Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-08, 09:13   #221
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

... velgerne er ikke dumme, men man må snakke et språk de forstår.

Hvis ikke velgerne forstår hva politikerne har sagt i denne saken er de dumme. Dumme som brød.

Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 09:45   #222
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Du glemte fattige barn i Afrika.

Minner meg på om at jeg skal ta litt mindre smør på brødskiva til lunsj.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 09:49   #223
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Forsøk å finne fornuftige argumenter i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg tror ikke arroganse fører noe bra med seg i noen sammenhenger, men jeg synes heller ikke regjeringen i denne saken har utvist arroganse. De har derimot argumentert saklig hvorfor de ikke vil redusere bensinavgiftene, men øke dem. Det jeg har påpekt, og som jeg gjerne gjentar; jeg synes det er fjollete at regjeringen burde utvise empati i en sak som denne. De som sliter med dyrere bensin/diesel i Norge, har det vanvittig mye enklere enn hva man f.eks. har i Øst-Europa. Empatien kan regjeringen spare til andre saker.

Jeg synes også bensinen har blitt dyr, og jeg liker heller ikke tanken på at den kan bli veldig mye dyrere, men å kreve reduksjon i avgiftene er ikke noe annet enn sutring.

Du kan umulig ha lest emm's innlegg særlig godt.

Gammel 31-05-08, 09:50   #224
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis ikke velgerne forstår hva politikerne har sagt i denne saken er de dumme. Dumme som brød.

Gjør du deg vanskelig nå, Nebbia? Det er jo et faktum at prisøkningen skapte sterke reaksjoner hos mange, og det er jo revnende likegyldig om du mener de er hårsåre eller dumme som brø, politikerne må uansett forholde seg til velgerne sine, og ved "å snakke et språk velgerne forstår" mener jeg å vise forståelse og empati fremfor arroganse og bagatelliseringer.

Gammel 31-05-08, 10:08   #225
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig.

Gammel 31-05-08, 21:22   #226
Nebbia
Passiv

Standard

Gjør du deg vanskelig nå, Nebbia? Det er jo et faktum at prisøkningen skapte sterke reaksjoner hos mange, og det er jo revnende likegyldig om du mener de er hårsåre eller dumme som brø, politikerne må uansett forholde seg til velgerne sine, og ved "å snakke et språk velgerne forstår" mener jeg å vise forståelse og empati fremfor arroganse og bagatelliseringer.

Jeg prøver ikke å gjøre meg vanskelig, men jeg har vanskelig for å forstå bakgrunnen til det voldsomme engasjementet. Flere har påpekt at det er summen av alle de ekstra utgiftene som er årsaken til at folk reagerer nå. I så fall burde det blir opptøyer når Gjedrem snart justerer renten opp igjen. Jeg føler meg overbevist om at så ikke skjer.

Og når det gjelder dine betraktninger om at politikere må forholde seg til sine velgere, er det tydeligvis liv laga for Det Politiske Parti allikevel.

Svar med sitat
Gammel 31-05-08, 21:55   #227
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når det gjelder dine betraktninger om at politikere må forholde seg til sine velgere, er det tydeligvis liv laga for Det Politiske Parti allikevel.

Men var det virkelig en bombe for deg?
Man kan helt enkelt og greit stikke hodet i sanden og tro at alle en dag vil se de store sammenhengene og forstå dyptliggende politiske vendinger. Inntil da må man drive opplysning, for en gang å komme dit at de fleste faktisk forstår. Eller så kan man fortestte å velge å dele leiren i en "elite" og "folk flest". Populisme har ført til mye rart opp gjennom, jeg tror hverken du, Skremmern eller jeg er så uenig i hvordan dette henger sammen. Hvordan man bør kommunisere det og forholde seg til materien er vi derimot veldig uenig om. Slik er det bare

Sist redigert av emm : 01-06-08 kl 00:36.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 00:40   #228
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jeg driter i hvor mye drivstoffet koster.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 10:00   #229
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har uenigheten nå kokt ned til at man debatterer hvorvidt politikerne burde sagt "staaakkars dere".

???

Ellers anbefales det å lese Carl I Hagens sisteside i Morgenbladet denne uken, for en innføring i populisme og en utrolig mangel på kunnskap om/forståelse av økonomi.

Gammel 01-06-08, 11:07   #230
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har uenigheten nå kokt ned til at man debatterer hvorvidt politikerne burde sagt "staaakkars dere".

???

Alvorlig talt, Polyanna.

