Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mørkeblått flertall i Norge?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-08, 00:23   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mørkeblått flertall i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Nå tror jeg forresten at Frp har blitt noe mer moderat siden den gang det ble grunnlagt av en fascist, og jeg synes det er nåtiden vi bør fokusere på ift. den oppslutningen partiet har pt.

Det som er skummelt med frp er nettopp det, at Hagen har greid å "vri" det til at de er et kjekt og greit parti. Taktikken har vært såre enkel - la gærningene på gulvet løpe løpsk og dermed trekke alle de mørkebrune, så kunne Hagen komme på banen etterhvert og si at han ikke er helt enig, og dermed også trekke dem som syns de mørkebrune gærningene er litt for brune.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 00:25   #42
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det som er skummelt med frp er nettopp det, at Hagen har greid å "vri" det til at de er et kjekt og greit parti. Taktikken har vært såre enkel - la gærningene på gulvet løpe løpsk og dermed trekke alle de mørkebrune, så kunne Hagen komme på banen etterhvert og si at han ikke er helt enig, og dermed også trekke dem som syns de mørkebrune gærningene er litt for brune.

Jeg er ikke overbevist om at det er så enkelt som det gitt.

Men nå er det virkelig natta.. .

Gammel 22-06-08, 00:26   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Irma, jeg er enig i at det er skremmende, men jeg føler nå at du argumenterer overfor meg som om jeg er en Frp-velger som bør omvendes.

Det var ikke meningen, jeg fikk med meg at du ikke var tilhenger av Frp sin politikk før jeg skrev innlegget mitt. Jeg skrev innlegget som svar på at du antyder at jeg og mine meningsfeller er generaliserende, bastante og fordomsfulle i forhold til Frp sine velgere. Frp står i en særstilling når det gjelder (manglende) etikk og moral, og jeg tillater meg å si at Frp-velgere enten har moralske mangler eller faktisk ikke har satt seg inn i politikken, uten å blunke. Jeg synes ikke jeg er spesielt fordomsfull av den grunn.

Gammel 22-06-08, 00:30   #44
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er skremt av at forholdsvis normale mennesker stemmer Frp.

De er frustrerte over hvordan ting fungerer i dag. Spesielt når det gjelder eldreomsorg og avgiftsnivå. De mener at det ikke kan bli så mye verre enn det er nå.
De vil gi de en sjanse til å regjere.

Det hadde jo kanskje vært greit å la de få komme i regjeringsposisjon? Mon tro om ting hadde blitt så mye bedre da?
Men 4 år i regjeringsposisjon er lenge...
Det vil nok ta tid å rette opp skadene etterpå. For jeg tror ikke Frp politikk egentlig er det flertallet i Norge vil ha, når de får føle det på kroppen.

Det er jo også et paradoks at mange Frp velgere er trygdemottakere. Tror de virkelig at de vil få det bedre med Frp ved makten?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 00:33   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Det er jo også et paradoks at mange Frp velgere er trygdemottakere. Tror de virkelig at de vil få det bedre med Frp ved makten?

Ja, jeg har en nær slektning som tror det. Argumenter mot dette avvises med henvisning til bensinpriser og eldreomsorg; uten noen sammenheng forøvrig.

Gammel 22-06-08, 12:16   #46
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare protestere mot overskriften. FrP er ikke et blått parti, jeg ser ikke på det som et borgerlig parti. De er brune.

Høyre vil nok miste en del velgere ja. Og Venstre vinne noen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 13:30   #47
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

MinaX har vel delvis rett. FrP er mer brunt enn mørkeblått, eller egentlig begge deler.

Selvfølgelig kjenner de fleste av oss folk som er FrPere, men siden jeg i hvert fall ikke er flink nok til å ta opp politikk i vennesammenslutninger, jobbfora osv. er det sjeldent FrPerne får brynt sine standpunkter mot andre. Noen ganger har jeg pratet politikk likevel og avslørt noen holdninger som gjør at jeg mener Alfa og Irma har mye rett i sine påstander om at FrPere enten er naivie, egositer eller ondskapsfulle.

Mann til venninne: Jeg stemmer FrP fordi de vil senke bensinprisen og kaste ut de jævla svartingene.

Søskenbarn: Lavere skatt, så klart.
Jeg: FrP vil fjerne skattefordelene i tiltakssonen, der du bor.
Søskenbarn: Hæh, det sier du bare fordi du hater FrP.

Tidligere kollega: Det er for mange svartinger i Norge og de vil bare snylte på oss.

Nabo: FrP fordi det er utrygt å gå i byen, særlig på Grønland.
Jeg: Øh, når var du i byen sist? Og på Grønland?
Nabo: Lenge siden, det er jo farlig å være der.
Jeg: Skal vi se, jeg jobber i byen og har kontorer på Grønland, jeg går gjennom de farlige områdene "dine" hver dag. Kan det være at de få episodene som finnes blåses veldig stort opp i media?
Nabo: Det har jeg ikke tenkt på.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 14:47   #48
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

MinaX har vel delvis rett. FrP er mer brunt enn mørkeblått, eller egentlig begge deler.

Jeg legger borgerlig i "blått". Noe som for meg blant annet innebefatter økonomisk ansvarlighet og edruelighet, og frihet for enkeltmennesket. Dette ser jeg ikke hos FrP.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-08, 16:11   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skummelt, skummelt, skummelt...

Og mer fornuftig her jeg ikke så si her jeg sitter og er redd for hvordan de kan finne på å klare å rasere alt vi har av velferd her i landet i løpet av regjeringstidens sin.

