Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-08, 10:19   #201
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men Nebbia: Jeg har ikke sagt at bensinprisen må ned, eller at de som sitter ved makten idag må kutte i avgiftene. Hvis du leser en gang til er det kun en større forståelse for at mange vil oppleve omveltningene som tøffe jeg etterlyser. Det finnes så mange måter å si ting på, og jeg blir matt av politikere som ikke bruker det enkleste middel for å få sitte ved makten. Utsagn som bagatelliserer folks sinne kaster dem i verste fall ut av tinget ved neste korsvei, det blir så utrolig dumt og enkelt. Og da kan ting som virkelig velter økonomien til "folk flest" skje.

Det er mulig du har rett i at strategien med å bagatellisere er feilslått, men hvis alt folk med dårlig råd vil høre er at politikerne har forståelse for deres situasjon, synes jeg de er i overkant hårsåre. Min tillit til politikerne baserer seg på hva de faktisk gjør, ikke deres empatiske evner.

Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 10:22   #202
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er mulig du har rett i at strategien med å bagatellisere er feilslått, men hvis alt folk med dårlig råd vil høre er at politikerne har forståelse for deres situasjon, synes jeg de er i overkant hårsåre. Min tillit til politikerne baserer seg på hva de faktisk gjør, ikke deres empatiske evner.

Og med med den retorikken som FrP brukar, der det høyres ut som om folk ikkje lenger har råd til verken smør på skiva eller kle på kroppen etter at bensinprisen gjekk litt opp, så må jo nokon dra debatten ned på jorda igjen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 10:31   #203
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes så mange måter å si ting på, og jeg blir matt av politikere som ikke bruker det enkleste middel for å få sitte ved makten.

Eg er sikkert rar for eg blir stolt og glad over å ha regjeringspolitikarar som ikkje brukar det enklaste middelet for å bli sittande med makta. Det aukar rett og slett tillita mi til at dei fører ein ansvarleg politikk sjølv den nokre gonger er upopulær.

Gammel 30-05-08, 10:43   #204
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes mange av uttalelsene fra politisk hold vitner om svært mye tid bak skrivebordet og veldig lite tid ute for å snakke og høre på folk. Derfor øker ikke % uttalelser tilliten min. Lese og pugge uttalelser kan vel alle klare å komme med. En klapp på skulderen og forståelse, se det er derimot mangelvare hos mange politikere. Du plukker det fra hverandre ved å ta ut det ordet "enkleste middelet" Alfa, med det uttrykket mente jeg rett og slett å høre litt på andre gå ut og se hva som rører seg blandt folk. Bruke litt tid på å forklare sammenhengene, slik at de blir forståelige. Mister du tilliten hvis makthaverene viste forståelse for permitteringer i lastebilnæringen og fiskerinæringen, ja da lever du virkelig på en annen planet enn meg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 10:55   #205
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg synes mange av uttalelsene fra politisk hold vitner om svært mye tid bak skrivebordet og veldig lite tid ute for å snakke og høre på folk. Derfor øker ikke % uttalelser tilliten min. Lese og pugge uttalelser kan vel alle klare å komme med. En klapp på skulderen og forståelse, se det er derimot mangelvare hos mange politikere. Du plukker det fra hverandre ved å ta ut det ordet "enkleste middelet" Alfa, med det uttrykket mente jeg rett og slett å høre litt på andre gå ut og se hva som rører seg blandt folk. Bruke litt tid på å forklare sammenhengene, slik at de blir forståelige. Mister du tilliten hvis makthaverene viste forståelse for permitteringer i lastebilnæringen og fiskerinæringen, ja da lever du virkelig på en annen planet enn meg.

Nei, då misforsto eg tydelegvis kva du meinte. Sjølvsagt bør politikarar vise empati for folk som er i ein vanskeleg situasjon, men mitt poeng var at bensinprisdebatten stort sett blir blåst totalt ut av dimensjonar ( av privatpersonar som både vil kutte skattar, avgifter og likevel få eit betre velferdstilbod enn vi har i dag ) - og at ingen er tent med at dei ansvarlege politikarane viser empati for den gruppa "bensinprisdemonstrantar". At arbeidstakarar vert permitterte og kanskje mister jobben er sjølvsagt ei heilt anna sak.

