|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg synes fortsatt ikke det er en god ide, men det er jo ikke vits å skyte deg for det, Nebbia.
|
|
|
#162 |
|
Passiv
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Det var jo hyggelig. Jeg er også motstander av dødsstraff, men ble bedt om å komme med argumenter for da jeg nevnte at de finnes. |
|
|
|
#163 |
|
Passiv
|
Tja, jeg synes vel heller at alt for mange har vært alt for tålmodig og skikkelig med deg - men det er nå en gang slik vi i hovedsak (i hovedsak - det kan være ukontrollerte unntak) er på dette forumet. |
|
|
|
#164 |
|
Mother of Dragons
|
Dette argumentet blir jo brukt hyppig. Og tanken om øye for øye, tann for tann kommer vel fra midtøsten/Mesopotamia-kulturene.
|
|
|
#165 |
|
Ustabil
|
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Ofte når jeg ser film av det litt dramatiske slaget, så tenker jeg "skyt, skyt!". For jeg vet jo (i filmen) at den onde gjerningsmannen vil komme tilbake, med mindre de dreper han. Drep først som sist, liksom. Mange filmer kunne vært redusert til 8 minutter dersom de drepte når de først hadde sjansen. I stedet nøler helten, vil ikke drepe, bare snakke til rette. Så gjerningsmannen ender med å drepe 20 mennesker - og til slutt i et blodig kaos, blir gjerningmannen likevel drept, og da har filmen vart i 2 timer. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Mother of Dragons
|
Hvorfor argumenter du da ikke for livsvarig fengsel? Det løser jo dette problemet, som jo er relevant.
|
|
|
#167 |
|
Passiv
|
Jeg er ikke enig med deg. Jeg synes motstanderne av dødsstraff er mer prinsipielle i sin tilnærming til straffereaksjoner og er mer opptatt av prosesser. Tilhengerne av dødsstraff ønsker ofte raskere resultater og ikke minst et endelig resultat - og den hevndrevne tankegangen krever handling. Jeg synes dette i høyeste grad er en mer pragmatisk holdning. |
|
|
|
#168 |
|
Ustabil
|
Nei, for jeg syns ikke livsvarig fengsel er noe godt alternativ det heller. Så lenge et menneske er i live så kan han komme fri. Gjennom rømning, gjennom ny rettssak eller hva som helst. Han finnes. Og hvis han anses som så farlig at han aldri mer skal få "vandre blant menneskene" - hvorfor da ikke bare avslutte livet hans? Det er jo meningsløst å sperre folk inne til de dør. Da kan man like godt la dem dø med en gang. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Mother of Dragons
|
Det er fullt mulig å lage et rettsystem som gir sant livsvarig fengsel.
|
|
|
#170 |
|
flisespikker
|
Det var et merkelig argument for dødsstraff. Mener du det seriøst?
|
|
|
#172 |
|
Ustabil
|
Egentlig var det ikke et argument for dødsstraff, men et argument mot livsvarig straff. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Ustabil
|
Jeg er ikke tilhenger av hevn. Se forøvrig svaret mitt til skilpadda. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
flisespikker
|
Ja, "ekte" livsvarig er jo en forvaringsdom, ikke en "gjør opp for det gale du har gjort"-dom.
|
|
|
#175 |
|
Ustabil
|
Ja, nettopp. Og ved en gjør-opp-for-deg-dom så er målet å komme ut i frihet. Ved en livsvarig forvaringsdom er målet å dø. Derfor er jeg ikke tilhenger av livsvarig fengsel. Da heller dødsstraff - selv om jeg ikke egentlig er tilhenger av det heller. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
flisespikker
|
Nei, "målet" med en forvaringsdom er å holde personen i forvaring mens h*n lever. Å si at målet med en livstidsdom er at personen skal dø, er som å si at målet med livet er at man skal dø (og de færreste mener det er en rimelig grunn til å ta livet av seg selv eller andre, like godt først som sist).
|
|
|
#178 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?Denne diskusjonen må jeg holde meg laaaangt unna ser jeg.
|
|
|
#179 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Er du for eller mot dødstraff?[quote=Joika;1051375]Er det greit med litt tortur og kanskje? |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
|