Gammel 22-06-08, 16:35   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FrP'ere er jo i stor grad oppgitte og desillusjonerte Ap-velgere, som synes at Ap ikke representerer folk flest generelt, og arbeidsfolk spesielt, lenger. I tillegg til alle de unge som vil ha enkle løsninger, selvsagt.

At politikken ikke går opp, økonomisk eller praktisk, spiller liten rolle. At man ikke bare kan pøse masse penger inn i en økonomi uten at et vil medføre ubalanse, er for vanskelig å forstå. Men det er Aps feil at gapet mellom folk personlige rikdom og offentlig fattigdom og forfall er blitt så stor. Det er ikke særlig logisk at vi, her jeg bor, feks, har varmekabler i alle oppkjørsler, mens skolen holder på å ramle sammen.

Frp er partiet for den frustrerte hvite arbeidsmannen og de som heier på ham. Hans verdier teller ikke lenger i et kunnskapssamfunn. Han skjønner ikke feminisme eller likestilling, det skremer ham at all "balanse" i samfunnet,det trygge, det forutsigbare, er rokket ved. At kjønn, alder og farge ikke lenger tjener til hans fordel er frustrerende. det fremmede skremmer, kunnskapssamfunnet understreker mindreverdighetskompleksene hans for manglende utdanning, bereisthet og manglende fine vaner eller manerer. Han blir klønete, rå og grov.

Ellers skal frp ha all honnør for den jobben de gjør med å bygge partiorganisasjonen. De verver over en lav sko, bruker metoder fra Tillitsmannen av Einar Gerhardsen og karismatiske menigheter i en salig røre, men de er flinke, altså. I mitt parti har man en intens motvilje mot alt som ikke innebærer intellektuelle øvelser for de få, å snakke med folk er ekkelt, slitspmt og ubehagelig, mener mange.

FrP er et brunt parti i min bok. Borgelige er de ikke. det er forskjell på glass fra Nille og skikkelige krystallglass, og dette er grunnen til at Høyre er skeptiske.

Gammel 24-06-08, 12:24   #51
T-bone
Fullverdig medlem

T-bone sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
T-bone har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes egentlig at det er litt synd at ikke H og AP kunne vurdert et samarbeid. Da hadde man to partier som begge har en noenlunde lik oppfatning av den økonomiske virkeligeten, har stor oppslutning og en del sammenfallende politikk til tross for at de tradisjonellt hører til to ulike blokker. Største fordelen hadde vært at man hadde kunne satt de mørkeblå (eller brune hvis man vil) for seg selv uten spekulasjoner om Frp i regjering.

T-bone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 12:38   #52
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=500789

Er frp-motstanderne i Norge en utdøende rase?

Nei, det tror jeg kanskje ikke skjer før Frp evt. har sittet i regjering en periode. Dessuten - mange stemmer FrP fordi for mange politikere fra alle andre partier er "for mye politikere" som har akseptert det politiske spillet og "reglene" som gjelder. Jeg tror Frp-oppslutningen er en protest mot dette. Det må vi snart ta på alvor.

Det som skremmer meg - og som de sosialistiske partiene må ta på alvor snart - er at ingen klarer å forklare politikken sin til de store velgermassene.

I går var f. eks. gattigdomstemaet oppe og Krf henger ut SV. Det er greit nok at Krf på dette temaet er på linje med SV og kanskje også vil utføre mer enn hva SV i regjering klarer, men det er altså to ting som er viktig:

1) SVs politikk i regjering er tross alt et kompromiss - ikke deres politikk som selvstendig parti. Jeg vet at SV i svært mange sammenhenger er de som trekker Ap og Senterpartiet mot venstre og dermed er med på å skape bedre velferdsordninger enn hva som ville vært tilfelle uten SV.

2) Hvor mye mindre gap mellom fattige og rike har ikke Norge i dag med en sosialistisk regjering enn hva som ville vært tilfelle med en borgerlig regjering med Krf? Krf vil jo ikke oppnå all den partipolitikken sin de heller. Det vil bli kompromisser for de også.

Svar med sitat
Gammel 24-06-08, 12:41   #53
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Selvfølgelig kjenner de fleste av oss folk som er FrPere, men siden jeg i hvert fall ikke er flink nok til å ta opp politikk i vennesammenslutninger, jobbfora osv. er det sjeldent FrPerne får brynt sine standpunkter mot andre. Noen ganger har jeg pratet politikk likevel og avslørt noen holdninger som gjør at jeg mener Alfa og Irma har mye rett i sine påstander om at FrPere enten er naivie, egositer eller ondskapsfulle.

Mann til venninne: Jeg stemmer FrP fordi de vil senke bensinprisen og kaste ut de jævla svartingene.

Søskenbarn: Lavere skatt, så klart.
Jeg: FrP vil fjerne skattefordelene i tiltakssonen, der du bor.
Søskenbarn: Hæh, det sier du bare fordi du hater FrP.

Tidligere kollega: Det er for mange svartinger i Norge og de vil bare snylte på oss.

Nabo: FrP fordi det er utrygt å gå i byen, særlig på Grønland.
Jeg: Øh, når var du i byen sist? Og på Grønland?
Nabo: Lenge siden, det er jo farlig å være der.
Jeg: Skal vi se, jeg jobber i byen og har kontorer på Grønland, jeg går gjennom de farlige områdene "dine" hver dag. Kan det være at de få episodene som finnes blåses veldig stort opp i media?
Nabo: Det har jeg ikke tenkt på.

Jeg tror det er viktig å være litt mer som deg i slike sammenhenger Strå - man trenger ikke nødvendigvis diskutere ut fra partier, men f. eks. ut fra blokkene (sosialistisk vs. borgerlig).

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.