Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det ok å advare andre bilister om fartskontroll?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 00:12   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det ok å advare andre bilister om fartskontroll?

Ingen blir skadet av litt stjeling? Så klart man blir det? Det kommer an på hva man stjeler og fra hvem. Hvis man stjeler trygden til en minstepensjonist, kan hun sulte ihjel.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:12   #22
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Scarlett (og dere andre som sier dere kjører for fort) - hvorfor gjør du det? Det kan da ikke være så vanskelig å følge med på speedometeret, eller?

Gammel 18-06-08, 00:12   #23
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg varsler ikke andre billister. Gjorde det gjerne i ungdommen da jeg selv var en svinekjører. Men det er jeg ikke lenger

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:13   #24
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Jeg tror på deg når du sier du ikke skryter av råkjøring. Men det gjør meg betenkt at det er så lett å innrømme at det går for fort altfor ofte. Og de finnes, de som skryter av det, og irriterer seg høylytt over en bot de har fått. Smekk på pungen (ja, eller dåsa) sier jeg også.

Gammel 18-06-08, 00:14   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Man får bot om det blir oppdaget at man advarer.

Gjør man det altså? Jeg har hørt at man gjør det, men aldri vært sikker på om det var tilfelle eller ei. Det er ulovlig? Eller kommer det inn under "hindre politiet i å utføre jobben sin"-forseelse?

Gammel 18-06-08, 00:15   #26
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ingen blir skadet av litt stjeling? Så klart man blir det? Det kommer an på hva man stjeler og fra hvem. Hvis man stjeler trygden til en minstepensjonist, kan hun sulte ihjel.

Tro om det er utbredt?

Jeg tror ikke noen dør av at småknask forsvinner fra butikkhyllene, men det er likevel større tabu enn å bryte fartsgrensene.

Gammel 18-06-08, 00:18   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, hvorfor. Det er primært en uvane. Også er jeg ikke spesielt opptatt av å følge regler bare for å gjøre det. :ærlig:

Jeg ser selvsagt argumentet om at høy fart øker sannsynligheten for ulykker, og derfor kjører jeg aldri det jeg anser for uforsvarlig. Jeg snakker ikke om 150 i 60-sonen, liksom.

Jeg ser at jeg er på tynn is, og at dere har rett, altså. Hvis dere lurer. Men jeg synes det er atskillig verre å kjøre lovlig, men uvettig og hensynsløst eller inkompetent enn å ligge i 95 på motorveien.

- No. 4 -
Gammel 18-06-08, 00:20   #28
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Tro om det er utbredt?

Jeg tror ikke noen dør av at småknask forsvinner fra butikkhyllene, men det er likevel større tabu enn å bryte fartsgrensene.

Det ene er en foreseelse. Det andre er kriminelt. All nasking kan bli politianmeldt. Lovverket anser det som verre for samfunnet.

Eller tar jeg feil i jussen min igjen?

- No. 4 -
Gammel 18-06-08, 00:20   #29
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier ikke å gjøre det, hadde ikke klart det om jeg hadde villet heller, jeg skjelver som et aspelau når jeg har kjørt forbi politiet, så jeg har nok med å holde meg selv på veien.
Ikke fordi jeg har gjort noe galt altså, de gjør meg bare redd for å gjøre noe galt

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:22   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg sutrer for øvrig ikke over fartsgebyrer eller parkeringsforelegg, så lenge de er rettmessige.

- No. 4 -
Gammel 18-06-08, 00:22   #31
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Aha, jeg synes det er logisk at det er forbudt å advare. Bare for å klargjøre, så er jeg prinsipielt i mot å advare. Men de siste politikontrollene jeg har sett har vært satt opp slik at de virker mer som bomstasjon enn en funksjon som skal sikre at vi tar trafikkreglene på alvor. Antakelig har det gjort noe med min respekt, men jeg ville nok aldri blinket til en råkjører og heller ikke i soner der fartsgrensen var under 80.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men Scarlett (og dere andre som sier dere kjører for fort) - hvorfor gjør du det? Det kan da ikke være så vanskelig å følge med på speedometeret, eller?

