Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FP - en venninneklubb?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-08, 23:42   #161
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: FP - en venninneklubb?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Å være eneste jente blant bare menn er utfordrende, men av og til morsomt. Å være en av to jenter blant bare menn er riktig morsomt.

Denne bare må signeres!

Gammel 15-06-08, 23:44   #162
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det har moderator gjort tidligere, men jeg mener man må se sammenheng mellom overskrift og innhold. Tendensene jeg har tatt tak i på FP er etter min mening jentete, derav overskriften.

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Men hvis man hele tiden skal ta høyde for at noen kan bli fornærmet, at noen føler seg ekskludert kan det bli temmelig lange innlegg før man kommer til poenget og det blir kjedelig lesning.

Ja, nettopp! Bare sånn apropos ditt hovedinnlegg.

Gammel 15-06-08, 23:45   #163
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Det som er viktig å huske, er å ta seg bry med å la nye brukere føle at de merkes, som DM poengterte i ett tidlig innlegg.

Der er jeg enig med deg. Jeg synes det å bli kjent med folk og opparbeide seg en egen "tone" er mye av poenget med et forum, eller et hvilket som helst nettsamfunn (eller andre sosiale sammenhenger, for den del), og synes det høres veldig kjedelig ut om det skulle være slik at alt man sier nødvendigvis skal forstås (og ikke minst likes) av alle.

Men det er absolutt et poeng å prøve å ha i bakhodet at man svarer nykommere på en hyggelig måte, at man ikke avfeier problemstillinger med at "å nei, ikke dette nå igjen, det har vi jo snakket om før", og at man godt kan være litt ekstra uttalt positiv/interessert når en nykommer sier noe man synes er bra eller interessant.

Gammel 15-06-08, 23:49   #164
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det er klart det kan være kjipt å føle seg ekskludert fordi man er nybegynner, men det å være nybegynner er i det minste for det første selvvalgt og går for det andre over, dessuten kan man trøste seg med at litt slik er det for alle som er nye et sted.

Tsk, tsk. Det er selvvalgt å være mann også, du har vel hørt om kjønnsskifteopperasjoner? Her på FP er det mange som har valgt å være åpne om vektopperasjoner, bukplastikk og brystreduksjoner, er det for mye forlangt at de mennene som vil være her inne bidrar litt de også? Tenk så spennende med en tråd om kjønnsskifte. Og hvis de ikke vil skifte kjønn kan de jo trøste seg med at der litt slik for alle menn her inne. Nei, Skilpadda, vanligvis synes jeg du er god å argumenter, men disse argumentene holder jo ikke vann.

Gammel 15-06-08, 23:51   #165
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, Skilpadda, vanligvis synes jeg du er god å argumenter, men disse argumentene holder jo ikke vann.

Blast it. Da får jeg ta deg på ortografien i stedet. "Å argumenter", haha, er du trønder, eller?

Gammel 15-06-08, 23:51   #166
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg følte meg svært så velkommen og inkludert med det samme jeg entret FP, jeg.
Og jeg "kjente" svært få her inne fra før.
(Men det skal også tillegges at jeg hadde gjort litt "research" og blitt kjent med forumtonen - og konkludert med at den var en som passet meg personlig aldeles utmerket. )

Jeg har ikke inntrykk av FP som en "venninneklubb", men som flere her har sagt så er det nesten uunngåelig at folk kjenner hverandre godt etterhvert og at innlegg kan bære preg av det.
Men det er helt klart greit som hovedregel å tenke på hvordan man tar imot nye, ja - så unngår man kanskje at noen føler seg ekskludert.

Gammel 15-06-08, 23:52   #167
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er ingen verre kjerringer enn menn på 60+. :erfaren:

Ble vi ikke enige om å slutte å bruke begrepet "kjerring" på en så nedsettende måte? :feminist:

Menn på +30 kan for øvrig være just as bad.

Gammel 16-06-08, 00:00   #168
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjønner litt hva ullmor mener, men og at det ble en litt uheldig tittel.
kanskje syklubb passet bedre...

Jeg har ikke erfaring fra manndominert yrke, så det kan jeg ikke uttale meg om, og i huset vårt er det rimelig tomt for menn når gubben er til sjøs...

Jeg er veldig glad for de to karene vi nå har på jobb. Veldig godt når en ellers er 10-12 damer (ikke samtidig da!). Mye bedre enn før jeg begynte her, da det kun var damer, 30-40 stk....

Men jeg skjønner hva hun sikter til, og det er flest damer her.

Tror dette ble en nyttig (og lang) diskusjon som kanskje gjør at vi tenker en ekstra gang, både nye og gamle.

Gammel 16-06-08, 00:01   #169
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Jeg skjønner litt hva ullmor mener, men og at det ble en litt uheldig tittel.
kanskje syklubb passet bedre...

Jeg har ikke erfaring fra manndominert yrke, så det kan jeg ikke uttale meg om, og i huset vårt er det rimelig tomt for menn når gubben er til sjøs...

Jeg er veldig glad for de to karene vi nå har på jobb. Veldig godt når en ellers er 10-12 damer (ikke samtidig da!). Mye bedre enn før jeg begynte her, da det kun var damer, 30-40 stk....

Tror dette ble en nyttig (og lang) diskusjon som kanskje gjør at vi tenker en ekstra gang, både nye og gamle.

Ja, flott at dette ble tatt opp og at det ble diskutert på en så fin måte.

Gammel 16-06-08, 00:03   #170
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Det er det absolutt. Men jeg oppfattet vel ikke at det var det, egentlig, som var problemet? På den annen side er jeg jo dame selv, så jeg er sikkert subjektiv og evner ikke å se at jeg egentlig er en del av problemet.

