Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Flere med partner som ikke leser?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-08, 15:15   #21
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere med menn som ikke leser?

LøveMannen leser ikke bøker. Han har visstnok lest to bøker i sitt liv. For meg er dette helt uforståelig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 15:33   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min har kraftig dysleksi og leser lite. Han leser masse bruksanvisninger, datamanualer og lignende, men aldri litteratur. Jeg har tenkt en del på det du nevner om han går glipp av noe. Jeg har lenge tenkt at det må han gjøre, men jeg er ikke så sikker lenger. Ut i fra min tankegang virker det utrolig kjipt å ikke lese litteratur og jeg føler absolutt at jeg går glipp av noe om det går lang tid uten at jeg leser.

Jeg vet at det er viktig for meg med litteratur. Jeg er interessert i sånt. Samtidig er det mange ting jeg er totalt uinteressert i som han bruker mye tid på. Hvem som går glipp av hva og om man går glipp av noe helt nødvendig er jeg ikke så sikker på lenger.

Det virker som om han har et flott liv om han ikke leser.
Han får med seg mye annet i livet som han er interessert i.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 15:34   #23
Left
Passiv

Standard

Sambo leser Vi Menn, og VG. Han har kanskje lest 5 bøker til sammen i hele sitt liv. Over min fatteevne, for jeg leser alt jeg kommer over. Både magasiner og bøker, tegneserier og ja, kort sagt alt som byr seg.

Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 15:45   #24
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Mannen leser ikke bøker, tror han kun har lest en bok siden vi ble sammen for 25 år siden, og det var den boka om den norske gutten som var bløder og døde av aids etter en blodoverføring.
Han leser kun aviser og blader i dag.
Jeg leser heller ikke bøker lenger, leste en del før jeg fikk barn nr 2, etter det har jeg ikke lest noe særlig med bøker, grunnen er at da blir jeg oppe hele natten, for da jeg først begynner å lese en bok så klarer jeg ikke å legge den fra meg før den er ferdiglest.

Gammel 02-06-08, 17:20   #25
jannski
Utålmoooodig

jannski sin avatar

Hvor: Trondheim
jannski er litt kul
Standard

Sv: Flere med partner som ikke leser?

Min mann leser bare tromme- og sykkelblader og -kataloger. Han har nok et udiagnostisert konsentrasjonsproblem, synes han selv, og jeg er nok enig. Han tok et høgskolestudium på nesten bare forelesninger. Han leste nesten ikke fagbøker.

Jeg er svært interessert i litteratur, men har fått lest alt for lite nå i småbarnstida. For meg er nesten alle bøker diamanter og uoppdagede verdener. Jeg skjønner ikke at ikke alle er ivrige lesere.

Men jeg og mannen er et topp team likevel!

jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 22:48   #26
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Jeg er glad i å lese, både skjønn og faglitteratur. Magasiner er også kjekt. Min mann derimot leser ikke. Det eneste jeg har sett ham lese er Donalt, og kanskje VG innimellom. Han sier selv også at han hater å lese.

For meg er det nesten uforståelig og jeg tenker noen ganger at han går glipp av viktig tankegods. Men gjør han det?

Er det noen andre som har menn som ikke leser, og tanker omkring dette?

Min kjære leser heller aldri bøker. Det eneste han liker å lese er aviser. For meg som elsker å lese er det veldig rart, og jeg tar meg selv i å tenke at han mangler noe i livet sitt. Dette er kanskje den største kulturforskjellen mellom oss (han kommer fra den Dominikanske republikk). Han er vant til et liv der man jobber mye, bor tett sammen og prioriterer å kjøpe andre ting enn bøker. Jeg har truffet foreldrene hans og nesten alle søsknene og niesene og nevøene hans, og de leser heller ikke. Den eneste boka de har i hus er Bibelen.

Dessuten tror jeg at han har samme forhold til trening som jeg har til lesing (og omvendt). For ham er trening avslapping, egentid, avkobling, noe han gjør for interessens skyld osv.

Gammel 03-06-08, 11:38   #27
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min sambo har dysleksi og et udiagnostisert et_eller_annet ukonsentrertproblem.. Han har lest utrolig lite i hele livet, men etter at han fikk barn med meg og måtte lese barnebøker til f eks leggeseansen (jeg er litt nazi ja..), så leser han faktisk bedre! Trening gjør mester, leseferdigheter er noe man må vedlikeholde hele livet, og går det tregt er det ikke rart at man syns det er kjedelig..
røver å sette meg inn i mannens ståsted:

Gammel 03-06-08, 11:45   #28
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann leser aldri annet enn båtblader pga dysleksi. Vi har diskutert det noen ganger (som oftest når jeg er helt oppslukt i en bok og ikke klarer å fungere sosialt før den er lest ferdig ) og han føler ikke at han går glipp av stort. Det er sårt for han at han ikke får til lesingen, så jeg maser ikke noe om det. Han mener han kompenserer ved å se på Discovery og National Geographic Channel.

