Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Og så er det snart jul igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-08, 11:11   #141
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og så er det snart jul igjen

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Siden dette har utviklet seg til en spør-og-lær-tråd; kan noen forklare meg logikken bak å være så ivrig på å verve nye medlemmer, når det er de så og så mange SISTE som får bli med i himmelen? Det måtte da være mye bedre å bare rekruttere så mange som det er plass til, og så ferdig med det?

Først, jeg har ikke hundre prosent peiling lenger. Mye er glemt, og noe er fortrengt.

Til himmelen kommer 144 000. (Hvor tallet kommer fra husker jeg ikke lenger.) Dette er "de salvede", som skal styre der oppe sammen med Lammet, eller Jesus. Hvis noen har vært med på minnehøytiden, og fått med seg at noen har nippet til vinen og spist av brødet som blir sendt rundt, så er det da en av "de salvede" som har fått et hint om at himmelen venter når h*n dør. (Åj, dette så veldig sektskummelt ut.)
Resten av røkla som innvier seg, altså blir et Vitne, har et "håp om å få leve evig på en paradisisk jord". Tanken er altså at når Harmageddon (eller dommedag) kommer, skal de verdslige dø, rett og slett, og "det skal bli en ny himmel og en ny jord, der rettferdigheten bor, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte" (Åpenbaringen 21:4, så vidt jeg husker.) Da er planen at jorden, altså den vi befinner oss på nå, skal bli et paradis, alle skal leve evig og ingen skal bli syke og alt er bare blomster og sommerfugler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 11:12   #142
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Da jeg gikk på ungdomsskolen og hadde livssyn istedenfor kristendom, hadde vi besøk av JV.
De kunne fortelle at de som ikke var troende, les: var JV, kom til helvete.
Tror du de betaler for meg dit eller må jeg begynne å spare?

Pussig. "Helvete" er egentlig ikke et begrep "innenfor". Derimot er "evig fortapelse" en klassiker.

Gammel 20-06-08, 11:14   #143
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

alt er bare blomster og sommerfugler.

Og ingen veps? Unnskyld, feil tråd. :stikker:

Gammel 20-06-08, 11:15   #144
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pussig. "Helvete" er egentlig ikke et begrep "innenfor". Derimot er "evig fortapelse" en klassiker.

Men er det ikke slik at vi ikke-utvalgte bare dør, da? Er det det som kalles evig fortapelse? Eller er det flere nivåer blant taperne også, ikke bare vinnerne? (Som i: De beste kommer til himmelen, de ganske bra men ikke helt utvalgte får leve på en paradisisk jord, de "verdslige" dør og forsvinner, og de aller verste kommer til helvete?)

Gammel 20-06-08, 11:16   #145
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sees nedenunder.

Gammel 20-06-08, 11:19   #146
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og ingen veps? Unnskyld, feil tråd. :stikker:

Men er det ikke slik at vi ikke-utvalgte bare dør, da? Er det det som kalles evig fortapelse? Eller er det flere nivåer blant taperne også, ikke bare vinnerne? (Som i: De beste kommer til himmelen, de ganske bra men ikke helt utvalgte får leve på en paradisisk jord, de "verdslige" dør og forsvinner, og de aller verste kommer til helvete?)

Nei, her har jeg aldri fått noen spesielt utfyllende svar, mye fordi bibelen jo er ganske malerisk i sine beskrivelser, og at det vanskelig å vite hva som er symbolsk og hva som er bokstavelig.
("å vite". Haha. :tørr latter: )
Det jeg har blitt fortalt er at alle andre bare dør. Derimot vet jeg at det florerer en del begreper som skjærsilden, evig fortapelse og sånt noe. Noen tolker dette symbolsk, andre tolker det bokstavelig.

Gammel 20-06-08, 11:20   #147
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Her var det mye å lære ja....

Men tilbake til jula. Det ER snart jul. Hurra! Jeg skal straks i gang med julegavene for tenk. Og vi feirer heller ikke kristen jul, bare jul.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 13:56   #148
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Først, jeg har ikke hundre prosent peiling lenger. Mye er glemt, og noe er fortrengt.

Til himmelen kommer 144 000. (Hvor tallet kommer fra husker jeg ikke lenger.) Dette er "de salvede", som skal styre der oppe sammen med Lammet, eller Jesus. Hvis noen har vært med på minnehøytiden, og fått med seg at noen har nippet til vinen og spist av brødet som blir sendt rundt, så er det da en av "de salvede" som har fått et hint om at himmelen venter når h*n dør. (Åj, dette så veldig sektskummelt ut.)
Resten av røkla som innvier seg, altså blir et Vitne, har et "håp om å få leve evig på en paradisisk jord". Tanken er altså at når Harmageddon (eller dommedag) kommer, skal de verdslige dø, rett og slett, og "det skal bli en ny himmel og en ny jord, der rettferdigheten bor, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte" (Åpenbaringen 21:4, så vidt jeg husker.) Da er planen at jorden, altså den vi befinner oss på nå, skal bli et paradis, alle skal leve evig og ingen skal bli syke og alt er bare blomster og sommerfugler.

Men er det ikke slik at de 144 000 menneskene skal være direkte avstammning til en-eller-annen bibelkarakter? Og er det ikke litt fler enn 144 000 Jehovas vitner i verden?