Gammel 01-06-08, 11:40   #231
Slettet bruker
Passiv

Standard

Økte drivstoffpriser handler ikke bare om privatbilhold, men om veldig mange andre ting også. Det er lett å sitte midt i oslogryta og bedyre at man må bruke bilen mindre. Utfordringen ligger gjerne i at i tillegg til økte kostnader for bilhold, kommer økte transportpriser på nødvendige husholdningsvarer og annet. Økte transportpriser gjenspeiler seg i det generelle prisnivået, og fører til generell prisstigning og derav også høyere rente. For dere som sitter i Oslogryta vil ikke dette gi noe særlig utslag, men for oss som bor i deler av landet der det slett ikke finnes jernbane som alternativ transportvei, har det ganske mye å si.
Frukt som koster ti kroner kiloen i Oslo koster gjerne det tre-firedobbelte her hvor jeg bor, i tillegg til at lønningene er lavere og boligprisene nesten like høye. Summen av alt dette merkes, og utgjør langt mer enn et par hundrelapper i måneden.

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 11:48   #232
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Økte drivstoffpriser handler ikke bare om privatbilhold, men om veldig mange andre ting også. Det er lett å sitte midt i oslogryta og bedyre at man må bruke bilen mindre. Utfordringen ligger gjerne i at i tillegg til økte kostnader for bilhold, kommer økte transportpriser på nødvendige husholdningsvarer og annet. Økte transportpriser gjenspeiler seg i det generelle prisnivået, og fører til generell prisstigning og derav også høyere rente. For dere som sitter i Oslogryta vil ikke dette gi noe særlig utslag, men for oss som bor i deler av landet der det slett ikke finnes jernbane som alternativ transportvei, har det ganske mye å si.
Frukt som koster ti kroner kiloen i Oslo koster gjerne det tre-firedobbelte her hvor jeg bor, i tillegg til at lønningene er lavere og boligprisene nesten like høye. Summen av alt dette merkes, og utgjør langt mer enn et par hundrelapper i måneden.

Det er tull å sette Oslo opp mot resten av landet. Du kan jo gå innom noen butikker og sjekke gjennomsnittspris for frukt og grønnsaker, så skal jeg gjøre det samme. Prisforskjellene er ikke store. Og med det samme du sjekker, kan du gå inn på Finn.no og se på boliger og regne ut gjennomsnittlig kvadratmeterpris. Jeg skal gjøre det samme for Oslo-området, så kan vi jo om prisene er nesten like høye.

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 11:51   #233
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er tull å sette Oslo opp mot resten av landet. Du kan jo gå innom noen butikker og sjekke gjennomsnittspris for frukt og grønnsaker, så skal jeg gjøre det samme. Prisforskjellene er ikke store. Og med det samme du sjekker, kan du gå inn på Finn.no og se på boliger og regne ut gjennomsnittlig kvadratmeterpris. Jeg skal gjøre det samme for Oslo-området, så kan vi jo om prisene er nesten like høye.

Helt greit det. Det har vært gjort utallige ganger før, men ingen problem for meg.

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 11:58   #234
Slettet bruker
Passiv

Standard

http://www.eiendomsmeglingsnemnda.no...1/1/1841_1.pdf

Jeg bor da altså i Tromsø.

Det tar nok mer arbeid å finne matvareprisene, men de finnes garantert et sted de også.

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 12:06   #235
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at det blir for enkelt å gjøre dette til en Oslo-versus-de-som-har-forstått-det-greie, selv om jeg forstår argumentene i forhold til å selv kjenne prisøkningen på lommeboka. Man kan ha en generell holdning til at avgiftene på bensinpriser skal holdes på nåværende nivå/økes uansett om man bor i Oslo eller i mer usentrale strøk. Det samme gjelder også om man har dårlig råd og mottar sosialhjelp, man kan fortsatt ha et engasjement som ikke går i retning av lave bensinpriser. Jeg tror at dette i stor grad dreier seg om holdninger man har, ikke kun hvor tynn lommeboka er eller hvor man måtte finne på å bo.

Gammel 01-06-08, 12:16   #236
Slettet bruker
Passiv

Standard

http://www.ssb.no/emner/02/barn_og_u...i/oko0119.html

http://www.ssb.no/emner/02/barn_og_u...i/oko0103.html

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 13:26   #237
Nebbia
Passiv

Standard

Takk for tallene!

De viser altså at gjennomsnittlig husholdningsinntekt ikke er nevneverdig forskjellig. Husholdningne i Nord-Norge er 0,2 personer større enn på Østlandet, så reellt sett er den noe lavere pr. person.

Husprisene viser en klar forskjell. I Tromsø er kvadratmeterprisen 27 100, mens den er 34 000 i Oslo. For et hus/leilighet på 100 kvadrat, er det altså i gjennomsnitt 690 000 billigere i Tromsø. Tromsø er i en særstilling med veldig høye huspriser sammenliknet med resten av Nord-Norge hvor snittprisen ligger på 20 800 - altså en besparelse på drøyt 1,3 millioner sammenliknet med Oslo.

