Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-08, 14:33   #121
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg tror dessverre at noen "byfolk" har lite forståelse for bøndene og hvilke konsekvenser det får når det til stadighet forsvinner dyr til gaupe og ulv. Si det hadde vært kattene eller hundene til "byfolkene" som man plutselig fant ihjel revet med tarmer og annen innmat liggende vrengt utover ute på gaten, da tror jeg nok pipen hadde fått en annen lyd.

Dette er et vanskelig tema syntes jeg

Jeg tenkte ganske likt deg. Ville "byfolk" akseptert flokker av villhunder som angrep kjæledyrene deres eller i verste fall barna deres? Neppe.

De som bor sånn til at de har rovdyrene nært innpå seg er jo de som kjenner problemene på kroppen. Jeg har aldri opplevd de store rovdyrene på så nært hold, men jeg kan godt forestille meg at det må være fryktelig ubehagelig å komme ut om morgenen og finne husdyra ihjelrevet like ved huset man bor i. Jeg kan godt forestille meg at man da blir redde for å la ungene leke ute eller gå på besøk til venner.

Likevel - rovdyrfrykten er i mange tilfeller overdrevet stor. Det hauses opp en stemning som er rimelig ekstrem enkelte ganger. Husker f.eks. da det var som verst med ulv i Østfold. Folk var nesten hysteriske. Og smått om senn ble ulvene borte. Det mistenkes at de fleste av dem ble skutt ulovlig. Det syns jeg er tragisk.

Jeg syns vel i mange tilfeller at både "bønder og byfolk" er veldig snare til å dramatisere egen situasjon, og forenkle alle andres.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 19:01   #122
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Mye bra er blitt sagt etter mitt siste innlegg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 22:05   #123
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo sabla logisk hvorfor det er mer pop å skyte bjørn enn veps. Størrelsen spiller stor rolle her. Har noen prøvd å treffe en veps med rifle noen gang?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 23:35   #124
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

... Ville "byfolk" akseptert flokker av villhunder som angrep kjæledyrene deres eller i verste fall barna deres? ...

Hva villhunder har i diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke. Villhunder er, i Norge, svært langt fra den naturlige fauna.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 00:08   #125
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ulvefar sa det.
Jeg har stor slekt inne på de trønderske skogene nært svenskegrensa som er mot rovdyrvern. Og ikke er det fordi de er redd for rovdyr eller noe sånt, det er en sånn vi på landet bestemmer over landet og de nerri Osjlo skal ikke komme her og fortelle oss hva vi skal gjøre. Jeg har diskutert med dem og argumentene holder ikke vann i det hele tatt. At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.

Hva har elgjakt med saken å gjøre?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 01:18   #126
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Hva har elgjakt med saken å gjøre?

Uten å kunne svare for Esme antar jeg at det har å gjøre med en viss inkonsekvens der man påberoper seg å føle sterkt for sauens rett til ikke å bli tatt av rovdyr samtidig som man selv gjerne jakter på alt som rører seg. Bare tipper.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 01:19   #127
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Uten å kunne svare for Esme antar jeg at det har å gjøre med en viss inkonsekvens der man påberoper seg å føle sterkt for sauens rett til ikke å bli tatt av rovdyr samtidig som man selv gjerne jakter på alt som rører seg. Bare tipper.

Ikke veps. :nekter å gi opp morsomheten min:

Gammel 20-06-08, 01:19   #128
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det er jo sabla logisk hvorfor det er mer pop å skyte bjørn enn veps. Størrelsen spiller stor rolle her. Har noen prøvd å treffe en veps med rifle noen gang?

Ikke gjør de seg over peisen heller.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 01:20   #129
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Fnis. Dette ble jo litt komisk.

Gammel 20-06-08, 08:34   #130
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke gjør de seg over peisen heller.

Og så må man ha så himla mange for å få nok til et teppe foran peisen.

Gammel 20-06-08, 10:14   #131
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og så må man ha så himla mange for å få nok til et teppe foran peisen.

...også stikker det så ekkelt når man går på det.

Gammel 20-06-08, 10:17   #132
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva villhunder har i diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke. Villhunder er, i Norge, svært langt fra den naturlige fauna.

Flaks for dem som bor i byen, ikke sant?

Gammel 20-06-08, 10:27   #133
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Vel. Nå er det ingen som livnærer seg på elghold. Sauehold er det derimot mange som har som levebrød.. Elgen må jaktes på av naturlige årsaker og blir fastsatt ved kvote.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 10:47   #134
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Vel. Nå er det ingen som livnærer seg på elghold. Sauehold er det derimot mange som har som levebrød.. Elgen må jaktes på av naturlige årsaker og blir fastsatt ved kvote.

