Sv: "Perfekte mødre"
Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.
Jeg har tilgode å treffe en baby på ca 6-9 mnd som er virkelig nysgjerrig på å smake noe som helst utenom det den er vandt til å spise/drikke.
Barn fra ett år og oppover er selvsagt noe helt annet...
Min datter vil spise stort sett bare det som vi voksne spiser hun, og slik har hun vært fra hun var 6 måneder og ble introdusert for litt og litt mat gradvis. Hun strakk seg over til fatene våre og sa "øh,øh,øh" . Hun var meget nysgjerrig! Hun har fått smake det meste etter fylte 1 år. Hun liker alt hun får servert og det ser heldigvis ut som om hun foreløpig ikke har noen allergier. Hun har heller ikke tarmproblemer slik jeg har hatt siden fødselen.
Jeg gir henne fortsatt ikke svært sterk og krydret mat (vet egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjør det, for barn i India og Mexico og andre land med sterk krydret mat, har langt færre allergier enn norske barn) eller godteri, men hun får smake. Jeg har også sagt til svigermor at det er strengt forbudt å gi en geletopp mellom hver bit med brødskive for å "lure" henne til å spise, slik hun gjør med nevøen min. Da er det bedre at hun ikke spiser noe, for spiser gjør hun, om hun er sulten.
Noe jeg lurer på er hvorfor det er langt mer allergier i Norge enn andre land? Har på følelsen av at nesten alle jeg kjenner har en eller allergi eller intoleranse.( Her i Ned. Antiller hvor jeg bor, eksisterer nesten ikke allergi, men derimot har hver og annenhver diabetes.) Noen som har noe forskningsfakta på det? Skulle vært artig å lese noen teorier og tanker om det. Er det klimaet? All kumelken vi drikker? All fisken vi spiser? Alt sukkeret vi spiser? Alt brødet vi spiser? Er det andre årsaker? Stress? For lite søvn?