|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)Jeg synes godt man kan snu situasjonen så man må reservere seg isteden for å samtykke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Aktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)Dette synes jeg var et utrolig bra forslag. Men jeg synes heller ikke noe om at ved reservasjon skal bli "tatt ut" av ordningen. Når skulle det da vært for sent å angre seg? Skal man kunne melde seg inn igjen i ordningen i det diagnosen stilles? Eller er det da for sent? Kan man da melde seg utigjen etter at man har motatt organer? Eller kanskje vi skal ha en bindingstid? Og hvem skal administre alt dett? Litt satt på spissen, men et slikt regelverk ville etter mitt syn vært helt uhåndterlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)Men eg vil gjerne tilføye at eg synest ein bør få eit aktivt spørsmål om kor vidt ein vil reservere istaden for å måtte ta initiativ til det sjølv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Leser
|
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)
Ja, kanskje hos legen? Jeg er ikke 100% på hvem det ville være ønskelig å sette til å administrere noe slikt?
![]() |
#25 |
Vaklende
|
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)Jeg synes praksis kan bli bedre, slik at fagpersonene slipper å kvie seg for å ta opp dette. Det er selvsagt for meg at man skal få reservere seg og få ombestemme seg av hjertens lyst og uten konsekvenser. Og det er da mye bedre at mange reserverer seg om de uansett ikke vil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Off the map.
|
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)Jeg synes man f.eks. kunne ha det som et spørsmål på selvangivelsen eller noe lignende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Men donorkortet har ikke noe å si, egentlig. Jeg har ikke donorkort, legen min sa det bare var "symbolsk", at man ikke trenger det. Det holder at legen og nærmeste familie vet at man vil donere, og da blir det gjennomført.
![]() |
#28 |
Dukkar plutseleg opp ...
Ja, men likevel kan ein (som pårørande) oppleve å få stor skuldkjensle i ettertid om ein ikkje har tenkt på dette og kjem på i etterkant at dette eigentleg ikkje stemte overeins med eiga overbevisning. For meg er det uforståeleg at nokon ikkje skulle ville donere bort organ, men eg respekterer at somme føler det slik. Difor er det viktig at alle får like moglegheiter til å reservere seg, og at dette ikkje skal vere forbeholdt dei ressurssterke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vaklende
|
Jeg er enig med deg ift at donorkortets rolle blir symbolsk så lenge man ikke har en mer sikker og kvalitetssikker kilde, som feks et sentralt register. Men jeg er ikke like sikker på om det holder å informere lege og de nærmeste, siden et hovedproblem er at sykehuset sjeldent spør. Jeg forstår godt at dørterskelen for å spørre sørgende pårørende blir høy, og jeg ønsker heller ikke å stresse mine med krav om å huske på dette i en krise (selv om jeg har understreket det flere ganger). |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Ringskrømt
|
Jeg er enig med Alfa.
![]() |
#32 |
tankefull
|
![]() Sv: Har staten eiendomsrett over kroppen din? (Organdonasjon)Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette forslaget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Tante Sofie
|
Enig med Hattifnatten og him i ft rettferdighet i denne sammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Dukkar plutseleg opp ...
Der trur eg at eg ville ha tenkt annleis. (Eg legg vekt på trur for slikt veit ein jo aldri). Dersom eg hadde mista barnet mitt så trur eg at det hadde vore det heile og fulle tapet mitt. Om barnet er borte så er det jo borte, liksom. Legemet er berre ein del av naturen som ville ha blitt til jord uansett, så då hadde eg funne det betre at organa kunne ha redda eit anna barn istaden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Vaklende
|
Jeg tenker også som Alfa slik det er nå. Hvordan jeg faktisk ville reagere vet jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Mother of Dragons
|
Jeg hadde hatt svært ambivalente følelser for at barnet mitt hadde blitt brukt til organdonasjon, men jeg synes mine følelser er så underordnet hva jeg har som moral ellers, at jeg hadde kommet til å gjøre det. Har man bestemt seg på forhånd, så tror jeg det er lettere for da slipper man å tenke i situasjonen. Dessuten hadde det for meg vært en måte å klare å se noe som helst «mening» (det er jo aldri noen mening i at barn dør) om organdonasjonen kunne reddet et annet menneske.
![]() |
#40 |
Passiv
|
Det nye forslaget til lov vil jo bare bety at loven blir mer presis - altså at organer blir donert så fremt ikke man selv sier nei før sin død, eller at pårørende sier nei etter døden. |
![]() |
![]() |
Emneord |
organdonasjon |
|
|