Ja, men nå snakker du om økonomiske grunner - som jo er veldig relevant - og ikke om "stakkars sauen som blir drept"-grunner.

Gammel 20-06-08, 11:02   #135
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, men nå snakker du om økonomiske grunner - som jo er veldig relevant - og ikke om "stakkars sauen som blir drept"-grunner.

Det er kanskje i de tilfellene sauene ikke blir drept med en gang man kan bruke stakkars sauene argumentet.

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Sauer lider ganske stygt de også når de blir spist halve ansiktet av mens de enda lever, eller bare øynene, eller flådd over ryggen. De lidelsene sauene opplever tror jeg man skal sette seg inn i før man uttaler seg

Gammel 20-06-08, 11:22   #136
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er for å illustrere at de aller fleste mennesker har et sterkt behov (instinkt?) for å ha det trygt rundt seg. De ønsker å kunne gå ut av huset sitt og til postkassen uten å bli angrepet av ville dyr, og de ønsker å kunne la barna sykle omkring uten fare for å bli spist.

I byene er dyrene eliminert, og til gjengjeld har vi fått oppblomstring av "menneske-dyr". Og selv om mennesker ER en naturlig del av byen, så syns vi ikke det er greit at de voldtar og dreper, skyter på gatehjørnene eller kidnapper små barn. Vi ønsker trygghet.

Er det så rart at folk på landet, i skogen og på fjellet også ønsker trygghet i bomiljøene sine?

Hva ville "byfolk" sagt dersom "bønder" hadde hevdet at gjengkriminalitet er helt naturlig og at såpass må "byfolk" tåle hvis de på død og liv skal bo i byen?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 12:14   #137
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva ville "byfolk" sagt dersom "bønder" hadde hevdet at gjengkriminalitet er helt naturlig og at såpass må "byfolk" tåle hvis de på død og liv skal bo i byen?

Da jeg bodde på landet var jeg mot at alle bjørner skulle felles pga en så liten sannsynlighet for fare. Nå når jeg bor i byen hadde jeg vært i mot fellingstillatelse for gjengungdommer også, om noen hadde foreslått det. Hva er poenget ditt liksom?

Gammel 20-06-08, 13:24   #138
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

... I byene er dyrene eliminert, og til gjengjeld har vi fått oppblomstring av "menneske-dyr". Og selv om mennesker ER en naturlig del av byen, så syns vi ikke det er greit at de voldtar og dreper, skyter på gatehjørnene eller kidnapper små barn...

Vel, det er ikke stort farligere å bo i byen enne det er å bo på landet, med tanke på det du kaller menneskedyr. Det er bare vannvittig mer oppblåst i aviser og sånt.

... Hva ville "byfolk" sagt dersom "bønder" hadde hevdet at gjengkriminalitet er helt naturlig og at såpass må "byfolk" tåle hvis de på død og liv skal bo i byen?

Hva får deg til å tro at jeg aldri har møtt den typen påstander? Jeg gjør det relativt ofte og møter dem med å vise til hendelser i bygda, nabobygda og kommunene og til at det farligste for en kvinne er fortsatt å være sammen med en kjent mann.

Jeg synes fortsatt at villhundene var temmelig langt unna, de er ikke og har aldri vært en del av faunaen i Norge.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 13:53   #139
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Da jeg bodde på landet var jeg mot at alle bjørner skulle felles pga en så liten sannsynlighet for fare. Nå når jeg bor i byen hadde jeg vært i mot fellingstillatelse for gjengungdommer også, om noen hadde foreslått det. Hva er poenget ditt liksom?

Først; så er det en åpenbar forskjell på å felle dyr og å felle mennesker.

Så; Jeg tror at poenget til bina med dette er å illustrere den frustasjonen "bondefolket" kan føle; at "De som tar avgjørelser over det territoriet folk i rovdyrområdene bruker, er mennesker som lever fjernt fra de områdene som må bære konsekvensene av politikken som føres".
Som sagt;en følelse.

Ved å finne en ekvivalent for "byfolk".

Det blir også en forklaring på at slekta din sin mening om at de som bor i Oslo skal ikke komme her og komme her.

http://www.forskning.no/Artikler/200.../1045571410.03

Gammel 20-06-08, 14:01   #140
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det så rart at folk på landet, i skogen og på fjellet også ønsker trygghet i bomiljøene sine?

Hevder ikke de fleste på landet det da? De aller fleste på landet mener at det er farligere i byen, og at det er langt bedre å bo på landet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.