Det er mulig jeg ikke burde hatt lappen, men dette er typiske situasjoner der jeg har kjørt for fort:

• fartsgrensen ble endret på et sted jeg kjører ofte og jeg ble litt "skiltblind"
  • fartsgrensen hadde blitt endret på et sted jeg kjører sjeldent nå, men er godt kjent. Alle andre biler holdt "gammel fart" og jeg kjørte nok på autopilot
  • det var 80-sone med motorveistandard

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:24   #32
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg ser at jeg er på tynn is, og at dere har rett, altså. Hvis dere lurer. Men jeg synes det er atskillig verre å kjøre lovlig, men uvettig og hensynsløst eller inkompetent enn å ligge i 95 på motorveien.

Enig med deg i at å kjøre uvettig og hensynsløst kan være vel så farlig som å kjøre litt for fort (jer er jo i gang med å sette to onder opp mot hverandre i kveld, så...). Jeg kjenner en dame som kjører skikkelig farlig, følger ikke med i trafikken, ligger i 70 enten grensa er 60 eller 90. Hun er en av to jeg er redd for å sitte på med, og jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å sette ungene mine i bilen med henne som sjåfør om jeg ikke kan være med selv.

Gammel 18-06-08, 00:27   #33
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

• fartsgrensen ble endret på et sted jeg kjører ofte og jeg ble litt "skiltblind"
  • fartsgrensen hadde blitt endret på et sted jeg kjører sjeldent nå, men er godt kjent. Alle andre biler holdt "gammel fart" og jeg kjørte nok på autopilot

Dette karakteriserer vel deg som mulig lite observang sjåfør? Eller er jeg for tøff mot deg nå? Skiltene skulle ikke være veldig vanskelige å få med seg, mener jeg.

Gammel 18-06-08, 00:30   #34
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har nok tendensen til å kjøre 10 og kanskje nesten 20 over i 80 og 90 sonen, så jeg er ingen råkjører akkurat, ser jo ann trafikksituasjonen.
Synes faktisk det er verre å stjele, ingen det går ut over ? jo klart det gjør det, det kan bli et stort økonomisk tap for butikken hvis alle som kjører litt for fort heller begynte å stjele litt i allefall.
Jeg har fått bot kun en gang, det var på vei til jobb, der hadde det i alle år vært 80 sone, jeg hadde vært sykemeldt i 2 uker og første dag på jobb etter sykemeldingen så ble jeg stoppet, det første jeg sier er at jeg kjørte i allefall ikke for fort. tja sier politimannen, du kom jo i 80. jeg sa ikke mer, da jeg kjørte ut fra bussholderplassen så var det skiltet med 70 opphevet. Men noen uker etter jeg hadde betalt bota, fikk jeg brev om at jeg fikk pengene tilbake fordi det var noe galt med radarmålerene. var bare 1000 kroner da.

Gammel 18-06-08, 01:04   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kunne ikke falle meg inn å advare andre om fartskontroll. Jeg synes folk som kjører for fort fortjener å bli bøtlagt så det synger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 01:34   #36
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Jeg blinker ikke med lysene, men det har vel hendt at jeg har nevnt at det var fartskontroll viss jeg f.eks var hos naboen og en av dem skulle ut å kjøre bil den samme veien.
Har vel nevnt det er som en sånn "i forbifarten" ting man forteller om, ikke som advarsel liksom.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 02:29   #37
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke det er OK. Fart dreper, og jeg syns det er ugreit at det på en måte er kult å kjøre for fort.

Gammel 18-06-08, 09:44   #38
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg advarer ikke. Jeg håper de som kjører for fort blir tatt for det.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 09:49   #39
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Dette karakteriserer vel deg som mulig lite observang sjåfør? Eller er jeg for tøff mot deg nå? Skiltene skulle ikke være veldig vanskelige å få med seg, mener jeg.

Jeg tror ikke alle er like observante alltid, er dere det? Jeg synes det er et hakk å gå fra at jeg forteller om enkeltepisoder til å sette en merkelapp på meg som sjåfør. Ellers er det nok et poeng for meg å være litt "tøffere" mot meg selv ift når jeg skal la bilen stå. Kronisk søvnunderskudd setter ned konsentrasjonsevnen, og på dårlige dager kan det være nødvendig å la bilen stå.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 09:54   #40
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Det er mange år siden jeg gjorde det.

Jeg er veldig nøye på å holde fartsgrensene, men noen ganger når man sitter i andre tanker, så kan det hende man går litt over, og da hadde jeg blitt glad for å blitt advart. Det hadde vært surt å blitt tatt, når man er er påpasselig med å overholde fartsgrensene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.