05   #69
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Det som egentlig forbauser meg mest er at "ingen" vil kjøre etter et glass alkohol, men med 5 i promille er det greit liksom.

Nå representerer vel ikke brukerne av dette forumet et tverrsnitt av befolkningen heller.

Gammel 24-05-08, 07:54   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte ikke å finne ETT eneste alternativ i pollen! Det er nesten en prestasjon. Jeg kjører ikke etter en halvliter, men jeg kan godt ta 1/3 glass vin og kjøre noen timer senere. Det er kjemi, ikke magi. Det er veldig sjelden jeg gjør det, og det er enklere å la være, men jeg kan helt klart.

Jeg kjenner faktisk ingen jeg vet har kjørt eller syklet i fylla - men jeg regner med at noen har noen gamle synder på sykkelfronten, det er åpenbart vanlig. Selv var jeg altfor lat og forfengelig til å tøyse med sykkel hvis jeg skulle på fest i studietiden.

Forresten tror jeg at jeg fikk lift hjem av en fyr fra Kjeller'n på sykkel. Men jeg kjenner ham ikke. :slut:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-08, 08:10   #71
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har syklet med promille, men ikke ute i trafikken. Nå har jeg ikke førerkort, men nulltoleransen for alkohol i kombinasjon med motoriserte kjøretøy er der uansett. Har aldri (såvidt jeg vet) sittet på med noen som har drukket først heller.

Kjenner folk som har både kjørt og syklet i fylla, og en som har skadet seg ganske kraftig da han kjørte i fylla/narkorus. Veldig flaks at han overlevde, og enda mer flaks at han ikke traff noen. Han hadde forøvrig store problemer da, og var lenge på avrusning og opptrening etterpå.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 18:46   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Dæven, begynte du å drikke tidlig?!

Neida, jeg sluttet med trehjulsykkel sent.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-08, 09:32   #73
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Det har jeg også. Vi har flere ganger ringt til politiet når vi har kjørt bak bilister som tydelig har kjørestil som viser at de er påvirket av noe. Ene var faktisk en som bodde i samme boligfeltet som oss.

Gammel 29-05-08, 15:26   #74
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Nå representerer vel ikke brukerne av dette forumet et tverrsnitt av befolkningen heller.

Jeg tenkte ikke på her, men sånn generelt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.