|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ustabil
|
Sv: Et siste gufs fra graven
Jeg syns ikke det er fryktelig merkelig - og når jeg sier det skjønner jeg at jeg kanskje tramper i salaten. Hva var det motstandskampen under krigen gikk ut på? Jo, å sikre "Norge for nordmenn". Nasjonalismen sto i høysetet, og det handlet om et fritt land og et land som ikke skulle invaderes av andre. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Mother of Dragons
|
Jojo, jeg skjønner at noen tenker sånn. Men så er det det at i min familie er det en del motstandsmenn (vel, de holder på å dø ut nå da), og som absolutt hater nynazistene og ikke forstår gjengen til Gjems-Onstad heller. Det var nå absolutt ikke alle som gikk inn i motstandsbevegelsen pga nasjonalisme.
|
|
|
#63 |
|
Ustabil
|
Jeg så intervjuet med han advokaten på TV i går, og med forbehold om at jeg kan ha vært mentalt frakoblet i kortere perioder, så oppfattet jeg at han mente at drapsmannen var straffet ekstra hardt, og at han trengte penger fordi han var idømt erstatning. Advokaten likte ikke denne typen dommer, så vidt jeg skjønte. Så det var ikke "skuddpremie", men snarere hjelp til en de mente var urettferdig behandlet. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Ustabil
|
Ikke alle, nei, men nasjonalismen sto utrolig sterkt under krigen. Det er ikke rart at motstandskampen trakk til seg både det ene og det andre. Mål nummer en var å fri Norge fra okkupasjonsmakten. Et fritt Norge. Det handlet om å berge sitt eget land, ikke kamp mot nazismen. Kampen mot nazismen kom i gang mye senere. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
This is normal!
|
Nasjonalismen sto sterkere på det som ble den tapende parts side mener jeg. Og det var vel mer «Et fritt Norge» som var parolen enn «Norge for nordmenn». Det handlet om et fritt land og et land som ikke skulle invaderes av et annet land/en annen stat.
|
|
|
|
#66 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#67 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Et siste gufs fra gravenMan burde mye heller respektere de levende, fremfor å gå over lik for å oppfylle de siste ondskapsfulle ønskene til et dødt menneske.
Det Erik Gjems-Onstad gjorde for Norge under krigen er for lengst glemt for mitt vedkommende. Onstad jobber aktivt mot innvandring til Norge, så denne oppgaven var vel midt i blinken mtp hva han står for.
|
|
|
#68 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg blir alltid litt forvirret over sånne kommentarer. For jeg skjønner ikke alltid om det er en kommentar til at det finnes jammen dumme mennesker i landet, eller om man mener at testamentet skulle blitt bestridet, eller om man må lage en lov sånn at akkurat denne fæle tingen ikke skal skje igjen eller hva. Hva mener du liksom?
|
|
|
#69 |
|
Ustabil
|
Enig. Det blir merkelig om man skal bestride et testamente bare fordi man føler at testamentet er politisk ukorrekt. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ringskrømt
|
Ingenting å bli forvirret over. Det stod understreket at man skulle respektere de dødes ønsker.
|
|
|
#71 |
|
Ustabil
|
Om jeg ikke var forvirret ble jeg det nå. Du skriver her respektere de dødes ønsker, i forrige innlegg respektere de levende. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ringskrømt
|
Det er vel ikke jeg som har skrevet at man skal respektere de dødes ønsker, min flåsete kommentar var til den minst like flåsete kommentaren at man burde respektere de døde.
|
|
|
#73 |
|
Mother of Dragons
|
Eh?
|
|
|
#74 |
|
Ringskrømt
|
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 10-06-08 kl 14:30. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Mother of Dragons
|
Se det kan jeg være med på! Fritt for å røyke hasjen så kan du daske.
|
|
|
#78 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et siste gufs fra graven:kvalm:
|
|
|
#79 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Et siste gufs fra gravenEtternavnet til damen har noe tyskklingende over seg. Kanskje hun eller ev. ektemann ikke er "helnorske"? I så fall virker det jo litt rart mtp ønsket hennes om hvem som skal få kjøpe leiligheten. På en annen side så har jeg min teori om hva hun mener med "norsk". |
|
|
|
![]() |
|
|