Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-08, 12:31   #41
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Men hvordan vet du det?
Det høres ikke vanvittig ut, spør du meg da.
Det med at belastningen på nakken blir mye større er mer innlysende, men det kan jo være flere grunner.

Jeg har mailet med både NTF og Folksam i Sverige. Dette er et par år siden så jeg har ikke mailene nå. De mente at om man fikk et hardt eller to mindre rykk ikke ville spille noen rolle.

Sakset fra NTF:

NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen.

Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.

Med bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet och stolen samt barnet, en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen.
(Les hele)

Britax Two Way Plus kan användas på två sätt framåtvänt, antingen som en framåtvänd bilbarnstol (med internbälte) eller som en bältesstol (med bilens bälte). Båda sätten är godkända, men vi rekommenderar att man använder stolen med bilens bälte, alltså som en bältesstol. Detta för att, precis som du säger, det är bättre för barnets nacke vid en eventuell krock. Med stolens interna bälte sitter barnet alltför stumt, och påfrestningen på nacken blir större när huvudet kastas framåt. Varianten med det interna bältet är främst för bilar med för korta bälten.
(Les hele)

Gammel 16-06-08, 12:35   #42
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Stikka: Er du fornøyd med MultiTec setet deres? Jeg syns det er så vanskelig å få strammet selene godt nok, sånn at han sitter skikkelig fast. Når han sovner, så henger hodet ofte framover, og det ser skummelt ut, sånn i fht om vi skulle få noen i siden.

Ja vi er fornøyd med setet. Eneste er beltestrammingen som du sier. Den er hard. Jeg drar først selene stramt over låret slik at slækket er over låsen. Så strammer jeg med å dra mot baksetet. Drar man for rett opp så er det nesten umulig å få strammet. I tillegg drar jeg selene der de synes bak på seteryggen slik at det blir lettere å bruker strammeren.

For at hodet ikke skal henge kan du jo lene det bittelitt mer bakover. Lag støttebeinet litt kortere og sett deg oppi setet og stram forankringsselene. Dette er det setet storesøster har sovet aller best i etter at hun ble "stor". Den skrå hodebeskyttelsen gjør at hodet ikke faller fram og hun ligger veldig godt og beskyttet.

Gammel 16-06-08, 13:02   #43
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis forovervendt, sånn 1-2-3 stol. Eks. Römer sin. God hodestøtte.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 13:14   #44
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Britax Multitech kan brukes fremovervendt med internselene opp til 25 kg, så lenge det er montert med en 3 punktssele, til 18 kg montert med 2punktssele(og som beltestol fra 15-25 kg).

Hvor finner du dette? Jeg finner kun 9-18kg montert framovervendt med internselene.

Gammel 16-06-08, 14:16   #45
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Stikka: Er du fornøyd med MultiTec setet deres? Jeg syns det er så vanskelig å få strammet selene godt nok, sånn at han sitter skikkelig fast. Når han sovner, så henger hodet ofte framover, og det ser skummelt ut, sånn i fht om vi skulle få noen i siden.

Ville bare skyte inn at det ikke er farlig(så sant ikke hodet henger uten for setet da), selv om det ser både vondt og farlig ut. Hva med å prøve noe ala dette:

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvor finner du dette? Jeg finner kun 9-18kg montert framovervendt med internselene.

Unnskyld meg, det er ikke så rart at du ikke finner det(endrer det i det andre innlegget nu!)! Jeg mente TWE 08. Se HER helt øverst på side 14.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 16:44   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Hva er best, sete med fempunktssele eller beltestol?

Snart 4-åringen min sitter bakovervendt (hun er helt vanlig stor, tror jeg). Det hadde hun gjort en god stund til hadde det ikke vært for at lillebror vokser ut av babysetet og vi ikke får plass til to store bakovervendte seter pluss en beltestol i baksetet i bilen vår. Så nå flyttes hun over i beltestol, og lillebror over i hennes sete.

Gammel 16-06-08, 20:05   #47
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar, flott link Veronal.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-08, 20:24   #48
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Ja vi er fornøyd med setet. Eneste er beltestrammingen som du sier. Den er hard. Jeg drar først selene stramt over låret slik at slækket er over låsen. Så strammer jeg med å dra mot baksetet. Drar man for rett opp så er det nesten umulig å få strammet. I tillegg drar jeg selene der de synes bak på seteryggen slik at det blir lettere å bruker strammeren.

For at hodet ikke skal henge kan du jo lene det bittelitt mer bakover. Lag støttebeinet litt kortere og sett deg oppi setet og stram forankringsselene. Dette er det setet storesøster har sovet aller best i etter at hun ble "stor". Den skrå hodebeskyttelsen gjør at hodet ikke faller fram og hun ligger veldig godt og beskyttet.

Takk for tips ang å få det bittelitt mer bakoverlent. Jeg strammer det på den måten du beskriver, men syns fremdeles det er vanskelig. Jeg får vel bare øve meg, så går det seg vel til.

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Ville bare skyte inn at det ikke er farlig(så sant ikke hodet henger uten for setet da), selv om det ser både vondt og farlig ut.

Det er det som er problemet skjønner du, at hodet henger utenfor setet. Skal se på dette med å legge stolen bittelitt mer bak, og kanskje klare å stramme selene litt mer, om det ikke kommer seg litt da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:51.