|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Sv: Ber om abort etter en utepils …
Og jeg som tenkte at jeg ikke skulle nevne noe om disse tankene fordi de var for slemme.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg er redd denne type kampanje treffer/skremmer dem som ikke hadde drukket alkohol i svangerskapet uansett, men at de som virkelig trenger å få beskjed om at dette er farlig ikke får det med seg ...
|
|
|
#23 |
|
Epikur
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Hvis folk er så inni hampen dumme og helt ute av stand til å skille mellom hva som gir alvorlige alkoholskader og hva som statistisk sett går bra (selv om det kanskje ikke er helt superduperoptimalt), så er det kanskje like greit at de ikke formerer seg.
|
|
|
#24 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Ber om abort etter en utepils …
Jeg tror faktisk ikke det går på dumhet. De jeg vet som blir hva jeg kaller overhysteriske eller veldig usikre er ikke dumme, men veldig opptatt av å gjøre alt riktig og de får lett store kvaler av informasjon fordi de tar alt veldig bokstavlig og klarer ikke tenke med eget hode/sjalte ut det som er vesentlig pga førstnevnte. Jeg sier ikke dermed at man skal kutte ut kampanjer eller informasjon, men jeg synes denne artikkelen er en grei motvekt og gir et kritisk blikk på hvordan faktisk sånne kampanjer virker på en del folk. Og det er faktisk ikke alle som kommer til leger/jordmødre som bryr seg, tar signaler eller gir bedre informasjon.
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Re: Sv: Ber om abort etter en utepils …
Noen, og jeg vet om de som mener det er fryktelig å mene det er galt eller å uttrykke bekymring for konsekvensene for barn som har hatt et fosterliv med mye festing. (da snakker jeg om mer enn en utepils.) I min familie er jeg den som er sprø som er for totalavhold i både prøvefase og svangerskap. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
weird
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg tenker nok at man kan ha i bakhodet at aviser gjerne har det med å lage "fengende" overskrifter.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Leser
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg er fremdeles enig med Kie, de fleste her inne er erfarne mødre, på sg og sm er de ikke nødvendigvis det. Jeg husker godt da jeg var gravid første gang alt man lurte på. Det finnes jo folk som tror (ikke meg da, må presisere det
|
|
|
#28 |
|
weird
Sv: Ber om abort etter en utepils …:synes him er usedvanlig klok i dag:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg synes kampanjen er unyansert og synes ikke folk nødvendigvis er dumme fordi de blir veldig, veldig bekymret for å ha drukket under graviditeten. Det står vel at man ikke vet noe om skadevirkningene og hvor lite som skal til. |
|
|
|
#31 |
|
På vei
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Truth is in the x-files
|
Hele poenget er jo at ingen er i stand til å gi en god pekepinn her, og derfor lander man på "Best med totalavhold". Jeg er en av dem som irriterer meg grenseløst over nettopp dette, for når jeg er rundt IKM eller gravid, så kunne jeg faktisk godt tenke meg et glass rødvin eller to i uken. HVIS det ikke var farlig. Bare fordi du synes at totalavhold er easy peasy toppen av lykke betyr ikke at alle synes det.
|
|
|
#33 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg kan tildels være med på det kie og him sier, men jeg setter et skille mellom uerfaren førstegangsgravid og rett og slett dumskap. Man er i overkant lettpåvirkelig og dum hvis man ber om abort etter å drukket alkohol, for mangler man allmennkunnskapen skal det ikke mange tastetrykkene til på en PC før man blir godt nok informert. Mangler man PC, eller vet man ikke hva det er, finnes det andre måter å lese om alkohol og graviditet på.
|
|
|
#34 |
|
Leser
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Skremmern: Det er mulig jeg er feilinformert, men så vidt jeg forstår så holder de åpen muligheten for at ytterst lite alkohol kan skade fostret. Hvis, om, at og men.
|
|
|
#35 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg skjønner at noen damer har et litt annet forhold til abort enn meg når man vurderer slikt etter noen glass med vin.
|
|
|
|
#37 |
|
Epikur
|
Jeg er en av dem som setter stor pris på et par glass vin eller en pils noen ganger i uken, men samtidig så er det et enkelt offer (som å slutte å røyke, det er liksom så selvsagt at man skal det) å la være.
|
|
|
#38 |
|
Leser
|
Men hvis jeg ikke er feilinformert, så betyr jo dette i realiteten at barnet kan være skadd? Hvorfor er det da så merkelig at folk vurderer abort gitt at de har drukket? (Nå antar jeg selvfølgelig for diskusjonens skyld at man ikke er prinsipiell motstander av abort, men at man tilhører en gruppe som synes det er OK å ta abort hvis barnet er skadet.)
|
|
|
#39 |
|
Mother of Dragons
|
Nei det er helt riktig det, det er ingen garantert nedre risikogrense bortsett fra totalavhold. Men når det er sagt, så er jo sjansen svært liten for fosterskade om man tar et glass før man vet at man er gravid. Jeg tror (ikke vet) at det er vel mer sånn at man heller aborterer enn at fosteret lever videre skadet. Risikoen for fosterskade øker jo da utover i svangerskapet til den synker igjen, og den øker med konsumet.
|
|
|
#40 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg er veldig for kampanjen som har vært, og tror at problemet med at folk synes litt alkohol i svangerskap er greit er større enn folk som har tatt et glass vin som ønsker abort. Jeg klarer ikke helt å tro at det legen sier er et omfattende problem altså, selv om det sikkert har vært enkeltepisoder.
|
![]() |
|
|