Sist redigert av Alfa : 30-05-08 kl 11:04. Årsak: fjerne litt smør på flesk
Gammel 30-05-08, 11:07   #206
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Nei, då misforsto eg tydelegvis kva du meinte. Sjølvsagt bør politikarar vise empati for folk som er i ein vanskeleg situasjon, men mitt poeng var at bensinprisdebatten stort sett blir blåst totalt ut av dimensjonar ( av privatpersonar som både vil kutte skattar, avgifter og likevel få eit betre velferdstilbod enn vi har i dag ) - og at ingen er tent med at dei ansvarlege politikarane viser empati for den gruppa "bensinprisdemonstrantar". At arbeidstakarar vert permitterte og kanskje mister jobben er sjølvsagt ei heilt anna sak.

Det er sikkert noen som klager uten grunn, men det er sikkert noen privatpersoner som klager med grunn også. Som kanskje blir nødt til å flytte. Ta barna vekk fra skole, kamerater, besteforeldre.
Høres ut som om ditt svar vil være til dem at de har vært dumme i utgangspunktet, som har lagt opp til en stram økonomi.
Isj, jeg synes det er for mye ovenfra og ned-holdnigner blandt enkelte her!

Og man trenger ikke tenke lenge for å komme på at dette også rammer bedrifter som i ytterste konsekvens går konk. Med de følgene det har for de ansatte.

Og Altså; jeg klager ikke over bensinprisen; men jeg er ikke så arrogant jeg tror det ikke finnes folk og bedrifter som får problemer pga av den. Men de skal jo selvfølgelig bare omstille seg, flytte, få nye jobber etc, etc. Uten å mokke.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 11:09   #207
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er sikkert noen som klager uten grunn, men det er sikkert noen privatpersoner som klager med grunn også. Som kanskje blir nødt til å flytte. Ta barna vekk fra skole, kamerater, besteforeldre.
Høres ut som om ditt svar vil være til dem at de har vært dumme i utgangspunktet, som har lagt opp til en stram økonomi.
Isj, jeg synes det er for mye ovenfra og ned-holdnigner blandt enkelte her!

Det er inga ovanfrå og ned-holdning å hevde at ein har ein altfot stram økonomi i utgangspunktet dersom ei utgift på 50-200 kroner i månaden gjer at privatøkonomien kollapsar. Det er sunt folkevett.

Gammel 30-05-08, 11:15   #208
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Det er inga ovanfrå og ned-holdning å hevde at ein har ein altfot stram økonomi i utgangspunktet dersom ei utgift på 50-200 kroner i månaden gjer at privatøkonomien kollapsar. Det er sunt folkevett.

Det har vel vært andre faktorer også som gjør at økonomien blir stram, renta har økt betydelig, samtidig som bensinprisen har økt voldsomt.
Det er summen av tingene. Og ikke alle har fått så fantastisk lønnsoppgjør enda.

Gammel 30-05-08, 11:24   #209
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Det har vel vært andre faktorer også som gjør at økonomien blir stram, renta har økt betydelig, samtidig som bensinprisen har økt voldsomt.
Det er summen av tingene. Og ikke alle har fått så fantastisk lønnsoppgjør enda.

Nei, det veit eg veldig godt, for mi gruppe er endå i streik.
Argumentasjonen din får det til å høyres ut som om nokon har fått større utgifter enn andre. Auka bensinprisar og høgre rente råkar meg akkurat like mykje som deg og alle andre. Men det er slik den økonomiske situasjonen er i dag.

Det folk ikkje ser ut til å forstå er at eit høgt forbruk er årsaka til at renta vert høg og at bensinen vert dyr. Tilsyeletande trur mange at ein både kan ha eit høgt forbruk over tid og at renta skal halde seg lav og bensinen bli billigare, og det går rett og slett ikkje an.

Gammel 30-05-08, 11:29   #210
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nei, det veit eg veldig godt, for mi gruppe er endå i streik.
Argumentasjonen din får det til å høyres ut som om nokon har fått større utgifter enn andre. Auka bensinprisar og høgre rente råkar meg akkurat like mykje som deg og alle andre. Men det er slik den økonomiske situasjonen er i dag.

