|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"
Ingen har påstått noe sånt. Det er en risiko for at man påvirker tarmenes naturlige flora og tarmfunksjonen ved eksponering av kumelkproteiner i spedbarnsalder. En risiko for å trigge allergiutvikling. Det er ikke noen automatikk i dette.
Jeg helt enig med deg i at det er krisemaksimering. Men det er så enkelt å ikke la halvtårsgamle barn smake på is. Dessuten tror jeg mange snakker generelt rundt å gi barn mat de ikke har godt av i så ung alder her. Ikke utelukkende en sleik av isen. Jeg er ikke hysterisk med brus og godteri, men jeg var uhyre forsiktig ved introduksjon av mat. Tarmsystemet er ikke ferdig utviklet på spedbarn, og jeg har sett nok av allergi og mageproblemer i omgangskretsen til å vite hvor stor forringelse av livskvaliteten det er snakk om for noen. Jeg driter i om noen syns jeg er hysterisk og perfekt fordi jeg ikke ønsker å risikere at barnet mitt skal utvikle noe sånt.
Da har vi helt forskjellig erfaring når det gjelder dette. Og antakelig litt forskjellig syn på hva slags avgjørelser det passer for et spedbarn å ta.
Igjen, vi har helt forskjellig erfaring med spedbarns ønske om å smake på mat. Mulig mitt barn var og er veldig rar, men hun var iallefall rimelig godt fornøyd med å spise sin mat mens vi spiste vår. Det var helt naturlig for henne å spise sin egen mat uten å sikle på vår. Det har alltid vært en selvfølge at vi foreldrene tar viktige avgjørelser når det gjelder hennes nåværende og fremtidige helse, så jeg har nok nektet henne å smake på ting hun har hatt lyst på i blant også. Tross alt vet jeg det meste bedre enn henne når det gjelder kosthold. Nå når hun er fire får hun selvsagt smake på alt, men nå er også tarmsystemet utviklet nok.
![]() |
#2 |
Tankefull
|
Enig.
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Perfekte mødre"[quote=Kasia;102479]Ingen har påstått noe sånt. Det er en risiko for at man påvirker tarmenes naturlige flora og tarmfunksjonen ved eksponering av kumelkproteiner i spedbarnsalder. En risiko for å trigge allergiutvikling. Det er ikke noen automatikk i dette.
![]() |
#4 |
Borte
|
Det vet du ikke. Det anbefales å vente med kumelk til barn helt til de er i slutten av første leveår, og selv da i små mengder. Dette er kostholdsråd som gjelder alle barn, og ikke bare de som er utsatt for allergier.
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Jeg redigerer meg selv: det er snakk om en liten smak, og det er mest sannsynlig ikke skadelig for de fleste barn.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
![]() Sv: "Perfekte mødre"En annen ting jeg lurer på (og som jeg ikke vet noe om) er hvorfor man fraråder å gi barn fisk før fylte 1 år (pga. faren for allergier), når man samtidig anbefaler tran?
![]() |
#7 |
Passiv
|
Nå stikker jeg hode inn i løvens hule; jeg anbefaler ikke tran fordi de ofte er av dårlig kvalitet |
![]() |
![]() |
#8 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Er det omega3 i det?
![]() |
#10 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: "Perfekte mødre"Jeg må i denne diskusjonen si meg enig med Lykkeliten og Elin.
![]() |
#11 |
Ser lyst på livet
|
Jeg har fått beskjed om å ikke spise tran eller å gi barna mine tran, da det kan være rester av fiskeproteiner i denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|