Gammel 20-06-08, 14:01   #149
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Altså helvete er i Mosjøen. Det har jeg lært en gang for lenge siden av noen derfra

Sitat:

TRUDVANG
på folkemunne kalt "Helvete". Området mellom Nyrud og Olderskog. Har gode bussforbindelser, nærhet til videregående- og ungdomsskole, Kippermoen idrettsområde ( Kippermocupen arrangeres årlig her; Norges 2. største fotballturnering). Også rimelig avstand til Mosåsen turområde. Området er relativt solrikt.

Gammel 20-06-08, 14:13   #150
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Kan dere slutte å skrive i denne tråden, den popper jo øverst på lista hele tiden jo. Det er jo midt i juni, vil ikke tenke på jul vel!

Gammel 20-06-08, 14:14   #151
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekorn, her.

Men er det ikke slik at de 144 000 menneskene skal være direkte avstammning til en-eller-annen bibelkarakter? Og er det ikke litt fler enn 144 000 Jehovas vitner i verden?

Nope. Og jo. Som sagt, det er bare et fåtall som faktisk er blant "de salvede", alle de andre vitnene skal leve evig i paradiset. Blant blomstene og sommerfuglene.

Gammel 20-06-08, 14:56   #152
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de ikke noen egen sjargong for seg selv? :nysgjerrig:

"Menigheten". Det lærte jeg her om dagen, da en som jeg sitter i et styre med, snakket om menigheten sin og jeg spurte hvilken menighet det var.
Diskusjonen stoppet der, sikkert som følge av mitt ansiktsuttrykk når han svarte Jehovas Vitner. :har ett år på kristen privatskole bak seg, og er full av fordommer:

Til himmelen kommer 144 000. (Hvor tallet kommer fra husker jeg ikke lenger.)

Som sagt, jeg har et år på kristen privatskole på baken:

Det er da altså 12 000 fra hver av de 12 opprinnelige stammene i Israel.

I den anledning lurer jeg på om JV driver å finansierer terrorvirksomhet fra Palestina. Jo flere jøder som dør, jo flere JV blir det plass til blant disse 144 000.

Gammel 20-06-08, 15:04   #153
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ah, nettopp, tolvstammeriket.
Palestina? Ikke umulig.
"Menigheten" er stedsbunden. Min gamle menighet hører til oppi fjellheimen, her i Oslo er det mange andre menigheter.
Ja, og det finnes kule mennesker innenfor. Mange, faktisk. Like mange som i alle andre sære trossamfunn, som kristendommen.

Gammel 20-06-08, 15:06   #154
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

"Det er da altså 12 000 fra hver av de 12 opprinnelige stammene i Israel.

I den anledning lurer jeg på om JV driver å finansierer terrorvirksomhet fra Palestina. Jo flere jøder som dør, jo flere JV blir det plass til blant disse 144 000.

Betyr det at man må være levende under dommedag for å bli salvet? De velger ikke de beste blandt de millionene som har dødd i løpet av de 5000 årene jorda har eksistert?

Gammel 20-06-08, 15:08   #155
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en med kristen privatskole i baken melder seg, både som elev og del av personalet... Og jeg svarte pent og høflig: "Nei, jeg tror ikke det er spesielt lurt," da det kom to skjønne unge damer fra JV og ville misjonere på internatet.

Regnet riktig med at rektor var fornøyd med det.

Etter diverse år på kristen skole og arbeidsplass er jeg nå hardbarket ateist, men elsker tråder som dette. Religion er kjempespennende!

Gammel 20-06-08, 15:09   #156
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror forresten det er slik at på dommens dag, så skal både levende og døde dømmes - altså man vekkes opp eller noe slikt.

Gudane må vite hvor man har vært i mellomtiden?

Gammel 20-06-08, 15:09   #157
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Betyr det at man må være levende under dommedag for å bli salvet? De velger ikke de beste blandt de millionene som har dødd i løpet av de 5000 årene jorda har eksistert?

Jo. Mengder av "salvede" har allerede strøket med. De nøyaktige tallene er det dog vanskelig å få tak i, jeg nevnte vel en gang for min far at "det hadde jo vært greit å vite, for når sistemann har gått er det jo bare å hamstre opp med hermetikk", men det var visst ikke så enkelt, nei...
Det går vel fra etter Jesu død? Hm. Nå ble jeg usikker. Som sagt, mange år siden jeg kunne dette.

Gammel 20-06-08, 15:11   #158
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Det må være utrolig kipt å sitte igjen og vite at "bugger der døde den siste salvede."

Gammel 20-06-08, 15:12   #159
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg tror forresten det er slik at på dommens dag, så skal både levende og døde dømmes - altså man vekkes opp eller noe slikt.

Men hva med de som da allerede er blitt til jord, eller enda verre; de som er kremert?
Kommer det da jordhauger og askeskyer, eller?

Gammel 20-06-08, 15:14   #160
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men hva med de som da allerede er blitt til jord, eller enda verre; de som er kremert?
Kommer det da jordhauger og askeskyer, eller?

Dere er så lite troende. Jeg regner med at gud fikser biffen. Man har da fått til vanskeligere ting før. Sette sammen snøkrystaller og sånn, for eksempel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.