Det folk ikkje ser ut til å forstå er at eit høgt forbruk er årsaka til at renta vert høg og at bensinen vert dyr. Tilsyeletande trur mange at ein både kan ha eit høgt forbruk over tid og at renta skal halde seg lav og bensinen bli billigare, og det går rett og slett ikkje an.

Ja, sekvfølgelig rammer økning i bensinprisen ulikt. De som er avhengig av bil og må kjøre langt, får dette mye hardere enn de som kan gå til jobben, og ikke henter og leverer noe sted. Jeg snakker mer på individ-nivå; mens du snakker samfunnsnivå. Er nok det som er forskjellen.

Gammel 30-05-08, 11:33   #211
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle gjerne sett en statistikk på økningen av bensinprisen de siste 20 åra, kontra økningen på kollektivprisen. Det har blitt mer og mer lønnsomt å kjøre bil - tror jeg.

Jeg har ca 25 km til jobb hver vei. La oss si at jeg har en bil som bruker 1l pr mil, så ville det bli ca 1200 kr pr måned med bensinpris på 12 kr pr liter. En økning på 5 kr per liter, ville gi en økning på 500 kr pr måned. Til sammenligning koster et månedskort på toget kr 1350.

I dag skal vi på familebesøk, det er ca 50 mil, det koster oss max 500kr i bensin. Med en økning på 5 kr pr liter ville det kanskje ha kostet oss 800kr. Vi kunne tatt toget, det koster ca 1400kr for oss tre.

Det burde være penger å spare på å velge kollektivt - mye! Og det er ikke i nærheten slik det er nå. Såvidt jeg kan se så har det blitt mer og mer lønnsomt å kjøre bil. Det er igrunnen lite å hente på å velge alternativer som kollektivt eller samkjøring.

OK - jeg vet at kollektivt ikke er et alternativt mange steder. Men som andre også har vært inne på - der er boligprisene lavere, og man har kanskje et større valg hvor man bosetter seg i forhold til jobb? Vi bor så langt unna jobben fordi alternativet ville vært mye dyrere og mye mindre. Vi kunne sikkert greid en enebolig et annet sted - og blitt avhengig av lang kjøring til jobb. Men akkurat som man tar høyde for økning i renta, må man da nesten ta høyde for økning i bensinprisene?

Kjører man 20000 i året, noe som faktisk er over 5 mil hver eneste dag året rundt, vil en økning på 5 kr pr liter utgjøre 10 000 pr år. Det er selvfølgelig en betydelig utgift, men da kan jeg ikke skjønne annet enn at man har et stort potensiale for å revurdere bilbruken! De aller fleste jeg kjenner bruker bilen mye mer enn det som strengt tatt er nødvendig.

I stede for å syte over at man ikke - bokstavelig talt - får dure rundt akkurat som det passer, så burde man kanskje være med på å gjøre sin lille del for miljøet (og egen økonomi).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 11:34   #212
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, bensinprisene påvirker alt i transportetappelandet Norge. Vi må ikke se oss blinde på 60 åringer i store suver som sutrer over å måtte ut med 100 kr mer pr kjøretur. Det er faktiske utfordringer i dette landet som andre land ikke har, og det er utforming og geografi Jeg jobbet så utrolig mye med dette på 90-tallet da bredbåndsutbyggingen skjøt fart. Sammenlignet med datterselskap i Danmark brukte vårt selskap utrolig mye mer penger på de samme utvidelsene av nettet uten å nå en brøkdel av det folketallet vårt naboland gjorde.

Det er ingen tvil om at enkelte bedrifter, gjerne de som eksporterer eller har langtidskontrakter på logistikk vil gå konkurs hvis drivstoggutgiften går mye opp nå. For å toppe utfordringene er krona rekordsterk og renta høynet en god del. Det står et betydlig antall arbeidsplasser i fare med en pris på 18 kr literen. På den annen side vil jo en stigning i arbeidsledigheten få renta ned, hvis ting henger sammen som det pleier, og da vil det jo være godt for noe

Jeg sitter ikke med noen fasit på utfordingene, men jeg etterlyser litt vilje til å se på hvordan disse tingene henger sammen og mulige støtteløsninger (hvertfall for næringene) i en tøffere periode.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 11:35   #213
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Ja, sekvfølgelig rammer økning i bensinprisen ulikt. De som er avhengig av bil og må kjøre langt, får dette mye hardere enn de som kan gå til jobben, og ikke henter og leverer noe sted. Jeg snakker mer på individ-nivå; mens du snakker samfunnsnivå. Er nok det som er forskjellen.