Gammel 03-06-08, 11:48   #29
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

min mann leser VG, lokalavisa, biltemakataloger og motorblader.....

Hvorfor sukk? Plager det deg at han ikke leser?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har ikke en mann som ikke leser. Jeg er egentlig glad for det, selv om jeg vet at det funker for mange.

Gammel 03-06-08, 12:51   #30
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hvorfor sukk? Plager det deg at han ikke leser?

ja, det gjør faktsk det. JEG mener han går glipp av mye ved ikke å lese. Men jeg vet og at det ikke er noe jeg kan gjøre med det og at han må få bestemme selv, så det er ikke ett stort tema.

Gammel 03-06-08, 14:11   #31
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

ja, det gjør faktsk det. JEG mener han går glipp av mye ved ikke å lese. Men jeg vet og at det ikke er noe jeg kan gjøre med det og at han må få bestemme selv, så det er ikke ett stort tema.

Du mener ja, men lenge han ikke mener det så skjønner jeg ikke at det skal være et tema i det hele tatt.

At min samboer ikke leser plager da ikke meg. Han gjør da mye annet som jeg ikke gjør. Han leser for ungene da.

Gammel 03-06-08, 14:53   #32
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Mannen leser det han kommer over av Fantasy bøker, men har vle nå lest alt.
Nå leser han helst bare faglitteratur type programmeringsbøker.

Er vi på ferie derimot så kanhan lese alt mulig, helst krim da.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 16:06   #33
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Mannen leser masse, stort sett krimbøker men også noe annet. Jeg prøver stadig å tvinge på ham mine favoritter, men han nekter mer og mer hardnakket for hver gang. Tror det har gått sport i det.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 16:21   #34
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Min mann leser aldri annet enn båtblader pga dysleksi. Vi har diskutert det noen ganger (som oftest når jeg er helt oppslukt i en bok og ikke klarer å fungere sosialt før den er lest ferdig ) og han føler ikke at han går glipp av stort. Det er sårt for han at han ikke får til lesingen, så jeg maser ikke noe om det. Han mener han kompenserer ved å se på Discovery og National Geographic Channel.

Samme her, men her er det bilblader det går i. Discovery kompenserer han med og...
Ser ikke noe problem med det i det hele tatt jeg heller. Jeg synes ikke at biler kan er interessant å lese/se på, han skjønner at jeg ikke har den interessen. hehe

Jeg leste mye før, men nå går det stort sett i aviser/blad for min del også.

Gammel 03-06-08, 16:25   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Du mener ja, men lenge han ikke mener det så skjønner jeg ikke at det skal være et tema i det hele tatt.

Jeg synes ikke det er noe rart om man skulle ønske at partneren delte en interesse eller hobby man har selv. Det er hyggelig å kunne dele opplevelser og snakke sammen om ting man interesserer seg for, det være seg litteratur, fotball, film, vin eller annet.

Gammel 03-06-08, 16:25   #36
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Jeg skulle virkelig ønske mannen min leste de samme bøkene som meg om f.eks barneoppdragelse og kommunikasjon. Skjønt, det er jo slettes ikke sikkert han hadde tolket det på samme vis som meg

Gammel 03-06-08, 18:02   #37
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke det er noe rart om man skulle ønske at partneren delte en interesse eller hobby man har selv. Det er hyggelig å kunne dele opplevelser og snakke sammen om ting man interesserer seg for, det være seg litteratur, fotball, film, vin eller annet.

Men det fins da så mye annet man kan dele enn bare bøker. Må man dele alle interesser i et forhold?

Gammel 03-06-08, 18:05   #38
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Men det fins da så mye annet man kan dele enn bare bøker. Må man dele alle interesser i et forhold?

Nei, men om bøker er Den store interessen, eller en av de, er det høyst sannsynlig noe man virkelig ønsker å dele. Hjemme hos oss ville samtalene trolig blitt halvert dersom vi ikke delte interessen for å lese, selv om vi ikke nødvendigvis leser det samme.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-08, 18:41   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig "må" man ikke det. Det er det jo ingen som har sagt her. Men det hørtes ut som du syntes det var helt merkelig å synes det er litt synd om partneren overhodet ikke er interessert i noe man selv er opptatt av, og det syntes jeg var litt rart. Jeg synes det er helt naturlig å kunne ønske seg å dele slikt, uten at det betyr at jeg synes det er helt grusomt om man ikke kan det.

Gammel 03-06-08, 18:50   #40
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har en mann som pløyer gjennom ti bøker på min ene. Han leser irriterende mye.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:53.