Da fraktutjevningstillegget ble fjernet for noen år siden, medførte det høyere bensinpriser i desentraaliserte områder, men med mindre matvareprisene er sykt høye, viser tallene med all tydelighet at levekostnadene i Nord-Norge er langt lavere enn på Østlandet.

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 14:41   #238
Slettet bruker
Passiv

Standard

Takk for tallene!

De viser altså at gjennomsnittlig husholdningsinntekt ikke er nevneverdig forskjellig. Husholdningne i Nord-Norge er 0,2 personer større enn på Østlandet, så reellt sett er den noe lavere pr. person.

Husprisene viser en klar forskjell. I Tromsø er kvadratmeterprisen 27 100, mens den er 34 000 i Oslo. For et hus/leilighet på 100 kvadrat, er det altså i gjennomsnitt 690 000 billigere i Tromsø. Tromsø er i en særstilling med veldig høye huspriser sammenliknet med resten av Nord-Norge hvor snittprisen ligger på 20 800 - altså en besparelse på drøyt 1,3 millioner sammenliknet med Oslo.

Da fraktutjevningstillegget ble fjernet for noen år siden, medførte det høyere bensinpriser i desentraaliserte områder, men med mindre matvareprisene er sykt høye, viser tallene med all tydelighet at levekostnadene i Nord-Norge er langt lavere enn på Østlandet.

Man kan lese mye rart av statistikk. Spesielt når den tar utgangspunkt i medianverdier og ikke gjennomsnitt.

Boligprisene i Tromsø tilsvarer omtrent boligprisene i Asker.
Vi betaler transporttillegg på absolutt alt. Det være seg drivstoff, matvarer, møbler, byggevarer you name it. Vi har til og med dyrere nettleie på strømmen her hvor den faktisk blir produsert enn det dere må ut med i Oslo.
Ja, matvareprisene er faktisk en god del høyere her. I tillegg er kvaliteten på frukt og grønt vesentlig dårligere. Kollektivtilbudet er dårlig, feriereiser dyre (bil eller fly eneste alternativ, og 200 mil til nærmeste flyplass eller fergetransport ned til sentraleuropa), strømforbruket høyere pga. mye lenger vintersesong osv.osv.

Det er store forskjeller mellom landsdelene i reell kjøpekraft (dette pleier å komme frem i media rundt skatteoppgjørstid når statistikkene er ferdige, dog ikke i Osloavisene). Det er ingen tvil om at det sentrale østlandsområdet scorer svært høyt på kjøpekraftstatistiken i forhold til de fleste andre steder.

Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 07:41   #239
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Man kan lese mye rart av statistikk. Spesielt når den tar utgangspunkt i medianverdier og ikke gjennomsnitt.

Boligprisene i Tromsø tilsvarer omtrent boligprisene i Asker.

Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. Det var ikke min intensjon å villede - jeg la ikke merke til at de opererte med median og ikke gjennomsnitt. Selv om median er et langt mer konstruert statistisk begrep enn gjennomsnitt, har det sin funksjon når man lager statistikk over boligpriser. Median brukes når man ønsker å se på "reelle" gjennnomsnitt, og vil bort fra uteliggere. Ekstremprisobjekter er kuriositeter som ødelegger det "reelle" gjennomsnittet, og det er ingen tvil om at de finnes i langt større skala på østlandet. En median maskerer utslagene disse ekstremutslagene har i et gjennomsnitt, og er således mer hensiktsmessig å bruke til boligstatistikk.

Jeg har tatt deg på ordet og sammenliknet Asker med Tromsø. I rapporten fra eiendomsmeglingsnemda står Asker oppført med en median på 28500. Jeg sjekket 50 villkårlige hus og eneboliger i Asker på Finn.no og fikk en median på 27980. For Tromsø fikk jeg en median på 25200 og et gjennomsnitt på 25160. I rapporten står Tromsø oppført med en median på 27100, så det er mulig at korreksjonen som tydeligvs finner sted i Tromsø allerede merkes, men forholdet mellom median og gjennomsnitt er veldig likt. Hva som viktigere er, er forskjellen mellom median og gjennomsnitt i Asker. Der er gjennomsnittet 36900 blant boligene jeg fant, fordi det finnes en del ekstremprisobjekter som som medianen ignorerer. Så i den grad du synes statistikken til eiendomsmeglingsnemda forvrenger statistikken, så forvrenges den i Tromsøs favør.

Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 12:46   #240
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

En annen nevnte tidligere å tråden at dette medførte uheldigheter for kollektivtransporten også. Her hvor jeg befinner meg nå (på ferie); så blir kolektivtransporten dyrere.
Er det også å sutre hvis man klager over det; for litt mer i kollektiv-utgifter har de fleste råd til, vi har det så bra i Norge nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.