Men ein kan ikkje halde dei to tinga adskilte. For at privatøkonomien skal fungere, så må samfunnsøkonomien fungere. Det fins mange støttetiltak for familiar/personar som har det trangt økonomisk, og det at vi betaler skatt og avgifter er med på å sikre det velferdssystemet som hjelper dei som har det tøft. Du har heilt rett i at bilbruken avgjer om ein får 0 kroner eller 200 kroner ekstra i bensinutgifter i månaden, men eg synest verken 0 kroner eller 200 kroner er store utgifter.

Gammel 30-05-08, 11:38   #214
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Men altså, bensinprisene påvirker alt i transportetappelandet Norge. Vi må ikke se oss blinde på 60 åringer i store suver som sutrer over å måtte ut med 100 kr mer pr kjøretur. Det er faktiske utfordringer i dette landet som andre land ikke har, og det er utforming og geografi Jeg jobbet så utrolig mye med dette på 90-tallet da bredbåndsutbyggingen skjøt fart. Sammenlignet med datterselskap i Danmark brukte vårt selskap utrolig mye mer penger på de samme utvidelsene av nettet uten å nå en brøkdel av det folketallet vårt naboland gjorde.

Det er ingen tvil om at enkelte bedrifter, gjerne de som eksporterer eller har langtidskontrakter på logistikk vil gå konkurs hvis drivstoggutgiften går mye opp nå. For å toppe utfordringene er krona rekordsterk og renta høynet en god del. Det står et betydlig antall arbeidsplasser i fare med en pris på 18 kr literen. På den annen side vil jo en stigning i arbeidsledigheten få renta ned, hvis ting henger sammen som det pleier, og da vil det jo være godt for noe

Jeg sitter ikke med noen fasit på utfordingene, men jeg etterlyser litt vilje til å se på hvordan disse tingene henger sammen og mulige støtteløsninger (hvertfall for næringene) i en tøffere periode.

Eg er heilt einig i mykje av det du skriv.

Uansett korleis ein vrir og vender på det er bensin ei begrensa vare som kjem til å ta slutt, og med den auken som no skjer i privatbilisme vil dette kunne skje forholdsvis raskt. Det hastar å finne alternative energikjelder og å utvikle miljøvennleg teknologi som kan erstatte bensin. Det hjelper ikkje transportnæringa og eksportbedrifter på lang sikt å berre subsidiere bensin.

Gammel 30-05-08, 12:00   #215
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Men ein kan ikkje halde dei to tinga adskilte. For at privatøkonomien skal fungere, så må samfunnsøkonomien fungere. Det fins mange støttetiltak for familiar/personar som har det trangt økonomisk, og det at vi betaler skatt og avgifter er med på å sikre det velferdssystemet som hjelper dei som har det tøft. Du har heilt rett i at bilbruken avgjer om ein får 0 kroner eller 200 kroner ekstra i bensinutgifter i månaden, men eg synest verken 0 kroner eller 200 kroner er store utgifter.

Privatøkonomien og sammfunnsøkonomien er vel gjesidig avhengig av hverandre. Uten mange fungerende privatøkonomier til å betale statens utgifter fungerer ikke samfunnsøkonomien. Nå tror jeg ikke det er i fare pga økt bensinpris, altså.
Men det lønner seg mer og mer å bosette seg nærmere jobben, for å ikke få så store transportutgifter, det seg være kollektivt eller bil.
Da bir man veldig avhengig av at jobbsituasjonen er stabil. Ellers blir man flyttende rundt. Og med barn på slep kan det ikke være noen god løsning.

Gammel 30-05-08, 19:25   #216
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei, så du tror / mener det hjelper eller på noen måte fører noe bra med seg å møte velgerne med arroganse og manglende empati? Ho ho! Man kan gjerne kalle velgerne for hårsåre, men det er likevel de virkemidlene partiene har å benytte seg av. På en eller annen måte må politikerne innyde seg hos velgerne for å vinne deres gunst, og hvilken måte er smartest, tror du? Den måten emm viser til eller ved arroganse og å bagatellisere velgernes problemer?

