|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
|
|
|
|
#202 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#203 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er sikkert rar for eg blir stolt og glad over å ha regjeringspolitikarar som ikkje brukar det enklaste middelet for å bli sittande med makta. Det aukar rett og slett tillita mi til at dei fører ein ansvarleg politikk sjølv den nokre gonger er upopulær. |
|
|
|
|
|
#204 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg synes mange av uttalelsene fra politisk hold vitner om svært mye tid bak skrivebordet og veldig lite tid ute for å snakke og høre på folk. Derfor øker ikke % uttalelser tilliten min. Lese og pugge uttalelser kan vel alle klare å komme med. En klapp på skulderen og forståelse, se det er derimot mangelvare hos mange politikere. Du plukker det fra hverandre ved å ta ut det ordet "enkleste middelet" Alfa, med det uttrykket mente jeg rett og slett å høre litt på andre gå ut og se hva som rører seg blandt folk. Bruke litt tid på å forklare sammenhengene, slik at de blir forståelige. Mister du tilliten hvis makthaverene viste forståelse for permitteringer i lastebilnæringen og fiskerinæringen, ja da lever du virkelig på en annen planet enn meg. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Nei, då misforsto eg tydelegvis kva du meinte. Sjølvsagt bør politikarar vise empati for folk som er i ein vanskeleg situasjon, men mitt poeng var at bensinprisdebatten stort sett blir blåst totalt ut av dimensjonar ( av privatpersonar som både vil kutte skattar, avgifter og likevel få eit betre velferdstilbod enn vi har i dag Sist redigert av Alfa : 30-05-08 kl 11:04. Årsak: fjerne litt smør på flesk |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Deltidsmamma
|
Det er sikkert noen som klager uten grunn, men det er sikkert noen privatpersoner som klager med grunn også. Som kanskje blir nødt til å flytte. Ta barna vekk fra skole, kamerater, besteforeldre. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det er inga ovanfrå og ned-holdning å hevde at ein har ein altfot stram økonomi i utgangspunktet dersom ei utgift på 50-200 kroner i månaden gjer at privatøkonomien kollapsar. Det er sunt folkevett. |
|
|
|
|
|
#208 |
|
Deltidsmamma
|
Det har vel vært andre faktorer også som gjør at økonomien blir stram, renta har økt betydelig, samtidig som bensinprisen har økt voldsomt. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Nei, det veit eg veldig godt, for mi gruppe er endå i streik. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, sekvfølgelig rammer økning i bensinprisen ulikt. De som er avhengig av bil og må kjøre langt, får dette mye hardere enn de som kan gå til jobben, og ikke henter og leverer noe sted. Jeg snakker mer på individ-nivå; mens du snakker samfunnsnivå. Er nok det som er forskjellen. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg skulle gjerne sett en statistikk på økningen av bensinprisen de siste 20 åra, kontra økningen på kollektivprisen. Det har blitt mer og mer lønnsomt å kjøre bil - tror jeg. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Men altså, bensinprisene påvirker alt i transportetappelandet Norge. Vi må ikke se oss blinde på 60 åringer i store suver som sutrer over å måtte ut med 100 kr mer pr kjøretur. Det er faktiske utfordringer i dette landet som andre land ikke har, og det er utforming og geografi |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Men ein kan ikkje halde dei to tinga adskilte. For at privatøkonomien skal fungere, så må samfunnsøkonomien fungere. Det fins mange støttetiltak for familiar/personar som har det trangt økonomisk, og det at vi betaler skatt og avgifter er med på å sikre det velferdssystemet som hjelper dei som har det tøft. Du har heilt rett i at bilbruken avgjer om ein får 0 kroner eller 200 kroner ekstra i bensinutgifter i månaden, men eg synest verken 0 kroner eller 200 kroner er store utgifter. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt einig i mykje av det du skriv. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Deltidsmamma
|
Privatøkonomien og sammfunnsøkonomien er vel gjesidig avhengig av hverandre. Uten mange fungerende privatøkonomier til å betale statens utgifter fungerer ikke samfunnsøkonomien. Nå tror jeg ikke det er i fare pga økt bensinpris, altså. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Ringskrømt
|
Okei, så du tror / mener det hjelper eller på noen måte fører noe bra med seg å møte velgerne med arroganse og manglende empati? Ho ho! Man kan gjerne kalle velgerne for hårsåre, men det er likevel de virkemidlene partiene har å benytte seg av. På en eller annen måte må politikerne innyde seg hos velgerne for å vinne deres gunst, og hvilken måte er smartest, tror du? Den måten emm viser til eller ved arroganse og å bagatellisere velgernes problemer?
|
|
|
#217 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg er ikke sikker på om det vil være så taktisk å si at "vi vet at det er vanskelig for noen av dere, men vi gjør det likevel".
|
|
|
#218 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#219 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2008
![]() |
Vel talt. Verden står overfor en kjempeutfordring med global oppvarming. At prisen på bensin stiger er et stort problem for mange, selvsagt. Men dette har allerede ført til mer bruk av kollektive transportmidler i USA og at folk der borte kjøper mindre og mer bensingjerrige biler enn tidligere. Pris er desverre et av få virkemidler som kan presse gjennom energieffektivisering og teknologiutvikling. Endelig kan vi snu trenden med økte utslipp fra veitrafikken som har vært konstant siden oljekrisa siden det nå blir mulig å kjøpe stadig mer bensingjerrige biler. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Ringskrømt
|
Halvorsen har selv uttalt (var det etter meningsmålingen i 2005, tro?) at årsaken til nedgangen skyldes at partiet var for selvopptatte. Enkelte politikere skjønner fremdeles ikke at de må sette velgerne i sentrum. Det er ikke snakk om å kosemose, velgerne er ikke dumme, men man må snakke et språk de forstår.
Du glemte fattige barn i Afrika.
|
![]() |
|
|