Sv: "Perfekte mødre"
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså Trenger jeg si mer?
Nå er jeg såpass gammel at jeg har sett en utvikling. Hva skjer? Da min søster fikk sin førstefødte i 1985 skulle alle barn ligge på magen. Begrunnelse: Hvis de gulpet eller kastet opp så ville de ikke bli kvelt, og de ble sterkere i nakke og rygg.
Når jeg fikk mitt første barn i 1992 var det ikke sånn lenger. Pga. krybbedød måtte man IKKE legge barnet på magen. Barnet skulle ligge på rygg. Samme gjaldt når jeg fikk min sønn i 1994.
Så i 2000 fikk jeg minstejenta. Da skulle alle barn ligge på siden. Det var fordi de ikke skulle kveles dersom de kastet opp.
Da jeg var baby var det ikke så vanlig å amme barna. Jeg husker, senere, at de voksne snakket om for lite næring i morsmelka og derfor var det best med industriprodusert melk. Da fikk babyen akkurat det den trengte. Sååå jeg ble ikke ammet. Kun såvidt etter fødselen.
Hva har jeg lært av dette?
Jo, bruk sunn fornuft. Hør på gode råd og begrunnelsen for det. Vurder så om det er noe du vil ta til etterretning og følge eller om du fint kan bruke egen sunn fornuft. Denne praksisen brukte jeg når jeg fikk minstejenta. Da var det ting som var endret på de 6 årene siden forrigemann.
Førstegangsforeldre er ofte redd for å gjøre noe feil. De streber etter å være perfekte (ikke alle da men) og titter forskrekket når noen gjør det annerledes enn det som står i bøkene. Så får man flere barn og man tar langt lettere på ting, men selvfølgelig på en trygg måte, om dere forstår 
Ja, dette med å bruke sunn fornuft kontra dette med hva som ikke var farlig før. Min mor brukte sin sunne fornuft i 1974 ved å amme meg i 9 mnd(dog med tillegg av kumelk fra 6 mnd som nå er fy), røyket ikke i svangerskapet eller etterpå (selv om det var veldig vanlig), svært restriktiv med godteri og is, svært fokusert på sunne matvaner og kosthold, brukte bilsete på meg og søsteren min selv om alle andre kalte det barnemishandling, brukte ulltøy når alle andre syntes det var teit og hadde fødselspermisjon.
Man kunne faktisk bruke sunn fornuft da også, akkurat som nå. Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.
|