Gammel 30-05-08, 20:42   #217
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke sikker på om det vil være så taktisk å si at "vi vet at det er vanskelig for noen av dere, men vi gjør det likevel". De lærer visst på sånne kommunikasjonskurs at meldingene må være entydige, og det vil jo ikke det ovenstående være. Synd, men sant, tror jeg.

Gammel 31-05-08, 01:16   #218
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Okei, så du tror / mener det hjelper eller på noen måte fører noe bra med seg å møte velgerne med arroganse og manglende empati? Ho ho! Man kan gjerne kalle velgerne for hårsåre, men det er likevel de virkemidlene partiene har å benytte seg av. På en eller annen måte må politikerne innyde seg hos velgerne for å vinne deres gunst, og hvilken måte er smartest, tror du? Den måten emm viser til eller ved arroganse og å bagatellisere velgernes problemer?

Forsøk å finne fornuftige argumenter i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg tror ikke arroganse fører noe bra med seg i noen sammenhenger, men jeg synes heller ikke regjeringen i denne saken har utvist arroganse. De har derimot argumentert saklig hvorfor de ikke vil redusere bensinavgiftene, men øke dem. Det jeg har påpekt, og som jeg gjerne gjentar; jeg synes det er fjollete at regjeringen burde utvise empati i en sak som denne. De som sliter med dyrere bensin/diesel i Norge, har det vanvittig mye enklere enn hva man f.eks. har i Øst-Europa. Empatien kan regjeringen spare til andre saker.

Jeg synes også bensinen har blitt dyr, og jeg liker heller ikke tanken på at den kan bli veldig mye dyrere, men å kreve reduksjon i avgiftene er ikke noe annet enn sutring.

Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 02:00   #219
El Sig
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
El Sig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Eg er sikkert rar for eg blir stolt og glad over å ha regjeringspolitikarar som ikkje brukar det enklaste middelet for å bli sittande med makta. Det aukar rett og slett tillita mi til at dei fører ein ansvarleg politikk sjølv den nokre gonger er upopulær.

Vel talt. Verden står overfor en kjempeutfordring med global oppvarming. At prisen på bensin stiger er et stort problem for mange, selvsagt. Men dette har allerede ført til mer bruk av kollektive transportmidler i USA og at folk der borte kjøper mindre og mer bensingjerrige biler enn tidligere. Pris er desverre et av få virkemidler som kan presse gjennom energieffektivisering og teknologiutvikling. Endelig kan vi snu trenden med økte utslipp fra veitrafikken som har vært konstant siden oljekrisa siden det nå blir mulig å kjøpe stadig mer bensingjerrige biler.

Og det er faktisk mulig å spare penger ved å tenke miljø. Et eksempel: Har du en passe gammel bil som bruker opp mot 1 liter bensin på mila og bytter til en miljøvennlig Toyota Prius (0,43l/mil) er det penger å spare. Med gjennomsnittlig norsk kjørelengde på 16 000 km og en bensinpris på 14 kr vil du spare 12 768 kr i bensinutgifter, altså mer enn 1000kr spart i måneden!

Flott at politikerne i denne tida står samlet (bortsett fra FrP) om å øke prisen med 5 øre fra 1. juli. Til og med skattelette-partiet Høyre er med på dette. Og Erna har forklart at med avgiftsøkningen vil en tur Oslo - Bergen bli hele en krone og sytti øre dyrere...

Den brede fronten for et bedre klima lover bra for framtida.

El Sig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 08:21   #220
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forsøk å finne fornuftige argumenter i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg tror ikke arroganse fører noe bra med seg i noen sammenhenger, men jeg synes heller ikke regjeringen i denne saken har utvist arroganse.

Halvorsen har selv uttalt (var det etter meningsmålingen i 2005, tro?) at årsaken til nedgangen skyldes at partiet var for selvopptatte. Enkelte politikere skjønner fremdeles ikke at de må sette velgerne i sentrum. Det er ikke snakk om å kosemose, velgerne er ikke dumme, men man må snakke et språk de forstår.

Opprinnelig lagt inn av Nebbia

De som sliter med dyrere bensin/diesel i Norge, har det vanvittig mye enklere enn hva man f.eks. har i Øst-Europa. Empatien kan regjeringen spare til andre saker.

Du glemte fattige barn i Afrika.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:26.