Gammel 16-06-08, 08:20   #171
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fordi "venneklubb" er så mye kjedeligere enn "venninneklubb"?

For meg har de to ordene vidt forskjellige konnotasjoner; venneklubb syns jeg er et positivt ord, en samling av venner av forskjellig kjønn og alder som koser seg sammen. Venninneklubb høres derimot (i mine ører) ut som en samling av sladrekjerringer.

Av og til må man bruke kjønnsspesifikke ord for å få fram en følelse. De kjønnsnøytrale er ofte nøytrale på andre måter også.

Gammel 16-06-08, 09:29   #172
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

For meg har de to ordene vidt forskjellige konnotasjoner; venneklubb syns jeg er et positivt ord, en samling av venner av forskjellig kjønn og alder som koser seg sammen. Venninneklubb høres derimot (i mine ører) ut som en samling av sladrekjerringer.

Da har du trolig kjipere venninner enn meg. For meg er venneklubb og venninneklubb akkurat like positivt ladet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:29   #173
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Av og til må man bruke kjønnsspesifikke ord for å få fram en følelse.

Det er helt klart sant i flere tilfeller - "kjerring" er ett av dem - men at "venninneklubb" skulle være noe negativt falt meg faktisk ikke inn. For meg er det langt mer nøytralt-positivt enn f.eks. "gutteklubb", som ofte kan være negativt. Er det vanlig å oppfatte "venninneklubb" som negativt? (Kanskje jeg burde lage en poll?) "Syklubb" er derimot litt nedlatende-negativt for meg; det er noe man sier om en gruppe damer som ikke gjør eller snakker om noe spesielt nyttig. Er det faktisk snakk om en syklubb/skravlegjeng, så er det jo greit, men hvis man refererer til en komité eller avdeling som en "syklubb", så er det veldig negativt og nedlatende. "Syklubb" er jo også et etablert begrep, det er ikke "venninneklubb", så for meg hørtes det ut som en ganske nøytral betegnelse på en gjeng venninner. Jeg oppfattet HI som at det var snakk om at det kan være en ulempe at "alle" kjenner hverandre så godt på FP, ikke at mentaliteten var sladrekjerringaktig.

Gammel 16-06-08, 09:37   #174
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er helt klart sant i flere tilfeller - "kjerring" er ett av dem - men at "venninneklubb" skulle være noe negativt falt meg faktisk ikke inn. For meg er det langt mer nøytralt-positivt enn f.eks. "gutteklubb", som ofte kan være negativt. Er det vanlig å oppfatte "venninneklubb" som negativt?

Jeg oppfatter ikke venninneklubb som et negativt ladet ord i seg selv, men jeg oppfattet det som negativt ladet i denne overskriften. Det var i mine øyne ganske klart at det var et kritisk innlegg med en gang jeg så tittelen. Det hadde det ikke vært med ordet "venneklubb".

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:39   #175
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg oppfatter ikke venninneklubb som et negativt ladet ord i seg selv, men jeg oppfattet det som negativt ladet i denne overskriften. Det var i mine øyne ganske klart at det var et kritisk innlegg med en gang jeg så tittelen. Det hadde det ikke vært med ordet "venneklubb".

Jeg synes det som var av konkret kritikk - at det er en intern tone til tider, og at det kan virke vanskelig for nykommere å regnes med - ville vært like tydelig om det hadde stått "FP - en venneklubb?".

Gammel 16-06-08, 09:45   #176
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:har bare scrollet kjapt gjennom:

-Nykommere som skriver interessant merker jeg meg med en gang. Seff. Balanse, f. eks.

-Interne spøker er det ikke så mye av etter at bloggene ble festlige.

-Bloggene ble festlige fordi det der er lov til å fjase til fingrene faller av.

-Stalking er essensielt.

-4000 innlegg i året er pinglete. Ungene kan da passiviseres med TV.

-You give some, you get some. Sånn er det på alle forum, og i IRL for den del.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:46   #177
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det som var av konkret kritikk - at det er en intern tone til tider, og at det kan virke vanskelig for nykommere å regnes med - ville vært like tydelig om det hadde stått "FP - en venneklubb?".

Etter å ha lest innlegget- ja, selvsagt. Ved første øyekast utelukkende på overskriften, som jo er det som fanger den umiddelbare oppmerksomheten, så gir kjønnsekskluderende ord et annent preg på forventningene til hva jeg skal lese. Ved bruk av "venneklubb" hadde jeg vært mer åpen for hva dette innlegget skulle handle om, altså før jeg åpnet tråden. Det kunne ha vært en hyllest til forumet, for eksempel. Bruk av "venninneklubb" (eller "gutteklubb") gjør at jeg for gitt at det er et kritisk innlegg.

Når det er sagt er tråden helt legitim og OK, og det er fint at det blir tatt opp med javne mellomrom.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:47   #178
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(og hvorfor pokker'n var det ingen som sa i fra om denne tråden via sms eller noe? Venninner, lissom. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 09:48   #179
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er ingenting galt med tråden, og det kommer frem mye som det er nyttig at kommer frem. Det er sunt at folk sier hva de opplever som problematisk, og det kan være veldig bra for nykommere å få tilbakemeldinger på hva som forventes og ikke forventes av dem, og å få høre hvordan andre /(både gamle og nye) opplever forumet. Ikke minst er det viktig å få med seg at man ikke er den eneste nykommeren og at alle andre er en tett sammensveiset gjeng med helt homogene meninger og oppfatninger.

Gammel 16-06-08, 09:50   #180
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

(og hvorfor pokker'n var det ingen som sa i fra om denne tråden via sms eller noe? Venninner, lissom. )

With friends like this, etc.

Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:51.